  • Data: 2011-10-26 15:23:00
    Temat: Re: Naprężenia spawalnicze - programy
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Oct 26, 3:45 pm, AMX <r...@b...cy> wrote:
    > Stosowanie jej ma sens jedynie w bardzo wąskiej grupie
    > przypadków.

    Wiem że takie symulacje przeprowadzono dla połączenia wzdłużnego
    zbiorników paliwa dla promów kosmicznych. Te zbiorniki były z
    aluminium (nie chce mi się szukać jakiego, ale raczej nie
    najtańszego), a spoina była tarciowa (friction stir weld). Tam po
    prostu nie opłacało się metodą prób i błędów poszukiwać optymalnego
    zestawu parametrów (a jest ich wiele).

    > A jak to się spawa, że nie ma problemu?

    Rury na nogi i te skośne, jak im tam, mają po 2.5 metra średnicy,
    grubość ścianki tak ze 100mm. Przyjeżdża to na platformie, ucięte na
    wymiar pod kątem takim jak tam trzeba. Przychodzi rano jeden facio ze
    słuchawkami na uszach i dużą szlifierą, rzeźbi ukosowanie. Tak po
    trzech dniach, jak już skończy, przywożą następny kawałek. I tak do
    emerytury. Suwnica to potem stawia jedno na drugim i jeden spawacz
    kładzie spoinę, zajmuje mu to dwa razy dłużej niż tamtemu od
    szlifierki. Ścieg po ściegu, mierzenie temperatury między przejściami,
    na gorącym nie można spawać. Struktury poziome to dwuteowniki tak po 3
    metry wysokości z blach jakieś 70-80 mm grubości. Nic nie naprostujesz
    jak się wygnie. Tam się więcej wycina spoin niż kładzie. Hałas jest
    niewyobrażalny, dziesiątki szlifierek napędzanych powietrzem cały
    dzień rzeźbią to czego inspektor nie odebrał. Aż się uda położyć
    równo. Spawają trochę tu, trochę tam, powoli, to są najlepsi spawacze
    w całej stoczni. Ci którzy i wiedzą, i myślą jednocześnie. Pokład po
    pokładzie, budowa zaczęta od komina w którymś tam dniu się zakończy.
    Wtoczą na barkę, całe to żelastwo popłynie tam gdzie ma stać i
    zostanie tam przynajmniej 25 lat. I żaden spaw się nie połamie :-)
    Konrad