eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyMit zajebistych hamulców w PolonezieRe: Mit zajebistych hamulców w Polonezie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!news.glorb.com!news-out.readnews.com!transi
    t4.readnews.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.p
    l!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl
    .POSTED!not-for-mail
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Mit zajebistych hamulców w Polonezie
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <51597a33$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <6m6fu5z2u01m$.fgu4kxnit8fw$.dlg@40tude.net>
    <18biqeibbbjpn.59bafju6z7nn$.dlg@40tude.net>
    <1...@4...net>
    <6kylmqp0133x.1osortvfe8clu$.dlg@40tude.net>
    <18r09x7xg6ztb$.m9cxlbr8zn7f.dlg@40tude.net>
    <wdoa1jxmni6s$.1s1dk5e5dfcb2.dlg@40tude.net>
    <vmw5lxjqdqxu.1trxuykfmb37t$.dlg@40tude.net>
    <1...@p...pl.invalid>
    <nfy8xhbrh5ix.1bfmzkwx55h1k$.dlg@40tude.net>
    <1...@g...com>
    Date: Tue, 2 Apr 2013 23:58:34 +0200
    Message-ID: <i3lh4d2tcup7$.70ba8012a93h$.dlg@40tude.net>
    Lines: 96
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.25.159.20
    X-Trace: 1364939916 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 1230 83.25.159.20:52127
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2487710
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Tue, 2 Apr 2013 14:38:25 -0700 (PDT), k...@g...com napisał(a):

    > W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 23:28:14 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:
    >> Dnia Tue, 2 Apr 2013 10:19:06 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    >>
    >>
    >>
    >>> Hello Tomasz,
    >>
    >>>
    >>
    >>> Tuesday, April 2, 2013, 2:16:06 AM, you wrote:
    >>
    >>>
    >>
    >>> [...]
    >>
    >>>
    >>
    >>>>>> Na pewno przód strasznie nurkował przy hamowaniu.
    >>
    >>>>> Nurkowanie to jeszcze nie oscylacja.
    >>
    >>>> Jeszcze nie, ale amortyzacja tam też była daleka od sportowej.
    >>
    >>>
    >>
    >>> A tego oczekiwałeś od Poloneza? :O
    >>
    >>
    >>
    >> Mimo wszystko poprawności.
    >>
    >> Jak dla mnie samochód niskiej klasy, ale trzymający jakąś poprawność i
    >>
    >> składność układu zawieszenie-hamulce to np. Cinquecento.
    >>
    >> Polonez był dużo gorszy.
    >>
    >> Ja wiem że to niby nie ta epoka i nie te warunki ekonomiczno-polityczne,
    >>
    >> ale mówię o technice.
    >>
    >>
    >>
    >>>> Całe auto rozhuśtane i poza samym szukaniem przyczepności to jeszcze
    >>
    >>>> kierowca musiał walczyć z taką oscylacją przód-tył.
    >>
    >>>
    >>
    >>> Jakoś sobie takiej walki nie przypominam. Ale ja rajdowcem nie
    >>
    >>> jestem, lubię tylko szybka jazdę po górskich drogach...
    >>
    >>
    >>
    >> Długiej drogi hamowania się tak nie czuje.
    >>
    >> Dopiero jak pomierzy się efekty i okazuje się że byle cienias potrzebuje
    >>
    >> kilkanaście metrów mniej żeby wyhamować ze 100km/h, dopiero wtedy widać że
    >>
    >> coś tu jest nie tak.
    >>
    >>
    >>
    >> Zresztą teraz jak uzmysłowiłem sobie te różnice między Cinquecento a
    >>
    >> Polonezem to jednak stawiam że to wszystko to były jednak problemy
    >>
    >> niedowymiarowanych hamulców.
    >>
    >>
    >>
    >> Dużo większy samochód, dużo mocniejszy silnik, a mniejsze tarcze, 1.5x
    >>
    >> mniejsza powierzchnia klocków. To po prostu nie mogło działać lepiej i
    >>
    >> faktycznie może nie ma nawet co mieszać do tego zawieszenia.
    >
    > Siła tarcia nie zależy od powierzchni tylko od siły w tym wypadku dociskającej
    klocki i współczynnika tarcia. Mnie uczyli tego w okolicach siódmej klasy
    podstawówki.

    Widać hamulce samochodowe są bardziej skomplikowane niż to czego nauczyłeś
    się przez 7 klas podstawówki.

    Sile tarcia w hamulcach towarzyszy wydzielanie się dużych ilości energii
    cieplnej.
    Im mniejsza powierzchnia klocka, tym mniejsza podgrzewana objętość, co za
    tym idzie wyższa temperatura powierzchni klocka hamulcowego.
    W niewielkim uproszczeniu 1.5x mniejszy klocek osiągnie około 1.5x wyższą
    temperaturę i 1.5x szybciej zacznie gazować, topić się i znacznie obniży to
    co w siódmej klasie podstawówki nazywa się "współczynnik tarcia".

    Dlatego samochody sportowe mają takie duże tarcze i również duże klocki.
    Nie dla ozdoby :-)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: