  • Data: 2019-05-31 22:11:36
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-05-30 o 02:04, J.F. pisze:

    >Serio stosuje się redundancję danych na CD? Nie wiedziałem. Zapodasz
    >link?

    Skoro zwykle CD-audio ma bity korekcyjne, to myslisz, ze Data ich ich
    nie ma ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/CD-ROM

    sektor ma 2352 bajty, z czego danych jest 2048, a reszta na korekcje
    rozne.

    >Pokrętny wniosek i niewłaściwy z kilku względów:

    >1. Nie ma w stole mikserskim funkcji obcinania jakichkolwiek bitów.
    >Takie dźwięki nie nadawałyby się do słuchania. Sygnał z N-dużo bitów
    >zawsze przed podaniem na głośniki kompresuje się do 16 lub 24 bitów.

    Czyli jest funkcja obcinania, skoro stol pracuje na 48-bit.
    No dobra - moze to bardziej skomplikowana funkcja, ale bity znikaja.

    Napisales: "Ja nie
    robiłem wielu z tych eksperymentów gdyż na zajęciach zwyczajnie
    wnioski
    przedstawiano po to by potrafić tworzyć nagrania z jakością studyjną
    gdy
    zasiądziesz przy stole mikserskim z kapelą i utrwalisz to wszystko. Po
    masteringu, i kompresji do 16 bitów, nie słyszałem żadnej różnicy
    podczas odtwarzania materiału bezpośrednio na konsoli z HD vs płyta
    CD.
    Straty jakościowe były dokładnie takie same dla ucha."

    48-bitowa konsola czy 16-bitowa plyta - i nie slychac roznic.

    Konsola pewnie 24-bit - tzn wewnetrznie przetwarzanie moze i 48-bit,
    ale na koncu DAC do sluchawek ... 24 bit, a moze tylko 20 ...

    >3. Przy ustawieniu głośności naturalnej: czyli takiej jak panowała na
    >sali podczas realizacji nagrania, przy dynamicznej muzyce (dużo
    >cichych, dużo głośnych fragmentów),

    No powiedzmy, ze glosnosc ma byc taka, zeby te glosne fragmenty sie
    przyjemnie sluchalo.
    Niekoniecznie taka, jak na sali.

    >przy 16-bitach szumiało jak cholera w cichych fragmentach. Efekt był
    >taki, że gdy cichy instrument pojawiał się, to było słyszalne
    >równoczesne narastanie szumu. Przy głośnych - szum był zwyczajnie
    >zagłuszany. Przy 24-bitach efekt dla ucha znika. Owszem, gdy ze
    >stetoskopem staniesz przy kolumnie głośnikowej, to go usłyszysz tak
    >samo wyraźnie.

    mikrofon szumi, wzmacniacze szumia ... na szczescie glosniki nie
    szumia ... chyba, bo pusta butelka szumi :-)

    Ciekawi mnie to "narastanie szumu" ... mieliscie tam jakies
    wyciszanie, ze jak instrument nie gral, to konsola zerowala sygnal ?

    >A dlaczego tak jest? Bo dajmy na to, że instrument grał na 4 bitach
    >przy samplowaniu 16-bitowym, to przy 24-bitach, ten sam instrument
    >gra już na, załóżmy, 6ciu. A to daje dużo mniejsze
    >nierównomierności w błędach samplowania = znacznie mniejszy szum
    >kwantyzacji.

    Z tym, ze ja bym sie spodziewal, ze na tych 4/16 bit dzwiek
    instrumentu jest na tyle cichy, ze szumy kwantyzacji sa juz na granicy
    slyszalnosci.
    Bo co by nie mowic - CD malo szumi. Tak zostalo zrobione.
    Choc oczywiscie wtedy byl to jakis kompromis tego, co by sie chcialo i
    mozliwosci elektroniki.

    P.S. Poczatkowe CD mialy ponoc przetworniki DAC 14 bit. Plus cyfrowy
    oversampling

    J.