  • Data: 2013-03-22 11:59:33
    Temat: Re: Najmniejsza lustrzanka APS-C
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote:

    [...]
    > Nawiasem mówiąc parę lat temu sprawdzałem, przy jakich czasach
    > otwarcia migawki wstępne podnoszenie lustra ma sens. Przyznam się, że
    > wyniki mnie nieco zaskoczyły, choć po przemyśleniu wydają się
    > naturalne. Otóż efekt poprawy ostrości jest widoczny przy 1/4 i 1/8
    > sekundy, zauważalny przy 1/15 i 1/2 sekundy i całkiem bez znaczenia
    > przy dłuższych i krótszych czasach.

    Nie ma to jak wyważanie otwartych już drzwi ((:

    Dla dociekliwych: na temat tych wstrząsów znajdujemy ciekawe wyniki
    badań amerykańskich, japońskich i zachodnioniemieckich w artykule M.
    Bantela Czy ruch lustra wpływa na ostrość obrazu w lustrzankach?
    (Beeinflusst die Spiegelbewegung die Bildscharfe in
    Spiegelreflexkameras? "Phototechnik und Wirtschaft", 1970, nr 1, s.
    6-7). Przeciwnicy lustrzanek będą rozczarowani wnioskiem autora, że przy
    czasach dłuższych niż 1/2 s i krótszych niż 1/125 s wstrząs pochodzący
    od uderzenia lustra o obudowę w ogolę nie wpływa na ostrość obrazu, a
    istotne pogorszenie wywołuje właściwie tylko między 1/15 s i 1/30 s.
    Wszystko to dotyczy jednak tylko zdjęć wykonywanych ze statywu, podczas
    gdy przy zdjęciach "z ręki" szkodliwy wpływ tej niestatecznej bazy jest
    i tak większy niż lustra! Wpływ lustra bardziej się uwydatnia przy
    migawkach centralnych, gdyż szczelinowe zacierają nieco ten efekt, same
    będąc przyczyną lekkiego wstrząsu obudowy. W aparatach na błony zwojowe
    uderzenie lustra jest dwukrotnie dotkliwsze niż w małoobrazkowych ze
    względu na mniej korzystny stosunek mas ruchomych do nieruchomych.

    Andrzej Voellnagel, "Fotoleksykon dyskusyjny", 1971

    I zaraz potem jeszcze o przyszłych SLT Sonego:

    Radykalnym rozwiązaniem wszystkich tych trudności mógłby się okazać
    japoński pomysł zastosowania lustra półprzezroczystego w postaci błony
    grubości 0,02 mm z tworzywa sztucznego, pokrytej jednomikrometrową
    warstewką siarczku cynku. Lustro takie zastosowano w r. 1965 w aparacie
    Canon Pellix. Odbija ono 30% światła na pryzmat celownika i przepuszcza
    70% w kierunku błony. Należy przypuszczać, że jakieś niedoskonałości
    tego systemu zapobiegły jednak szerszemu jego rozpowszechnieniu.

    [mr.]