  • 201. Data: 2013-03-20 14:54:57
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-20 14:46, Marek pisze:
    > Chciałem jeszcze spytać: jeśli ktoś włączył/wyłączył taką korekcję w
    > aparacie to LR czy ACR będzie to ignorował i na siłę dorzuci taką
    > konkokcję nawet jeśli byłaby podwójna w takim przypadku?

    Nie, bo do tego służy jeden opis. Chyba, że jego interpretacja się
    różni, ale na oko jpg i raw ma tę samą geometrię (skorygowaną).

    --
    pozdrawia Adam
    /Kraków - piękne miasto psich kup i billboardów, piwem i moczem pachnące.../

  • 202. Data: 2013-03-20 15:05:25
    Od: mt <f...@i...pl>

> [...]
    > aparacie to LR czy ACR będzie to ignorował i na siłę dorzuci taką
    > konkokcję nawet jeśli byłaby podwójna w takim przypadku?

    Znowu nie rozumiesz o czym piszesz. Jak podwójna? Korekcja zniekształceń
    w puszce odnosi się do jpg, raw w aparacie nie jest korygowany.
    Natomiast niektóre wołarki (jak LR czy ACR) "narzucają" korekcję przy
    wywoływaniu rawa i nie da się tego wyłączyć z poziomu programu. Kapiszczi?

    --
    marcin

  • 203. Data: 2013-03-20 15:15:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ariusz" napisał
    W dniu 16.03.2013 01:17, Marek pisze:

    >Znasz taką aplikację? Bo obawiam się, że nie ma, a wtedy to co
    >piszesz jest bzdurą.

    A to jakas specjalna aplikacja potrzebna do kopiowania ?
    Trzymasz oryginal, kopiujesz, przetwarzasz.

    Oczywiscie ten oryginal JPG to juz nie calkiem oryginal, kompresja
    stratna, lepiej trzymac raw ... no ale drozej :-)

    J.

  • 204. Data: 2013-03-20 15:15:29
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 15:05, mt pisze:

    > Znowu nie rozumiesz o czym piszesz.

    Pytam więc dowodzę tego, że temat nie jest dla mnie jasny :-)

    > Jak podwójna? Korekcja zniekształceń w puszce odnosi się do jpg, raw
    > w aparacie nie jest korygowany.

    I see... faktycznie.

    > Natomiast niektóre wołarki (jak LR czy ACR) "narzucają" korekcję przy
    > wywoływaniu rawa i nie da się tego wyłączyć z poziomu programu.
    > Kapiszczi?

    Poniał :-) Swoją drogą dość dziwne rozwiązanie. Czy "rybie oko" też
    zostanie wyprostowane przez ten program? :-D

    Marek

  • 205. Data: 2013-03-20 15:19:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Nibisz" napisał
    >Plik RAW przechowuje niezmodyfikowany obraz bazowy, tak więc jeżeli w
    >aparacie ustawisz parametry dla obrazu takie jak tryb obrazu, ostrość
    >itp., a obraz będzie zapiany w >formacie RAW, to modyfikacje
    >wprowadzone przez aparat można w przyszłości cofnąć.

    No, ostrosc to sie akurat soczewkami ustawia i cofnac sie nie da,
    przynajmniej nie w tej dekadzie, chyba ze jakis program "mgla"
    ustawisz.

    Dalej kwestia taka ze powiedzmy ze masz RAW, ale jakas operacje twoj
    aparat robi lepiej niz dostepne na komputer oprogramowanie ... i co,
    da sie wgrac raw w aparat i przetworzyc na jpg w/g wybranego w
    aparacie trybu ?

    J.

  • 206. Data: 2013-03-20 15:28:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AdamPłaszczyca" napisał w wiadomości
    Dnia Sun, 17 Mar 2013 00:39:47 +0100, Marek napisał(a):
    >O, naprawdę? Znaczy nie mogę we wnętrzu pliku zaminieć danych? Ani
    >ani?

    Ba - jak juz mowa o pikselach, to wlasnie w JPG jest ograniczona
    mozliwosc ingerencji w nie.
    Cos sobie ustawisz, zapiszesz ... i kompresja zapisze juz cos innego.

    J.

  • 207. Data: 2013-03-20 15:35:55
    Temat: Re: Mit nieodwracalno?ci zmian w JPG
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
    W dniu 2013-03-17 14:25, januszek pisze:

    >W RAWach nie ma takiej więc czemu ma być w JPG ?

    Kompresja jest akurat immanentna cecha JPG.
    Nie chcesz kompresji, to uzywaj BMP, TIFF (odpowiedniego) czy PNG.

    A ze kompresja jest stratna - juz nawet zwiekszenie w JPG jest
    problematyczne - trzeba trzymac mozliwie malo skompresowany oryginal.

    > Otwórz sobie dowolny program co obróbki RAW i zobacz co potrafi.
    > Wszystko co tam można przestawić znajdzie się w pliku XML.

    Dowolny program ? Dowolny to chyba nie ma XML.

    J.

  • 208. Data: 2013-03-20 15:39:51
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-03-20 15:15, Marek pisze:

    > Pytam więc dowodzę tego, że temat nie jest dla mnie jasny :-)

    > I see... faktycznie.

    > Poniał :-) Swoją drogą dość dziwne rozwiązanie. Czy "rybie oko" też
    > zostanie wyprostowane przez ten program? :-D

    Nie, nie zostanie. Część producentów poszła trochę na skróty i ceną za
    niewielkie rozmiary szkieł są dość duże zniekształcenia na szerokim
    końcu. Aby właśnie zdjęcie z szerokiego kąta obiektywu rektilinearnego
    nie przypominało rybiego oka, to producenci forsują korekcję programową
    geometrii. W jpg sprawa jest jasna, aparat przetwarza zdjęcie i
    dostajesz już tak skorygowany obraz. Jeśli chodzi o raw, to aby klienci
    wywołujący swoje pliki nie dostali zawału, to w nagłówku pliku masz dane
    odnośnie korekcji, coś w rodzaju instrukcji dla wołarek, jak mają
    przetwarzać plik. Większość wołarek nie potrafi (w sensie, że
    programiści nie chcieli) ignorować tego fragmentu nagłówka, stąd patent
    na obejście tego z kopiowaniem fragmentu nagłówka z innego pliku, może
    to być zdjęcie wspomnianego dekielka, bądź jakiekolwiek inne z
    obiektywem nie umiejącym gadać z body (jak podepniesz jakiegoś
    nieprocesorowego manuala, to korekcja również nie następuje, nawet w jpg
    z puszki).

    --
    marcin

  • 209. Data: 2013-03-20 16:09:44
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 15:39, mt pisze:

    > Większość wołarek nie potrafi (w sensie, że
    > programiści nie chcieli) ignorować tego fragmentu nagłówka,

    Rozumiem. Brzmi to jak armagedon bo to oznacza, że trudno o narzędzia
    dla tych co chcą mieć swobodę decydowania. Nawet nie wpadłbym na to, że
    można z automatu narzucać korekcję czegokolwiek. Na szczecie w obu jakie
    używam nie ma tego problemu. Aż boję się przyszłych wersji...

    Marek

  • 210. Data: 2013-03-20 16:14:11
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-20 15:28, J.F pisze:

    > Ba - jak juz mowa o pikselach, to wlasnie w JPG jest ograniczona
    > mozliwosc ingerencji w nie.
    > Cos sobie ustawisz, zapiszesz ... i kompresja zapisze juz cos innego.

    No tak, ale mogę zadecydować czy godzę się z tym i zapisać czy nie godzę
    się i zrezygnować. W RAW mogę tylko zrezygnować. Prawda?

    Po drugie - istnieją formaty bezstratne. Istnieją też takie, które mają
    warstwy. Więc w tego typu bitmapach nie ma problemu o jakim piszesz.

    Marek