    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Monitory CRT.
    Date: Mon, 02 Feb 2009 11:11:50 +0100

    b...@n...pl pisze:
    > LCD też mają wady i to sporo:

    Oczywiście, że tak! Nigdzie tego nie neguję. Kwestia tego jaki zestaw
    wad wybierasz. IMHO jednak LCD się ładnie rozwijają i nawet tanie
    dzisiaj TN są już całkiem niezłe, podczas gdy dla CRT nadziei już nie ma
    po prostu.

    > - ciągną prąd niezależnie od jaśności sceny, dopiero niedawno to
    > rozwiązano przez cholernie drogie podświetlanie diodowe.

    Znów nie przesadzaj. W laptopie akurat mam na ledach i to co mi się w
    tym podoba to naprawdę mała prądożerność przy sporym podświetleniu. Jak
    mam na 50% to i tak mocniej i równomierniej świeci niż na drugim
    laptopie, gdzie są świetlówki.

    > - czarny jest ciemnoszarym (podobnie jak wyżej rozwiązano problem)
    > - mają jedną rozdzielczość

    No niekoniecznie "jedną", bo interpolują, a wiadomo co to znaczy. Używać
    się da czasem i Janko swoim księgowym to przecież odpala :)
    Dla mnie akurat nie ma potrzeby zmiany rozdzielczości na inne niż natywne.

    > - kolory zależą od tego pod jakim kątem się patrzy

    Dzisiejsze już nie mają aż tak tego problemu, podobnie jak wyżej -
    wystawczy, że jest odpowiednio do pracy z sporym marginesem. Patrzenie
    na ekran z boku to też dodatek.

    > - modne ostatnio glare to jest katorga, ładnie wyglądają fotki, ale
    > pracować się nie da.

    Wiesz to zależy - w połączeniu z ledami jest bardzo użyteczne.
    Miałem w thinkpadzie kiedyś flexview z matową matrycą. W pociągu tak czy
    siak tego nie było jakkolwiek widać. Przy maksymalnym podświetleniu
    ledwo co dało się pracować.
    Przy ledach i akurat błyszczącym ekranie już na połowie podjaśnienia
    widzisz mimo wszystko bardzo dobrze, prądu zjada to znacznie mniej, a
    komfort pracy jest lepszy. Mów więc co chcesz, ale to o czym piszesz to
    jak porównanie starych wyświetlaczy z komórek do nowych kolorowych -
    owszem w pełnym słonku te drugie są mniej czytelne, ale to nie znaczy,
    że są lepsze. Tutaj jest podobnie :)

    > Zresztą technologia LCD niedługo zacznie odchodzić do lamusa. Wyprą ją
    > OLED.

    O tych OLED-ach tyle się słyszy, a ciągle nic nie ma praktycznego z tym.
    Mam wyświetlacz na mp3 i jest całkiem niezły, ale to jednokolorowe, a na
    słonku jest też niewidoczny. Póki nie zobaczę ekranu w pełnym zestawie
    pikseli i kolorów to nie będę mógł tego ocenić.

    > Co ciekawsze trwają też prace nad monitorami podobnymi do CRT w
    > zasadzie działania, zamiast wiązki elektronów laser. I to może być
    > przyszłość.

    Szczerze wątpię. Nikt dzisiaj nie będzie chciał dużego pudła już. Nikt
    też nie zgodzi się na powrót dawnych wad związanych z geometrią, z
    różnicami w odległości i podobnymi. Dodatkowo to nie będzie
    energooszczędne z całą pewnością. Można traktować jako ciekawostkę,
    byćmoże będzie drogim sprzętem do zastosowań specjalnych.

    > LCD niedawno dopiero stały się używalne. Szczególnie do
    > zastosowań profesjonalnych,

    Owszem, to prawda. Ciągle sporo wad, ale jest coraz to lepiej.

    > DVI to kupa ..... biorąc pod uwagę pasmo
    > przenoszenia.

    Jeśli DVI to kupa, to nie wiem co można myśleć o D-SUB.

    > HDMI jest złączem, które zapewnia dobrą rozdzielczość.

    Dlatego się upowszechnia i bardzo dobrze. Dziś już nie można znaleźć
    czegokolwiek z DVI w laptopie, tym bardziej, że z HDMI da się go zrobić.
    HDMI ma jeszcze jedną zaletę - przenosi też dźwięk, co jest przyjemne,
    bo mniej kabli jest rozsądnym wyjściem.

    > Inna sprawą jest wygląd obrazu analogowego na telewizorach LCD. Dobry
    > telewizor LCD i obraz z nadajnika naziemnego, analogowy to
    > nieporozumienie. Znacznie lepiej wygląda obraz na zwykłym telewizorze
    > CRT. Niestety zabawa w interpolacje kończy się tak, że zamiast obrazu
    > mamy radosną twórczość inżynierów od algorytmów interpolacji.

    Przesadzasz. Przyjrzyj się literom na ekranie - odpowiednio
    wyinterpolowane są śliczne i świetnie czytelne. Byłem bardzo zdziwiony
    jak fajnie się to zachowuje.

    > Ani LCD, ani CRT nie są dobrymi technologiami. Trzeba zaczekać na coś
    > następnego.

    Tylko co będzie następne?
    Tak jak wspominałem - raczej nie będzie to nic w stronę CRT, ta
    technologia już miała swoje lata świetności i dzisiaj już jest
    przeszłością. LCD za to się rozwija i jest szansa, że wady poznikają.
    Chyba że przyjdzie coś nowego jeszcze? Może plazma się jeszcze rozwinie?
    Swoje zalety owszem ma.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \