    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
    Date: Wed, 4 Sep 2024 10:28:43 +0200

    On Tue, 3 Sep 2024 23:44:54 +0200, Jacek Marcin Jaworski wrote:
    > Obecnie mamy nadwyżki energii z fotowoltaiki i z tych powodów zdarzają
    > się odłączenia odbioru tej energii w ciągu dnia.
    > Podczas gdy w TV ogłasza się podwyżki cen energii el.
    > A dziś w:
    > https://spidersweb.pl/2024/09/ponad-60-mld-zl-na-pol
    ska-elektrownie-atomowa.html
    > Ogłasza się rozp. budowy elektrowni atomowej za 60Gzł.
    > Przecież to jest szaleństwo!
    >
    > Zamiast tej elektrowni atomowej powinno się zbudować np. fabrykę wodoru
    > która energię z fotowoltaiki konwertuje na czysty wodór - taka konwersja
    > energii była by "inteligentnym ciosem karate" w ten problem nadwyżki
    > energii el. w ciągu d.

    Problem w tym, ze tej nadwyżki jest obecnie srednio.
    I mało, bo powiedzmy 1-2GW, i dużo, bo aż 2GW.
    Zamienisz na wodór, sprawność ponoć kiepska, ale elektrolizer 1GW to
    wielka instalacja.
    Potem to trzeba gdzies zmagazynować, a to duże ilości.
    A potem zamienić na prąd - czy do pieca i grzać wodę, czy do turbiny -
    to sprawność taka sobie. Ogniwa paliwowe mają lepsze?
    To zbuduj takie 1GW.

    Elektrownia szczytowo pompowa? Wydaje się dobrym pomysłem, ale mamy
    ile mamy, i nie mamy duzo dobrych terenów na inne.

    > Dalej idąc tym tropem można inwestować nadwyżkę energii z fotowoltaiki w
    > inne energochłonne procesy takie jak np. produkcja aluminium

    Można by. Te procesy niestety lubią trwać, a chmura nie wiadomo kiedy
    przyjdzie.
    Z ciekawostek, to wodór można wykorzystać bezpośrednio do produkcji
    petrocheminicznej i nawozów sztucznych, tzn amoniaku.
    Amoniak się nawet zgrabnie przechowuje, ale nie wiem, czy taka
    instalacja do produkcji to może sobie działać jak nadwyżka jest, czy
    lepiej jak działa stale i ma stabilne parametry.
    Z amoniaku można też zrobić inne pożądane produkty, np trotyl :-)

    > lub remonty
    > skorodowanych części stalowych ultradźwiękami (np. kadłuby okrętowe i
    > kontenery - to już działało w PRL!!! i to w moim mieście w Pruszczu Gd.).

    Wątpię, aby te ultradzwięki były dużej mocy.
    Teraz natomiast modne odrdzewianie laserowe - też raczej średniej
    mocy.
    Chyba spawanie bierze więcej, ale trzeba mieć przemysł stoczniowy, a
    chyba nie mamy :-)

    No ale jak to sobie wyobrazasz - robotnicy siedzą i czekają na dobrą
    pogodę? Przemysł lubi stabilne zasilanie.

    Mimo wad ten wodór wydaje się obiecujący i kusi ...

    P.S. UE mysli nad "zieloną" produkcją stali, i kombinuje jakies
    procesy wodorowe. Hm, a mnie się wydaje, ze żelazo to można
    elektrolitycznie wyprodukować.
    Potem co prawda i tak trzeba stopic, aby stal powstała ...

    J.