    From: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Monitory CRT.
    Date: Mon, 02 Feb 2009 12:25:43 +0100

    Grzegorz Krukowski pisze:
    > Raczej z typu, chcę kupić nowe seicento, forda ka, whatever małego
    > nowego lub w podobnej cenie starszy używany.

    Tak, tylko że jednocześnie wyraża Pan chęć, że będzie nim woził cegły
    minimum 1 tonę na kurs.

    > Najbardziej irytuje mnie silna zmiana obrazu od kąta patrzenia. Jak
    > znajdę, lub poradzicie mi coś bez tej wady będzie OK. Kolory i tak
    > staram się korygować na pipetę.

    Zmiana koloru w funkcji kątów widzenia będzie zawsze duża na tanich
    monitorach opartych o TN, a i PVA nie jest od tego wolna. Oczywiście jak
    zawsze, decyduje prywatny próg wrażliwości i konkretne zastosowania. Są
    obrazy na których można to akceptować w większym zakresie, jak i takie
    gdzie drobna różnica stanowi spory problem.

    Proszę sobie spojrzeć na poniższy obrazek. Uwaga: W powiększeniu 100%:
    http://monitory.mastiff.pl/temp/rzeznik_lcduf.png

    Generalnie, służy on do oceny poprawności kompensacji krzywych gamma,
    ale można użyć go do kątów. Trick polega na tym, że na LCD, gamma w
    funkcji kąta, zmienia się bez sensu. Przy dobrych monitorach, nadających
    się bez problemu do koloru, cały obrazek powinien być jednolicie szary,
    zarówno na wprost jak i w zakresie kątów potrzebnych do normalnej pracy.
    Im kąty widzenia są gorsze, tym będzie bardziej tęczowy. Jeśli obserwuje
    Pan ów efekt, proszę sobie wyobrazić, że twarz na zdjęciu też będzie
    fluktuować zależnie od tego jak Pan usiądzie w fotelu. Ale to nie będzie
    obraz trickowy, tylko fotografia i to bez żadnego punktu odniesienia jak
    powinno być poprawnie.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!