  • 1. Data: 2024-09-03 23:44:54
    Temat: Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
    Od: Jacek Marcin Jaworski <j...@a...pl>

    Dobry wieczer!

    Obecnie mamy nadwyżki energii z fotowoltaiki i z tych powodów zdarzają
    się odłączenia odbioru tej energii w ciągu dnia.
    Podczas gdy w TV ogłasza się podwyżki cen energii el.
    A dziś w:
    https://spidersweb.pl/2024/09/ponad-60-mld-zl-na-pol
    ska-elektrownie-atomowa.html
    Ogłasza się rozp. budowy elektrowni atomowej za 60Gzł.
    Przecież to jest szaleństwo!

    Zamiast tej elektrowni atomowej powinno się zbudować np. fabrykę wodoru
    która energię z fotowoltaiki konwertuje na czysty wodór - taka konwersja
    energii była by "inteligentnym ciosem karate" w ten problem nadwyżki
    energii el. w ciągu d.
    Dalej idąc tym tropem można inwestować nadwyżkę energii z fotowoltaiki w
    inne energochłonne procesy takie jak np. produkcja aluminium lub remonty
    skorodowanych części stalowych ultradźwiękami (np. kadłuby okrętowe i
    kontenery - to już działało w PRL!!! i to w moim mieście w Pruszczu Gd.).

    Spokojnej nocy!
    Jacek Marcin Jaworski

  • 2. Data: 2024-09-04 07:55:42
    Temat: Re: Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 3 Sep 2024 23:44:54 +0200, Jacek Marcin Jaworski napisał(a):

    > https://spidersweb.pl/2024/09/ponad-60-mld-zl-na-pol
    ska-elektrownie-atomowa.html
    > Ogłasza się rozp. budowy elektrowni atomowej za 60Gzł.
    > Przecież to jest szaleństwo!

    Jaworski, opanuj się. Weź ty przeczytaj parę fachowych czasopism, naucz
    się co to "podstawa sieci energetycznej" i dlaczego jest konieczna oraz
    jak duża.
    Pozostałe twoje sądy z postu mają podobną jakość :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2024-09-04 09:21:11
    Od: Jacek Marcin Jaworski <j...@a...pl>

> [...]
    > jak duża.
    > Pozostałe twoje sądy z postu mają podobną jakość :)

    Maciejewski, jestem opanowany!
    Jakie fachowe gazety masz na myśli? Podaj tytuł i nr w którym jest to
    omawiane.
    Gdzie jest opisana "podstawa sieci energetycznej"?
    Czemu nie podasz "najlepszych" linków? Oczywiście najlepszych twoim zdaniem.
    Pyt. finałowe: Na czym polega "wyższa jakość twojej wypowiedzi"?
    Odp.: Na samym wywyższaniu...

  • 4. Data: 2024-09-04 10:28:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 Sep 2024 23:44:54 +0200, Jacek Marcin Jaworski wrote:
> [...]
    > która energię z fotowoltaiki konwertuje na czysty wodór - taka konwersja
    > energii była by "inteligentnym ciosem karate" w ten problem nadwyżki

    Problem w tym, ze tej nadwyżki jest obecnie srednio.
    I mało, bo powiedzmy 1-2GW, i dużo, bo aż 2GW.
    Zamienisz na wodór, sprawność ponoć kiepska, ale elektrolizer 1GW to
    wielka instalacja.
    Potem to trzeba gdzies zmagazynować, a to duże ilości.
    A potem zamienić na prąd - czy do pieca i grzać wodę, czy do turbiny -
    to sprawność taka sobie. Ogniwa paliwowe mają lepsze?
    To zbuduj takie 1GW.

    Elektrownia szczytowo pompowa? Wydaje się dobrym pomysłem, ale mamy
    ile mamy, i nie mamy duzo dobrych terenów na inne.

    > Dalej idąc tym tropem można inwestować nadwyżkę energii z fotowoltaiki w
    > inne energochłonne procesy takie jak np. produkcja aluminium

    Można by. Te procesy niestety lubią trwać, a chmura nie wiadomo kiedy
    przyjdzie.
    Z ciekawostek, to wodór można wykorzystać bezpośrednio do produkcji
    petrocheminicznej i nawozów sztucznych, tzn amoniaku.
    Amoniak się nawet zgrabnie przechowuje, ale nie wiem, czy taka
    instalacja do produkcji to może sobie działać jak nadwyżka jest, czy
    lepiej jak działa stale i ma stabilne parametry.
    Z amoniaku można też zrobić inne pożądane produkty, np trotyl :-)

    > lub remonty
    > skorodowanych części stalowych ultradźwiękami (np. kadłuby okrętowe i
    > kontenery - to już działało w PRL!!! i to w moim mieście w Pruszczu Gd.).

    Wątpię, aby te ultradzwięki były dużej mocy.
    Teraz natomiast modne odrdzewianie laserowe - też raczej średniej
    mocy.
    Chyba spawanie bierze więcej, ale trzeba mieć przemysł stoczniowy, a
    chyba nie mamy :-)

    No ale jak to sobie wyobrazasz - robotnicy siedzą i czekają na dobrą
    pogodę? Przemysł lubi stabilne zasilanie.

    Mimo wad ten wodór wydaje się obiecujący i kusi ...

    P.S. UE mysli nad "zieloną" produkcją stali, i kombinuje jakies
    procesy wodorowe. Hm, a mnie się wydaje, ze żelazo to można
    elektrolitycznie wyprodukować.
    Potem co prawda i tak trzeba stopic, aby stal powstała ...

    J.

  • 5. Data: 2024-09-04 11:41:15
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 03.09.2024 o 23:44, Jacek Marcin Jaworski pisze:
    > Ogłasza się rozp. budowy elektrowni atomowej za 60Gzł.
    > Przecież to jest szaleństwo!

    To jest ZDROWY ROZSĄDEK

  • 6. Data: 2024-09-04 11:43:17
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 03.09.2024 o 23:44, Jacek Marcin Jaworski pisze:
    > fabrykę wodoru która energię z fotowoltaiki konwertuje na czysty wodór

    Dawno twierdziłem że to lepszy pomysł niż niedopracowane akumulatory
    które zachowują się jak niestabilny MATERIAŁ WYBUCHOWY

  • 7. Data: 2024-09-04 12:16:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 4 Sep 2024 11:43:17 +0200, _Master_ wrote:

    > Dawno twierdziłem że to lepszy pomysł niż niedopracowane akumulatory
    > które zachowują się jak niestabilny MATERIAŁ WYBUCHOWY

    Tak, wodór pod cisnieniem 1000 at jest bardzo bezpieczny :-)

    Choc po prawdzie - niektóre testy pokazują, że naprawdę bardzo :-)

    J.

  • 8. Data: 2024-09-04 12:24:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > https://spidersweb.pl/2024/09/ponad-60-mld-zl-na-pol
    ska-elektrownie-atomowa.html
    > Ogłasza się rozp. budowy elektrowni atomowej za 60Gzł.

    Jednej, czy wielu?
    Może po prostu tyle to kosztuje ?

    6-9 GWe.

    To by trzeba ze 3 tys wiatrakow po 2-3 MW postawić, a ponieważ one się
    często leniwie kręcą, to raczej 10-20 tys.
    Ile to by by kosztowało?

    A i tak chyba nie byłoby równie dobre, choc ciągle kuszące.

> [...]
    > która energię z fotowoltaiki konwertuje na czysty wodór - taka konwersja
    > energii była by "inteligentnym ciosem karate" w ten problem nadwyżki

    A policzyłes juz powierzchnię tej fotowoltaiki, i rozmiar zbiornika
    wodoru na pochmurne i zimowe dni?

    Przypominam - w kraju zapotrzebowanie na prąd jest rzędu 20GW.
    Zimą więcej, szczególnie wieczorem, w nocy mniej, szczególnie latem.

    A będzie więcej, jak zaczniemy rezygnować z węgla, ropy i gazu.

    J.

  • 9. Data: 2024-09-04 13:14:27
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 04.09.2024 o 12:16, J.F pisze:
    > Tak, wodór pod cisnieniem 1000 at jest bardzo bezpieczny

    W porównaniu z niestabilnym materiałem wybuchowy? TAK

  • 10. Data: 2024-09-10 06:59:56
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-09-04 02:21, Jacek Marcin Jaworski wrote:

> [...]
    > zdaniem.
    > Pyt. finałowe: Na czym polega "wyższa jakość twojej wypowiedzi"?

    TLDR:
    Musisz miec wydajnosc energetyczna sieci taka aby obsluzyc cale
    zapotrzebowanie w szczycie kiedy jest ciemno.

    Czyli wszystkie pompy ciepla, zarowki telewozory itp. w zime przy -30 w
    srodku nocy.

    To otrzymuje sie z wegla atomu lub hydroelektrowni. No i paru innych
    chemicznych zrodlach energii i od biedy akumulatorow (imho marginalnie).

    Robienie wodoru i jego palenie ma slaba sprawnosc.

    Jak nie atom czy fuzja to tylko chemia lub od biedy akumulatory. Kazde z
    nich ma wady dyskwalifikujace. Czy to naturalne czy to sztuczne.

    A co do najlepszych linkow to dzis trudno znalezc informacje dobrej
    jakosci, nie skazone propaganda czy fanboizmem i do tego w zjadliwej
    formie - nie przefilozofowane).

    A co do kosztow elektrowni to niestety tanio nie jest. Nigdy nie bylo.
    Dzis nie tylko jest tradycyjnie nie tanio ale i mamy inflacje ktora
    dosyc dlugo byla tlumiona. No i firmy wiedza ze nie ma wyboru wiec licza
    sobie za budowe takich komponentow do elektrowni ile chca bo ne ma
    alternatyw.

    --
    Lukasz