  • 51. Data: 2012-01-09 16:03:49
    Temat: Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 9 Sty, 12:04, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:
    > Serdecznie dziękuję. Ale już mam taki mętlik, że chyba sobie odpuszczę
    > :(

    Nie poddawaj się :]

    Ja też zaczynałem otumaniony bo za dużo tego na raz, w końcu kupiłem
    sobie

    http://www.btc.pl/?id_prod=38700

    razem z zestawem uruchomieniowym i programatorem. Wiadomo że płytkę
    można sobie samemu, ebooka w pdf się ściągnie itp. ale tutaj masz
    wszystko podane na tacy, zestaw jest akurat dla średnio kumatego
    elektronika który chce sobie pomrugać diodami i ponaciskać guziki.

    Pzdr.
    L.

  • 52. Data: 2012-01-09 16:06:45
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/09/2012 04:49 AM, Waldemar Krzok wrote:
    > RoMan,
    >
    > weź sobie kup MLaunchPad od TI. Kosztuje straszne pieniądze, konkretnie
    > 4.30$ z przesyłką. Masz płytkę z międzymordziem USB do programowania
    > tego, dwa procesory, a soft ściągasz sobie ze strony TI. W komplecie
    > jest też kabel USB, gdzieniegdzie płacisz już tyle za sam kabel ;-).

    O ile MSP uważam za wspaniałą rodzinkę procesorów, to jednak bym uważał
    z polecaniem Launchpada komuś kto dopiero zaczyna zabawę. A jeśli już to
    razem z samplami MSP430G2553. O ile TI nie uaktualnił zestawu
    dołączanych kostek, to procesory w zestawie mają bardzo ograniczone
    możliwości sprzętowe.

    pzdr.
    j.

  • 53. Data: 2012-01-09 16:20:30
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 09.01.2012 17:06, schrieb Jacek Radzikowski:

> [...]
    > razem z samplami MSP430G2553. O ile TI nie uaktualnił zestawu
    > dołączanych kostek, to procesory w zestawie mają bardzo ograniczone

    Może i ograniczone, ale dostajesz je praktycznie za darmo. A parę rzeczy
    można na tym zrobić. Mój miernik impedancji elektrod, na przykład,
    chodzi też na kostkach z zestawu. Trochę akademicko sprawdzałem, bo już
    mam gotową płytkę na F2013, ale się da. Albo proste międzymordzie do
    klawiatury pojemnościowej. Program jest już gotowy, dorabiasz tylko
    wyjście do reszty systemu i jazda. A te trochę większe procki serii G
    można sobie zasamplować. W każdym razie polecam zainteresowanie się tym
    procesorem, bo świetnie nadaje się do zastosowań bateryjnych. A
    16-bitowe ADC w niektórych prockach serii F też piechty nie chodzi. OK,
    wyciągnie się 14 bitów, ale te bez specjalnej gimnastyki i modłów do
    wszystkich bogów.

    Waldek

  • 54. Data: 2012-01-09 16:20:51
    Od: " nenik" <n...@g...pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > Właśnie mnie zdenerwowałeś. Swoją drogą - młody opanował C++ i okolice
    > na takim poziomie, że już nie mam o czym z nim rozmawiać :(

    jak w celach edukacyjnych zalaczyc przekaznik na 2 sekundy, prosty lcd + avr
    to moze to
    http://www.matrixmultimedia.com/lc_index.php?p=7
    zawsze pozniej mozna tam wklepac cos w C jak i asm

  • 55. Data: 2012-01-09 16:33:16
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/09/2012 11:20 AM, Waldemar Krzok wrote:

> [...]
    > 16-bitowe ADC w niektórych prockach serii F też piechty nie chodzi. OK,
    > wyciągnie się 14 bitów, ale te bez specjalnej gimnastyki i modłów do

    Podpisuję się pod tym wszystkimi łapami. Ale tylko jeśli ktoś wie co
    robi. IMHO brak sprzętowego UARTU dyskwalifikuje małe procesory z serii
    G2 do zaczynania zabawy z mikrokontrolerami. Programowy uart może być za
    trudny do opanowania, a poza tym zjada sporo zasobów. Na 2kB flasha też
    się nie poszaleje. Dlatego też wspomniałem o samplach MSP430G2553. Ma
    wszystkie peryferia niezbędne do rozpoczęcia zabawy i 16kB flasha.
    Sensowną alternatywą dla launchpada i sampli jest zestaw Experimenter
    Board dla nowej serii procesorów MSP z pamięcią FRAM zamiast flasha. Ale
    kosztuje trochę drożej niż launchpad :(

    pzdr.
    j.

  • 56. Data: 2012-01-09 16:46:51
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 09.01.2012 16:01, schrieb JDX:
> [...]
    > doświadczenia i bliską zeru wśród elektroników wiedzą na temat
    > prowadzenia projektów software-owych prowadzi do powstawania
    > programistycznych koszmarów. C daje dużą swobodę i dlatego IMO nie jest
    > to dobry język dla początkujących ponieważ trzeba wiedzieć co się robi.
    > Z drugiej strony działającej i powszechnie dostępnej alternatywy
    > wymuszającej dobre praktyki (np. Ada) na popularne uC za bardzo nie ma...
    >
    > Poza tym AFAIR to informatycy (ci zajmujący się dydaktyką) twierdzą, że
    > Pascal *nadal* jest niezłym językiem do dydaktyki.

    Pascal JEST językiem do dydaktyki. Ma jednak lekką niechęć do
    programowania blisko hardware. Konkretnie w Pascalu tak jak bóg (znaczy
    Wirth) go stworzył nie ma możliwości adresowania komórek pamięci (ok, da
    się poprzez przypisanie stałej do wskaźnika, ale ładnie to nie wygląda),
    a do przerwań czy, o zgrozo, multithreadingu wogóle nie ma ładnej
    możliwości. Delphi jest pewnym krokiem od dydaktyki do produkcji, ale
    ten koń też już zaczyna śmierdzieć.

    Co do mikroprocesorów, to C jest kompromisem między assemblerem, a
    "porządnym" językiem. Im mniejszy mikrokontroller, tym bardziej mamy
    tylko te 2 języki jako alternatywy. A ładnie programować można w
    dowolnym języku i na odwrót. Jak mamy większe kostki, to już zaczyna być
    wygodniej, aż do składania programów z graficznych "kostek", jak to mają
    co poniektóre PLC. Albo LEGO MasterMind (R). Tam sobie układasz klocki
    LEGO na ekranie i toto nawet działa ;-).

    Osobiście znam trochę tych języków programowania. Programy popełniłem
    chyba w 30 językach, większość jednak to dydaktyka na uczelni (też jako
    nauczyciel). Poczynając od Fortranu, przez wsie Algole, Prolog, LISP (od
    tego miałem rekurencyjne sny ;-)), a nawet jakiś śmieszny programik w
    Cobolu na zaliczenie. W tej chwili używam C lub C++ na PCcie, C lub
    Assembler na mikroprocesory. No i ostatnio jakiś Arduino ze swoim
    "prawie-C", albo procesor graficzny z 3GC, czy jak temu dialektowi. Jak
    się umie programować, to język właściwie obojętny. Ale to chyba tak, jak
    z językami obcymi: tych 0x10 pierwszych sprawia problemy, następne
    wchodzą jak przez masło ;-).
    Warto wiedzieć, że im bardziej abstrakcyjny (i wymuszający dobre
    praktyki) język, tym trudniej jest optymalizować kod. Pisząc program
    zajmujący mało pamięci i szybki musi się myśleć kategoriami procesora.
    Trzeba wiedzieć gdzie są tworzone zmienne, unikać konwersji między
    różnymi strukturami danych, conieco pozostawić w rejestrze. Przy
    przerwaniach ratować tylko te rejestry, na których operujemy i podobne
    cuda. Już w C coponiektórzy wywalili się na prostym printf. Program miał
    powiedzmy 1k, dodano jedną linijkę z printf i już ma 20k, albo i więcej.
    Bo się całą bibliotekę zmiennoprzecinową dolinkowało, choć tego nie trzeba.

    Waldek

  • 57. Data: 2012-01-09 16:49:09
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-01-09 16:53, Jacek Radzikowski wrote:
    [.....]
    > Plus wymienione w wątku Wiring i Ada, jest python na mikrokontrolery,
    > NesC też jest bardzo przyjemne i wydajne, znajdzie się pewnie jeszcze
    > kilka innych języków. Jest w czym wybierać.
    W przypadku Ady wybór jest raczej czysto teoretyczny ponieważ nie ma
    dobrego taniego bądź darmowego kompilatora. A przynajmniej ja takowego
    nie znam. Zresztą Green Hills nie oferuje narzędzi na "drobnicę" typu
    AVR, H8 czy MSP430. Natomiast AVR-GCC jest AFAIK od kilku ładnych lat w
    powijakach. Swoją drogą swego czasu nawet sam myślałem aby zrobić coś
    takiego dla H8/300H i H8S.

    Python? Ale to chyba masz na myśli (typowe) używanie go jako embedded
    command interpreter a nie jako kompilowany język masowego rażenia do
    którego wkładasz źródła a wyjmujesz binarkę do wypalenia w jakimś
    ROM-ie. Zresztą Python ze względu na dynamiczność typów i automatyczne
    zarządzanie pamięcią IMO raczej słabo nadaje się do tworzenia
    oprogramowania systemowego. Chociaż jako język osadzony rzeczywiście
    jest w porządku.

    Wiring? O tym mówisz
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wiring_%28development_p
    latform%29? Nie
    znam, ale wygląda na to, że używanymi tam językami są C i C++. :-) Poza
    tym Wiring nie jest językiem programowania. :-)

    NesC? O to chodzi http://nescc.sourceforge.net/? Nie znam, ale wygląda
    na jakiś mocno specjalizowany język. Bazowany na C. :-)

    IMO jeśli się przyjrzysz to za bardzo nie ma w czym wybierać. Bo albo
    brakuje kompilatorów (wspomniana Ada) albo sam język programowania
    niejako z definicji niezbyt pasuje do (takiego prawdziwego
    niskopoziomowego) embedded software developement (wspomniany Python czy
    tez mój ulubiony Eiffel).

  • 58. Data: 2012-01-09 19:48:08
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 9 Jan 2012 01:04:42 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Jasne. Ale przydałby się jakiś link....

    Prosisz - masz: http://sklep.avt.pl/p/pl/485505/kurs+c.html Nie wiem
    nawet, czy PDFy z tym kursem (był publikowany od maja 2005) nie są
    dostępne za darmo w archiwym EdW na Elportalu.
    > Myslę, że programowanie jest prostsze. Problem jest w samych
    > początkach i "oczywistych" kruczkach.

    Tamten kurs jest naprawdę przystępnie napisany. Wyjaśnione są podstawowe
    zagadnienia odnośnie instalacji i konfiguracji pakietu WinAVR+AVR
    Studio, struktury plików makefile itp. sprawy. Jeśli zaś chodzi o sprzęt
    do ćwiczeń to po kilku próbach z różnymi płytkami skończyłem na tym:
    http://obrazki.elektroda.net/97_1326138021.jpg
    Wzór PCB do tego masz tutaj:
    http://elportal.pl/ftp_05/201008szkola169.zip (paczka 169hoffmann.zip w
    środku). Proste i najlepsze - co będziesz potrzebował to sobie
    podłączysz a w gruncie rzeczy złącza śrubowe dają najpewniejszy styk i
    są najszybsze. Może też być jakaś płytka stykowa ale mi one nie leżą pod
    AVRy ze względu na dwurzędowe złącze programatora - taki sobie przyjąłem
    standard.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 59. Data: 2012-01-09 20:28:03
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-01-09 01:43, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Nie, no - kuźwa, ja pierdolę! - totalna pomyłka jakaś.

    Nie nie pomyłka. Mikolaj już był, ale masz tutaj prezent:

    http://sebobialy.net/avr.zip

    W środku 3 pliki. Odpalasz compile.bat a potem odpalasz upload.bat i
    masz migającą diodę na mega88. Programator to usbasp, ale możesz sobie
    zmienić, chyba widać gdzie, tak samo jak procek. Prościej się chyba nie
    da. Dla oswojenia compile.bat generuje jeszcze źródlo w asm do wglądu.

    > "I HIGHLY RECOMMEND THAT YOU BECOME FAMILIAR WITH THE
    > MAKE PROGRAM AND WRITING MAKEFILES!

    To nie jest prawda. makefile przyda się kiedy projekt będzie duży. Jesli
    składa się z kilkunastu plików .c możesz je kompilować hurtem za każdym
    razem i nawet nie poczujesz.

    > Jasne. Nawet, kwa nać!, nie wiadomo jak programator odpalić :(

    Wszystko w examplu. Pamiętaj tylko żeby WinAVR był na ścieżce i odpali.

    Miłego migania.

  • 60. Data: 2012-01-09 20:34:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-01-09 16:01, JDX wrote:
> [...]
    > bani. Jeśli mówimy o programowaniu uC to w C da się "szybo pi..ąć
    > szybkiego pacza" i to jest IMO główny powód dla którego C jest popularne

    Dłubanie po gołej pamięci odbywa się znacznie sprawniej w C niż w
    Pascalu. Ludzie od uC lubią dłubać jak w asm. Z resztą wiekszość kodu na
    uC wyglada jak asm. Pascal mocno to ogranicza. Zapewne z tego powodu
    przyjął się też Verilog. VHDL jest zbyt restrykcyjny i gadatliwy, a
    korzenie z Pascalem wspólne.

    > Poza tym AFAIR to informatycy (ci zajmujący się dydaktyką) twierdzą, że
    > Pascal *nadal* jest niezłym językiem do dydaktyki.

    Albowiem? Przy czym zaznaczam że też byłem rzeczonym informatykiem
    zajmującym się dydaktyką. Nie jestem w stanie, mimo najlepszych chęci,
    znaleźć choćby pół powodu.