  • 181. Data: 2013-04-02 23:28:14
    Temat: Re: Mit zajebistych hamulców w Polonezie
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 2 Apr 2013 10:19:06 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Hello Tomasz,
    >
    > Tuesday, April 2, 2013, 2:16:06 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A tego oczekiwałeś od Poloneza? :O

    Mimo wszystko poprawności.
    Jak dla mnie samochód niskiej klasy, ale trzymający jakąś poprawność i
    składność układu zawieszenie-hamulce to np. Cinquecento.
    Polonez był dużo gorszy.
    Ja wiem że to niby nie ta epoka i nie te warunki ekonomiczno-polityczne,
    ale mówię o technice.

    > Jakoś sobie takiej walki nie przypominam. Ale ja rajdowcem nie
    > jestem, lubię tylko szybka jazdę po górskich drogach...

    Długiej drogi hamowania się tak nie czuje.
    Dopiero jak pomierzy się efekty i okazuje się że byle cienias potrzebuje
    kilkanaście metrów mniej żeby wyhamować ze 100km/h, dopiero wtedy widać że
    coś tu jest nie tak.

    Zresztą teraz jak uzmysłowiłem sobie te różnice między Cinquecento a
    Polonezem to jednak stawiam że to wszystko to były jednak problemy
    niedowymiarowanych hamulców.

    Dużo większy samochód, dużo mocniejszy silnik, a mniejsze tarcze, 1.5x
    mniejsza powierzchnia klocków. To po prostu nie mogło działać lepiej i
    faktycznie może nie ma nawet co mieszać do tego zawieszenia.

  • 182. Data: 2013-04-02 23:36:43
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Tue, 02 Apr 2013 21:50:27 +0200, Artur Maśląg
    <f...@p...com> wrote:

    > Ba, ale Polonez 40 lat temu nie miał służyć do wyścigów (powiedzmy),

    Ale sztywny most wyginął wraz z Asconami, Taunusami,
    tylnopędnymi Fiatami i szwedzkimi cegłami, w których utrzymał
    się najdłużej (ale nawet tam występował równolegle z IRS).

    > a Mustang (najnowszy chyba też) ma dobry stary most. O Chevy

    Toć piszę, że kto może, wywala to w cholerę i kupuje cały
    niezależny zestaw. Zresztą Ford nareszcie zauważył, że ludzie aż
    tak nie pragną powrotu do korzeni i następny ma mieć, nareszcie,
    IRS.

    > Corvette z poprzecznym, resorem z przodu nawet nie wspominam ;)

    Tylko że pojedynczym, kompozytowym, pożenionym z podwójnymi
    wahaczami.

    r.
    _____________
    robert rędziak e36/5 323ti na-6 mailto:giekao-at-gmail-dot-com

  • 183. Data: 2013-04-02 23:38:25
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 23:28:14 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:

> [...]
    >
    > mniejsza powierzchnia klocków. To po prostu nie mogło działać lepiej i
    >
    > faktycznie może nie ma nawet co mieszać do tego zawieszenia.

    Siła tarcia nie zależy od powierzchni tylko od siły w tym wypadku dociskającej klocki
    i współczynnika tarcia. Mnie uczyli tego w okolicach siódmej klasy podstawówki. Z
    czterdzieści lat od tamtych czasów upłynęło. Teraz inaczej uczą?

  • 184. Data: 2013-04-02 23:38:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 2 Apr 2013 07:15:06 -0700 (PDT), k...@g...com napisał(a):

    > zablokuje koła przy prędkości 100km/h

    Już drugi raz w tym wątku podajesz prędkości przy który miałoby się dać
    blokować koła. Zupełnie jakbyś sądził, że ta prędkość ma jakieś znaczenie
    jeśli chodzi o możliwość blokowania kół.

  • 185. Data: 2013-04-02 23:40:44
    Od: masti <g...@t...hell>

    jak na silnik z 1933 to nieźle.
    Obecnie niektóre tyle nie przeżyją

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 186. Data: 2013-04-02 23:45:50
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 23:16:27 UTC+2 użytkownik Michał Baszyński napisał:

    > przebieg do remontu
    >

    > --
    >
    > Pozdr.
    >
    > Michał

    Że duży czy że mały. Współczesne podobnej klasy przeciętnie tyle nie robią. Zaraz się
    przywalisz że wtedy Polonez był wysokiej klasy i zaczniesz porównywać do aut za 120
    tysięcy. Te za 120 tysięcy przeciętnie powinny przejechać więcej. A czy przejeżdżają?
    To wiedzą tylko właściciele. Era popularnych samochodów robiących na silniku 400
    tysięcy skończyła się ze dwadzieścia lat temu.

  • 187. Data: 2013-04-02 23:48:09
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 2 Apr 2013 23:13:17 +0200, J.F. napisał(a):

    > Masz zboczenie rajdowe. Jak Roman sie myli i dali normalne klocki, to
    > zahamuje. Raz. Ale raz wystarczy :-)

    Zboczenie rajdowe to jest wtedy jak mówię że Cinquecento ma za małe i
    przegrzewające się hamulce przy seryjnym 55KM silniku (bo w sumie
    projektowane to było na podstawowy silnik 0.9 40KM). Bo fakt - na rajd były
    za słabe.

    Ale jak 1.5x cięższy Polonez, mający 1.5x większą moc, ma 1.5x mniejszą
    powierzchnię klocka hamulcowego, heblującego mniejszą tarczę zatrzymującą
    większe koło, to to już po prostu jest przesada.
    I nie wystarczało to do prawidłowego zahamowania nawet raz - oczywiście
    _jakoś_ tam samochód się zatrzymał, ale przy hamowaniu z wyższej prędkości
    te hamulce żyły własnym życiem. Tak jak teraz myślę to pewnie nawet nie
    zawieszenie i mięknące wspomaganie, a po prostu klocek z tarczą przechodził
    za jednym hamowaniem przez wszystkie fazy temperaturowe z topieniem się
    klocków i fadingiem włącznie.

    I to nie wspomaganie miękło (jak mi się wtedy wydawało), a po prostu klocki
    wymiękały.

  • 188. Data: 2013-04-02 23:58:34
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 2 Apr 2013 14:38:25 -0700 (PDT), k...@g...com napisał(a):

    > Siła tarcia nie zależy od powierzchni tylko od siły w tym wypadku dociskającej
    klocki i współczynnika tarcia. Mnie uczyli tego w okolicach siódmej klasy
    podstawówki.

    Widać hamulce samochodowe są bardziej skomplikowane niż to czego nauczyłeś
    się przez 7 klas podstawówki.

    Sile tarcia w hamulcach towarzyszy wydzielanie się dużych ilości energii
    cieplnej.
    Im mniejsza powierzchnia klocka, tym mniejsza podgrzewana objętość, co za
    tym idzie wyższa temperatura powierzchni klocka hamulcowego.
    W niewielkim uproszczeniu 1.5x mniejszy klocek osiągnie około 1.5x wyższą
    temperaturę i 1.5x szybciej zacznie gazować, topić się i znacznie obniży to
    co w siódmej klasie podstawówki nazywa się "współczynnik tarcia".

    Dlatego samochody sportowe mają takie duże tarcze i również duże klocki.
    Nie dla ozdoby :-)

  • 189. Data: 2013-04-03 00:00:15
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Tue, 2 Apr 2013 21:40:44 +0000 (UTC), masti <g...@t...hell>
    wrote:

    > jak na silnik z 1933 to nieźle.

    A kto Ci takich bzdur naopowiadał? Sprawdź, kiedy Aurelio
    Lampredi zaczął pracować w Fiacie.

    RR.
    _____________
    robert rędziak e36/5 323ti na-6 mailto:giekao-at-gmail-dot-com

  • 190. Data: 2013-04-03 00:01:20
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 23:40:44 UTC+2 użytkownik masti napisał:

    > jak na silnik z 1933 to nieźle.
    >
    > Obecnie niektóre tyle nie przeżyją
    >

    > --
    >
    > Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
    >
    > mst <at> gazeta <.> pl
    >
    > "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
    >
    > -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

    Raptem te z 2013 różnią się od tamtego że mają wałek rozrządu w głowicy. I nie
    dlatego że lepiej tylko że taniej. Idea wałka rozrządu w głowicy wzięła się stąd że
    jest mniej elementów wykonujących ruch wzdłuż swojej osi. A tak po ludzku że nie ma
    szklanek i popychaczy. I że da się go rozkręcić do większych prędkości obrotowych. I
    co z tego. Ano gówno z tego. Silnik niby z potencjałem ale ogranicznik założyli. Bo
    odchudzili na ile się dało wszystko co w środku. I jak by go zakręcić o 25% więcej
    niż odcięcie ustawione to się tłoki albo korbowody pourywają. Macherzy od rajdowych
    126p kręcili nieduży silniczek do 15 tysięcy obrotów i przeżywał. To prawie 3 razy
    tyle co fabryka pisała o obrotach maksymalnych.