  • 1. Data: 2011-10-31 11:41:07
    Temat: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    przeczytałem i trochę się zafrasowałem:)
    Na pewnej grupie (coś z audio) gość wypowiedział sie w stylu,
    "wzmacniacz szerokopasmowy
    (nie wiem co miał na myśli mówiąc o wzmacniaczu audio)
    wzmacniający określone pasmo powiedzmy 20 - 200 Hz
    nie będzie w stanie oddać całej swojej mocy.
    Czyli 1000W w okrojonym paśmie odda 600 -800W.
    Próbowałem dorobić do tego jakąś filozofię, ale było to ponad
    moje intelektualno-techniczne możliwości.
    Jak to wytłumaczyć?
    Może to mit?

    Artur(m)

  • 2. Data: 2011-10-31 14:34:25
    Temat: Re: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 31 Oct 2011 12:41:07 +0100, Artur(m) napisał(a):

> [...]
    > wzmacniający określone pasmo powiedzmy 20 - 200 Hz
    > nie będzie w stanie oddać całej swojej mocy.
    > Czyli 1000W w okrojonym paśmie odda 600 -800W.

    IMHO bzdura.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2011-10-31 18:04:48
    Od: RRy <m...@g...pl>

    W dniu 2011-10-31 12:41, Artur(m) pisze:
    > przeczytałem i trochę się zafrasowałem:)
    > Na pewnej grupie (coś z audio) gość wypowiedział sie w stylu,
    > "wzmacniacz szerokopasmowy
    > (nie wiem co miał na myśli mówiąc o wzmacniaczu audio)

    Z umownej definicji wzmacniacz audio zalicza się z zapasem
    do grupy wzmacniaczy szerokopasmowych.

    > wzmacniający określone pasmo powiedzmy 20 - 200 Hz
    > nie będzie w stanie oddać całej swojej mocy.
    > Czyli 1000W w okrojonym paśmie odda 600 -800W.

    W teorii nie - napięcie skuteczne na wyjściu będzie równe
    napięciu na wejsciu x wzmocnienie napięciowe,
    byleby tylko widmo sygnału mieściło się w paśmie przenoszenia
    wzmacniacza.
    W praktyce jest inaczej - bywa (często), że wzmacniacze nie potrafią
    oddać pełnej mocy na krańcach pasma.
    Przykładowo:
    Wzmacniacz wysterowany napięciem sinusoidalnym 1 kHz odda większą moc
    niż ten sam wzmacniacz wysterowany szumem o tym samym napięciu
    skutecznym.

  • 4. Data: 2011-11-01 11:25:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Oct 2011 11:04:48 -0700 (PDT), RRy napisał(a):
> [...]
    > Wzmacniacz wysterowany napięciem sinusoidalnym 1 kHz odda większą moc
    > niż ten sam wzmacniacz wysterowany szumem o tym samym napięciu

    To nadal jest aktualne ? Wydawalo mi sie ze pasmo elementow sie podnioslo,
    teraz jakos nie ma problemu ze wzmacniaczami na 2GHz, wiec jesli przycieto
    20kHz, to chyba sztucznie.

    J.

  • 5. Data: 2011-11-01 12:51:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Tuesday, November 1, 2011, 12:25:25 PM, you wrote:

    > To nadal jest aktualne ? Wydawalo mi sie ze pasmo elementow sie podnioslo,
    > teraz jakos nie ma problemu ze wzmacniaczami na 2GHz, wiec jesli przycieto
    > 20kHz, to chyba sztucznie.

    Przede wszystkim pasmo przycina się przed końcówką, żeby nie
    prowokować powstawania TIM.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-11-01 18:09:02
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    > Przede wszystkim pasmo przycina się przed końcówką, żeby nie
    > prowokować powstawania TIM.

    Za dawnych czasów czytałem, że tnie się już w okolicy stopnia wejściowego,
    oraz minimalizuje użycie sprzeżenia zwrotnego. Chciałem coś zmajstrować...
    ale jak zwykle, brak przyrządów pomiarowych lepszych, niż przeciętny miernik
    uniwersalny, stanął na przeszkodzie. A widmo by się pobadało, a wobuloskopem
    przedzwoniło, dla samej ciekawości, jak to konkretne urządzenie się
    sprawuje. Miernik zniekształceń, no, też by się przydał... :)

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 7. Data: 2011-11-02 07:23:09
    Od: "MiKhau" <J...@w...pl>

    Witaj
    W pomiarach (zwłaszcza amatorskich) nie do przecenienia jest komputer PC z
    dobrą kartą dźwiękową.
    Wraz z odpowiednim oprogramowaniem pomierzysz wszystko w zakresie karty
    (max. 90kHz/fs192kHz, S/N ok.120dB ect.)
    Polecam, bo prosto i skutecznie.

    MH

  • 8. Data: 2011-11-02 23:09:31
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-11-02 08:23 MiKhau napisał(a):

> [...]
    > Wraz z odpowiednim oprogramowaniem pomierzysz wszystko w zakresie karty
    > (max. 90kHz/fs192kHz, S/N ok.120dB ect.)

    Problemem są niskie częstotliwości. Co z tego że masz próbkowanie nawet
    te 192kHz jak głupich 10Hz nie zmierzysz. Nie mówiąc już o niższych.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2011-11-03 07:51:53
    Od: "MiKhau" <J...@w...pl>

    Witam
    > Problemem są niskie częstotliwości. Co z tego że masz próbkowanie nawet te
    > 192kHz jak głupich 10Hz nie zmierzysz. Nie mówiąc już o niższych.

    Ależto czemu?
    Zarówno DAC jak i ADC zasuwają u mnie od DC.
    W pomiarach poziomów "mikrofonowych" jak i "liniowych" nie trzeba wiele,
    można spiąć.
    Oczywiście gdy wymagana jest separacja to jak najbardziej, ale wobec duzych
    R wejścia blokowanie nawet 100mikrowym kondensatorem ...
    Trochę teoretyzuję, bo już parę lat nie przyglądam się tak uważnie swym
    produkcjom, jak kiedyś - lecz pasmo od 3Hz pamiętam dobrze,
    że mierzylem ogladając przy tym z radością ruszajacą się "wte i wewte"
    membranę głośnika... :D
    (później radość zgasła jak się okazało, że głośnik trzeszczy)
    I fakt, że DAC ładnie podawał napięcie stałe :) też pamiętam.
    Żeby dać palce do uciecia musiałbym sprawdzić, ale przekonany jestem, że
    pasmo "od dołu" nie było ograniczeniem.
    DAC na PCM1704, ADC na PCM4222 (ma cięcie składowej stałej ale bodajże od
    0,5Hz i mozna wyłączyć).

    O ile sprzed lat hmm siedmiu pamiętam, to problemem był kształt szumów
    związanych z (cholercia... z kształtowaniem szumów:D:D) Noise Shaping'iem :D
    tzn. że ADC przy 1kHz miał 120dB odstęp od szumów, a przy 15kHz tylko 55dB
    (nie był to wtedy 4222) co wprowadzało sporo zamieszania w interpretacjach:D
    Czyli pomiar przy -60 dB był coraz to dziwniejszy.
    Ale już następna rodzinka przetworników (yyy...PCM180x ?) dawała mierzyć -90
    i -120dB :D

    Oczywiście cały czas mam na myśli pomiary amatorskie, domowe.

    Pozdrawiam
    MH

    PS.: A po co tak nisko coś mierzyć?
    PPS.: Zazwyczaj wystarcza Fs 96kHz