    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Montaż elementów w obudowach MLF
    Date: Sun, 26 Jan 2014 09:52:44 +0100

    > Plastik obudowy. Chodzi o układy lutowane z dużymi gradientami
    > temperatury (IR?). Jakakolwiek wilgoć i ekslodują. Ponoć można je
    > ,,regenerować" wygrzewając zanim zacznie się je lutować.

    Hmm... Za pomocą Googla znalazłem kilka ogólnych tekstów, które nazywają
    to zjawisko "popcorn effect". Żadnych zdjęć, żadnych filmów na YouTube.
    Jest tylko ogólna informacja, że coś takiego może się zdarzyć,
    szczególnie w przypadku cienkich obudów o większej powierzchni (BGA).

    Zastanawiam się, czy przypadkiem nie jest to jakiś rodzaj
    elektronicznego folkloru. Dosyć często zdarza się, że jakiś problem
    techniczny urasta do cechy, z którą identyfikuje się urządzenie danego
    typu (np. RRoD w XB360 albo źle przylutowany układ graficzny w
    niektórych laptopach).

    Gdyby zjawisko było tak powszechne jak mówisz i układy miały swój termin
    przydatności do użycia, to Internet byłby pełen nagrań spektakularnie
    eksplodujących scalaków. ;)

    Fakt, że układy są hermetycznie zapieczętowane w taśmie nie powinien
    wystarczyć? W przypadku tych trzymanych luzem problemu nie rozwiązywałby
    prosty pochłaniacz wilgoci?

    > Jak dostałem oryginalne LM2673S, to było dołączone ostrzeżenie, że
    > jeśli będą przechowywane ponad termin, to należy je wygrzewać przed
    > montażem. Ale jeszcze mi żaden nie eksplodował.

    Wygrzewanie jest przecież tak czy inaczej elementem montażu. O ile mnie
    pamięć nie myli w pierwszej fazie lutowania hot airem należy stopniowo
    podgrzewać fragment płytki z elementami.

    > Nigdy nie cynowałem układów przed lutowaniem. Ale ja nie lutuje
    > niczego bardziej skomplikowanego od SO :)

    Chodziło mi o technikę lutowania QFN/MLF bez użycia pasty. Cynuje się
    pady na PCB i piny na układzie, nakłada topnik, kładzie scalaka na
    płytce i całość podgrzewa gorącym powietrzem.