    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Mój LDR
    Date: Tue, 24 Nov 2009 04:43:08 +0100

    cichybartko wrote:
    > Lubisz wyraźne podziały? Czy w muzyce też lubisz wyraźny podział na
    > szufladki?

    A mam to nazwać po imieniu? No to proszę: nie lubię jak ktoś z knota robi
    dzieło sztuki i obnosi się słowem "zrobione techniką..."...

    Wybacz ale tutaj techniki nie ma jakiejkolwiek. Bierzesz aparat w mglisty
    poranek i strzelasz fotkę celując mgłą w 22% szarości czy jak się tam
    autorowi zamarzy. Gdzie tu dodatkowa praca?
    Taki wspomniany HDR - zdecydowanie techniką jest - musisz zrobić kilka
    zdjęć, poskładać je, odpowiednio rozmieścić światła. Dodatkowo czasem
    dochodzi do tego jeszcze tonemapping itd. Trochę tej pracy jest.
    Oczywiście najnowsze sonówki mogą robić to automatycznie, ale wciąż musisz
    conajmniej zadbać o właściwe czasy ekspozycji, o to by trzy zdjęcia się
    nakładały na siebie, no i jeszcze rzecz jasna wybrać kadr, który do tej
    techniki się nadaje i da tam efekty.
    Podobnie też dark/low-key - to też technika zmierzająca do konkretnego i
    specyficznego efektu, potrzeba też pracy i właściwego doboru wielu
    parametrów. Potem jeszcze sporej części obróbki.

    A tu? ani pracy, ani szczególnych ustawień... nic.. wystarczy mgła i
    możesz strzelać w tej "technice" miliony knotów. Żeby chociaż kadr był na
    tyle przemyślany by okazał się ciekawy, ale wciąż nie będzie to technika
    tylko zdjęcie w jakimś temacie.

    > Mówisz oczywiście o swoich osobistych odczuciach ;)

    No z pewnością nie o czyichś, chyba że w jakiejś części są zbieżne z tym
    co napisałem :)

    > A ten portret koniecznie zdraganizować ;) albo przynajmniej papierowa
    > głębia ostrości ;). Znowu mówisz o swoich osobistych odczuciach i
    > oczekiwaniach.

    Każdy temat rządzi się konkretnymi prawami. W portrecie GO nie jest mała
    bez powodu, tak samo jak w krajobrazie nie jest duża bez powodu. Mimo tego
    powstają świetne zdjęcia, które przeczą popularnym zasadom. Po prostu i
    takie mają swój głęboki uzasadniony sens.

    Mam jednego znajomego, który nie przepada za kompilacją kolorów -
    niebieskim i zielonym. Im bardziej żywe te kolory tym bardziej fuj są dla
    niego, ale właśnie w takim zestawieniu. Byle drzewo na tle nieba więc jest
    w tym temacie przekreślony i spalony. To samo drzewo w B&W już może być
    mistrzostwem świata.
    I tak w pewien nieformalny sposób wśród wspólnych znajomych utworzył się
    temat zdjęciowy polegający na możliwym zestawieniu tych kolorów w rozsądne
    zdjęcie.

    Nikt nie mówił kiedykolwiek o technice "niebiesko-zielonej", bo na zdjęciu
    jest niebieski i zielony. Nikt nie przedstawiał takich zdjęć jako "wow",
    ale po prostu jako jakiśtam temat, bardziej dla żartu niż czegokolwiek
    poważnego.

    > A jaki sens ma w ogóle rozgraniczanie na technologie poza leczeniem
    > kompleksów ;).

    W tym wypadku była mowa tylko o tym, jak wiele więcej pracy wymaga
    technika analogowa by otrzymać zdjęcie do publikacji w sieci. No i
    kosztuje, a to sprawia, że trzeba czasem chociaż chwilkę pomyśleć przed, a
    nie po zdjęciu. Kuba oczywiście ma łatwiej bo do fotojokera nie oddaje
    klisz do skanowania.

    > Uważasz że Jackson Pollock powinien był sam przygotowywać
    > farby by być autentycznym, bo tak się robiło wieki temu w pracowniach
    > malarskich.

    Nigdzie nie pisałem, że koledzy powinni sobie zrobić aparaty, a teraz
    jeszcze komputery, żeby mieć przepustkę do fotografii. Jadąc samochodem
    nie musisz wiedzieć nawet jak działa, za to jeśli jednak wiesz to byćmoże
    pomoże Ci to być lepszym kierowca. Jak byś sobie natomiast sam go
    zbudował, to pewnie byś znał każdy szczegół techniczny i po byle
    pierdnięciu z silnika rozpoznał, że jakaś malutka śrubka jest niedokręcona.

    No ale nic - zupełnie nie o tym mowa przecież :)

    d.