  • Data: 2011-10-24 20:36:12
    Temat: Re: Naprężenia spawalnicze - programy
    Od: AMX <r...@b...cy> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 23 Oct 2011 14:31:29 -0700 (PDT),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Ale pytasz o coś w temacie spawalnictwa? Chyba nie zrozumiałem
    > pytania.

    ZTCW spawanie wywołuje 1. naprężenia spawalnicze 2. odkształcenia
    (deformacje) i inne, które pominę. Skala tych efektów zależy od
    wielu parametrów, długości spoiny, sposobu jej wykonywania ale
    także od spawacza.

    Skutkiem pkt-u 1. są dodatkowe naprężenia w konstrukcji, które
    wypadłoby uwzględniać przy obliczeniach nośności. Skutkiem pkt-u
    2. są trudności ze zmontowaniem, co zmusza do n.p. doginania
    elemntów, co znów wywołuje naprężenia.

    W budownictwie można się tak bardzo tym nie przejmować bo ogromny
    zapas nośności jest w stanie pokryć wiele efektów. Natomiast dla
    konstrukcji, gdzie nie można sobie pozwolić na takie rezerwy -
    _wydaje mi się_ - , że może być to dość istotne aby wiedzieć ile
    wynoszą naprężenia spawalnicze.

    Czasami można odpowiednią obróbką zmniejszyć skalę tychże ale nie
    zawsze. Nie bardzo wyobrażam sobie nagrzewanie kadłuba statku.

    Wyobrażam sobie też, że w niektórych przypadkach można
    uwzględniać ten wpływ na podstawie doświadczeń i dobrać właściwe
    parametry. Przy spawaniu odcinków rurociągu podmorskiego można
    sobie pozwolić na przetestowanie kilku wariantów spawania i
    sprawdzenie eksperymentalne, co taka rura wytrzymuje.

    Pytania: czy jakimś programem umiemy obliczyć (w sposób bardziej
    lub mniej przybliżony) jakie powstaną naprężenia przy założonym
    sposobie spawania (pomijam kwestię, na ile dokładnie to będzie
    odpowiadało rzeczywistości)? A może zjawisko jest na tyle
    nieistotne, że nie warto się tym zajmować?

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy