  • 41. Data: 2013-03-17 10:26:26
    Temat: Re: Mit nieodwracalno?ci zmian w JPG
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-03-16 22:19, Marek pisze:

> [...]
    > jak RAWy. Wiele osób nie jest tego świadoma - dlatego napisałem o tym.
    >
    > Osobiście tak właśnie postępuję. Przykładowo: zrobiłem jakieś fotki w
    > JPG (nie zależało mi na zabawie z RAWami w przypadku fotek rodzinnych).
    > Przed wydrukiem zmodyfikowałem światła, przyciąłem do formatu papieru i
    > zapisałem zmiany. Potem jednak uznałem, że chcę wydrukować na innym
    > formacie fotkę więc otworzyłem ją, wycofałem kadrowanie ale zostawiłem
    > pozostałe modyfikacje, naniosłem nowy sposób kadrowania i zapisałem. A
    > więc "odzyskałem" pozornie utracone fragmenty obrazka :-)

    Genialne. Przechowanie kopii oryginału (wprost lub różnicowo) powoduje,
    że wszystkie wprowadzane zmiany są odwracalne. Powinieneś zatrudnić się
    w firmie Apple i zastrzec to jako patent.

  • 42. Data: 2013-03-17 11:25:37
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: colo-rolo <a...@a...eu>

    W dniu 2013-03-16 23:48, Marek pisze:

    > Zdecydowanie tak - choć precyzyjniej mówiąc chodzi o aplikacje bardziej
    > niż o format pliku. Poszerza to spektrum działań na danym pliku oddając
    > tym samym decyzyjność w ręce edytującego. RAW nie daje nam takiego wyboru.
    >
    > W drugą stronę też to działa: np przewagą RAWa nad JPG może być np.
    > ilość bitów.

    Czy jak do Wielkanocy dodać choinkę i bombki to będzie fajniejsza niż
    Boże Narodzenie? A może do Bożego Narodzenia dodać pisanki i będzie lepiej?

    W jednym znanym filmie MIŚ wyraźnie powiedziano: nie mieszajmy myślowo
    dwóch różnych systemów walutowych. RAW to jest RAW a jpg to jpg.

    cbdo

  • 43. Data: 2013-03-17 11:42:00
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 00:39:47 +0100, Marek napisał(a):

    [...]
    > Tak jak pisałem - nie masz możliwości przełączenia się w tryb ingerencji
    > "w piksele" a w JPG to kwestia decyzji.

    Też nie masz, bo jeśli piszesz, że zmiany zapisujesz w XML, to ilość
    aplikacji tak działających sprowadza się do tych samych aplikacji
    obsługujących RAW (taki Irfan czy XNview, czy przeglądarka obrazów
    Windows nie zobaczy obrazu ze zmianami w XML).
    W związku z czym taki sposób działania NICZYM nie różni się od
    korzystania z RAWów, bo i tak na koniec musisz wygenerować plik docelowy
    po wszystkich zmianach.

    Ergo, wymyśliłeś sobie łatwiejszy sposób działania, ale zapomniałeś, że
    nie ma aplikacji, które twój wymyślony sposób działania by wspierały
    (czyli JPG+XML, a nie RAW+XML).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 44. Data: 2013-03-17 11:55:43
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 08:58:15 +0100, Marek napisał(a):

    > No i to akcentowałem od początku, ze istnieją takie właśnie programy.

    Czy którykolwiek z tych programów nie potrafi obrabiać RAW? Nie potrafi,
    więc dyskusja o przewadze jest bezprzedmiotowa. Mało tego, te programy
    potrafią dużo więcej zrobić z RAW, więc nadal przewaga jest po stronie
    RAW.

    > Źle mnie zrozumiałeś. Napisałem, że przewagą JPG nad RAW jest to, że
    > można ingerować lub nie w jego strukturę (kwestia wyboru) a w RAW nie ma
    > takiego wyboru czyli jest to ograniczenie. Przykład jaki podałem:
    > spróbuj w RAW wyciąć i powielić jakiś sfotografowany obiekt. Spróbuj
    > nanieść tekst. Itd... Jest to ewidentna przewaga JPG w zakresie
    > możliwości edycyjnych. Z kolei RAW ma przewagę nad JPG w postaci
    > bezstratnego zapisu. Jednakże kto każe upierać się przy JPG? Są lepsze
    > formaty.

    Zdecyduj się, chcesz mieć możliwość powrotu (JPG+XML), czy plik wynikowy
    (gotowy JPG)? To są dwa różne pliki, tak jak RAW+XML i JPG. Obsługiwać
    obieg zmian w postaci JPG+XML potrafią dokładnie te same programy, które
    obsługują RAW+XML, a do wynikowego JPG trzeba eksportować, więc... gdzie
    ta przewaga?

    Dodam, że teoretycznie masz możliwość ingerencji w plik RAW, to nie jest
    problem, problemem jest brak odpowiednich programów, co się sprowadza do
    pytania: gdzie przewaga?

    [...]
    > Na plikach TIFF i PNG możesz zrobić to samo co na RAW plus mnóstwo
    > innych odwracalnych i nieodwracalnych czynności.

    Nieprawda, zrobisz tylko te podstawowe operujące na zwykłych
    przestrzeniach koloru. Nie zrobisz nic co operuje na danych przed
    demozaiką (np. odszumianie, korekta proporcji pomiędzy pikselami o
    różnym rozmiarze (Fuji), korekcja wad matrycy (jasne/ciemne piksele)),
    czy w ogóle wymiana algorytmu demozaiki.

    RAW to jest bardzo dobre medium ŹRÓDŁOWE, a nie WYNIKOWE. JPG jako
    medium źródłowe jest przeciętny w kierunku kiepski (aczkolwiek często
    wystarcza), a inne media mogą służyć co najwyżej jako pośrednie do
    wynikowych ze względu na swoje inne ograniczenia (np. TIFF - wielkość,
    powolne algorytmy kompresji, JPG2000 - powolne i skomplikowane algorytmy
    kompresji).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 45. Data: 2013-03-17 12:38:11
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 08:58:15 +0100, Marek napisał(a):

    > Ale RAW nie daje możliwości takiej obróbki jak JPG - patrz niżej.

    Nie. raw daje większe możliwości.

    Czyli
    > jeśli udostępnia mniej w jakimś aspekcie to w tym aspekcie można
    > powiedzieć, że jest gorszy.

    Możesz też napisać, że jest gorszy, bo zajmuje więcej miejsca na dysku i
    karcie pamięci. raw i jpg służą do czego innego i takie gadanie, że raw
    jest gorszy w aspekcie, do którego nie stosuje się formatu raw, to
    bezsensowne pitolenie.

    > Źle mnie zrozumiałeś. Napisałem, że przewagą JPG nad RAW jest to, że
    > można ingerować lub nie w jego strukturę (kwestia wyboru) a w RAW nie ma
    > takiego wyboru czyli jest to ograniczenie.

    Nie. Jeśli obrabiasz jpg, to ZAWSZE ingerujesz w jego strukturę. To o czym
    piszesz, to nie jest obrabianie jpg, tylko używanie konkretnego programu do
    tworzenia skryptu zawierającego informację co zrobić z oryginalnym plikiem,
    żeby otrzymać końcowy efekt. Spróbuj takiego jpg do kogoś wysłać - jeśli
    adresat nie dysponuje zgodnym programem lub nie wyślesz skryptu, to całą
    obróbkę szlag trafi. I cała "przewaga" jpg nad raw idzie się...

    > Przykład jaki podałem:
    > spróbuj w RAW wyciąć i powielić jakiś sfotografowany obiekt. Spróbuj
    > nanieść tekst. Itd...

    Bez problemu osiągnę taki efekt końcowy, z tym, że plikiem wynikowym nie
    będzie raw, tylko np. jpg lub png. Bo raw nie jest do tego.

    > Jest to ewidentna przewaga JPG w zakresie
    > możliwości edycyjnych.

    Nie. Więcej możliwości masz pracując nad raw.

    > Z kolei RAW ma przewagę nad JPG w postaci
    > bezstratnego zapisu. Jednakże kto każe upierać się przy JPG? Są lepsze
    > formaty.

    Lepsze/gorsze - rzecz względna. Wszystko zależy czego potrzebujesz i do
    czego używasz.
    Nikt nie twierdzi, że raw jest bezwzględnie lepszy od jpg. Zwróciłeś uwagę,
    że są programy, które nie zmieniają oryginalnego jpg, tylko tworzą skrypty
    z instrukcjami obróbek. OK, fajnie. Tylko nie wiem czemu przyczepiłeś się
    do raw, że po wywołaniu nie zmienia się jego wewnętrzna struktura. Przecież
    on nie do tego służy!

    --
    GLaF

  • 46. Data: 2013-03-17 12:41:44
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 00:39:47 +0100, Marek napisał(a):

    > Tak jak pisałem - nie masz możliwości przełączenia się w tryb ingerencji
    > "w piksele"

    O, naprawdę? Znaczy nie mogę we wnętrzu pliku zaminieć danych? Ani ani?

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Kęszyca Leśna

  • 47. Data: 2013-03-17 12:42:36
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 02:09:05 +0100, GLaF napisał(a):

    > zmiany, niezależnie od formatu i rodzaju pliku. Ale to NIE JEST przewagą
    > jpg nad raw. Z raw zawsze możesz zrobić jpg, w drugą stronę już nie.

    Niby czemu nie?

  • 48. Data: 2013-03-17 13:53:49
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-17 09:55, januszek pisze:

    > To jest: 'praca na kopii' a nie niedestruktywne cośtam ;P

    Na jakiej kopii? :-) Nie ma żadnej kopii podobnie jak w RAWAch. Dane są
    przechowywane w postaci pliku tekstowego (XML) z zestawem instrukcji
    jakie mają być wykonane po otwarciu pliku.

    Marek

  • 49. Data: 2013-03-17 13:54:32
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-17 10:26, trolling tone pisze:

    > Genialne. Przechowanie kopii oryginału (wprost lub różnicowo) powoduje,
    > że wszystkie wprowadzane zmiany są odwracalne. Powinieneś zatrudnić się
    > w firmie Apple i zastrzec to jako patent.

    Nie ja lecz osoby, które o tym nie wiedziały. Do nich przecież jest
    adresowany post.

    Marek

  • 50. Data: 2013-03-17 14:03:08
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-17 09:20, JDX pisze:

    > Np. algorytmu demosaicing-u to sobie raczej nie zmienisz operując na
    > TIFF/PNG.

    A po co miałbym to robić? Jaką miałbym mieć z tego korzyść? Operację
    można by porównać z obróbką pliku dźwiękowego zgranego z CD. Płyta CD ma
    ok 30% nadmiarowych danych w celu umożliwienia odtworzenia fragmentów
    utworów gdy powierzchnia się porysuje itp. Można się teraz upierać, że
    koniecznie chcemy zgrać te nadmiarowe dane bo tak. Pytanie jest tylko w
    jakim celu? W przypadku RAW demozajkowanie robi się tylko raz jako
    techniczną konwersję z danych niezrozumiałych na dane zrozumiałe RGB.
    Nie mamy wpływu na to jak program do konwersji RAW zdemozajkuje te dane.
    Od tego jest plugin/dll dostarczany przez producenta aparatu twórcom
    aplikacji graficznych.

    Marek