  • 41. Data: 2012-01-09 12:31:20
    Temat: Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2012-01-08 16:45, MH pisze:
    > Witam ,
    >
    > Nie lubię C i wszelakich jego klonów. W Pascalu jestem w miarę ..
    > 'W miarę' , to znaczy mam za sobą trochę pożytecznych aplikacji , w tym kilka
    > duuużych (Turbo Pascal/Delphi). Niestety , C mnie irytuje.
    >
    > Aha , jestem zdecydowanie bardziej elektronikiem niż programistą , głównie
    > papram się w FPGA , doświadczenie w uC głownie assembler.
    >
    > Pytanie jak w temacie...

    Jak zwykle na tej grupie bicie piany. Całe szczęście S.B. ratuję ten wątek
    merytorycznie.

    Tylko C/C++. Reszta nie ma sensu jeśli chcesz na poważnie zająć się programowaniem
    mikrokontrolerów.

  • 42. Data: 2012-01-09 12:46:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    > Serdecznie dziękuję. Ale już mam taki mętlik, że chyba sobie odpuszczę
    > :(

    No i nie odpuściłem sobie i pierwsza mina - każą ściągać soft i
    okazuje się, że połowa softu to 30-dniowe demo :( I teraz - nie mając
    pojęcia o niczym - skąd mam wiedzieć, czy IAR Embedded Workbench jest
    mi potrzebny i do czego?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 43. Data: 2012-01-09 13:26:04
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

> [...]
    > okazuje się, że połowa softu to 30-dniowe demo :( I teraz - nie mając
    > pojęcia o niczym - skąd mam wiedzieć, czy IAR Embedded Workbench jest

    wystarczy zapytać ;-)
    A serio - masz do wyboru 3 środowiska:
    - oparte o gcc mspgcc
    - IAR (ten własnie Workbench o którym piszesz)
    - CCS (Code Composer Studio)

    mspgcc jest darmowe, ale to gcc ze wszystkimi jego cechami, czyli raczej
    dość upierdliwe na początek.
    IAR ma wersję darmowa, nieograniczoną czasowo, ale ograniczoną do 4/8KB
    (zaleznie od wersji CPU). Ma też wersję pełną (płatną), którą możesz
    próbować do 30 dni bezpłatnie.
    CCS jest oparte na Eclipse i ma wersję pełną (płatną) i bezpłatną
    ograniczoną. Płatna obejmuje wszystkie procesory Texasa - od MSP430,
    przez ARM-y, Stellarisy (ARM Cortex), rodzinę C2000 (tak naprawdę to
    DSP, ale lokowane rynkowo przez TI jako szybkie uC) oraz wszystkie DSP.
    Możesz jej oczywiście bezpłatnie używać do testów przez 30 dni.
    Do MSP430 wystarczy CCS w wersji Microcontroller Core (obsługuje MSP430
    i C2000) z ograniczeniem do 16KB kodu dla MSP430.
    Z tego co wiem to bywasz czasami we Wrocławiu - jeśli kiedyś będziesz
    przypadkiem w okolicach pl. Grunwaldzkiego to jeżeli odezwiesz się
    odpowiednio wcześniej, to możesz dostać ode mnie LaunchPada i płytkę pt.
    "MSP430 Teaching ROM" z materiałami dydaktycznymi z programu
    uniwersyteckiego.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 44. Data: 2012-01-09 13:40:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michał,

    > wystarczy zapytać ;-)
    > A serio - masz do wyboru 3 środowiska:
    > - oparte o gcc mspgcc
    > - IAR (ten własnie Workbench o którym piszesz)
    > - CCS (Code Composer Studio)

    Ufff - od razu się jaśniej zrobiło :)

    Przebijam się przez dokumentację, jest bardziej ludzka niż WinAVR.

    [...]

> [...]
    > odpowiednio wcześniej, to możesz dostać ode mnie LaunchPada i płytkę pt.
    > "MSP430 Teaching ROM" z materiałami dydaktycznymi z programu

    Niestety - najwcześniej za miesiąc :(

    A nie wrzuciłbyś do koperty bąbelkowej - zwrócę koszty - bardzo
    proszę.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 45. Data: 2012-01-09 14:22:45
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Gdzie jest Michał Baszyński... TU JEST!

> [...]
    > - CCS (Code Composer Studio)
    >
    > mspgcc jest darmowe, ale to gcc ze wszystkimi jego cechami, czyli raczej

    Można je pożenić z code::blocks
    ( http://steves-wiki.wikispaces.com/MSP430_ToolChain_S
    etup )
    Używam C::B z AVR i działa bardzo dobrze.
    Tylko programator trzeba obsługiwać ręcznie lub podpiąć sobie pod menu C::B.

    Sławek
    --
    ________ Ten pieszy strasznie latał po szosie, musiałem kilka razy wykręcać
    _/ __/ __/ zanim na niego wpadłem. (zgłoszenie PZU)

  • 46. Data: 2012-01-09 15:01:17
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-01-08 23:24, Sebastian Biały wrote:
    [.....]
    > *Nikt* poza szumem nie pisze w Pascalu nowych projektów. Delphi się
    > jeszcze kreci bo są miliony lini kodu które trzeba utrzymać. Jednak
    > środowisko programistów wymiera lub po cichu uczy się C#/Java doskonale
    > sobie zdając sprawę że to trup. Pascal@uC to prędzej efekt 5 wieczorów
    > nudzenia się. Ktoś chetny na projekt bez celu?
    Ale to nie znaczy, że C tudzież C++ jest takie świetne a Pascal jest do
    bani. Jeśli mówimy o programowaniu uC to w C da się "szybo pi..ąć
    szybkiego pacza" i to jest IMO główny powód dla którego C jest popularne
    wśród ludzi piszących soft na uC. :-) Co z kolei w połączeniu z brakiem
    doświadczenia i bliską zeru wśród elektroników wiedzą na temat
    prowadzenia projektów software-owych prowadzi do powstawania
    programistycznych koszmarów. C daje dużą swobodę i dlatego IMO nie jest
    to dobry język dla początkujących ponieważ trzeba wiedzieć co się robi.
    Z drugiej strony działającej i powszechnie dostępnej alternatywy
    wymuszającej dobre praktyki (np. Ada) na popularne uC za bardzo nie ma...

    Poza tym AFAIR to informatycy (ci zajmujący się dydaktyką) twierdzą, że
    Pascal *nadal* jest niezłym językiem do dydaktyki.

    BTW. Trup na trupa: http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo51 :-) Ktoś chyba
    podchwycił Twój pomysł. :-)

  • 47. Data: 2012-01-09 15:06:02
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    > A nie wrzuciłbyś do koperty bąbelkowej - zwrócę koszty - bardzo
    > proszę.

    odezwij sie na priv z adresem do wysyłki (w moim adresie jest gazeta.pl)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 48. Data: 2012-01-09 15:17:28
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-01-09 02:04, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [.....]
    > Po co mi te 32 bity? Ja nie mam zamiaru niczego wielkiego robić.
    Dla wygody, kolego, dla wygody. Wygody programowania. Odpada wiele
    problemów, zwłaszcza wtedy, gdy rozmiar kodu i/lub danych zacznie
    ocierać się o granicę 64KiB. IMO w przypadku projektów które mają być
    wdrożone w małej ilości egzemplarzy zupełnie nie ma co zawracać sobie
    głowy ośmiobitowcami aby zoptymalizować koszty.

  • 49. Data: 2012-01-09 15:33:48
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-01-09 02:11, Jacek Radzikowski wrote:
    [.....]
    > A tak nawiasem mówiąc, jako osoba żyjąca z programowania, nie rozumiem
    > ciągłych grupowych wojenek o wyższości jednego języka nad innymi i
    > nawracania niewiernych.
    No ja również nie rozumiem skoro dla pospólstwa piszącego na uC z
    kilkoma/kiludziesięcioma KiB RAM w zasadzie tylko C, C++ i BASIC są
    dostępne. :-)

  • 50. Data: 2012-01-09 15:53:48
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/09/2012 10:33 AM, JDX wrote:
> [...]
    > No ja również nie rozumiem skoro dla pospólstwa piszącego na uC z
    > kilkoma/kiludziesięcioma KiB RAM w zasadzie tylko C, C++ i BASIC są

    Plus wymienione w wątku Wiring i Ada, jest python na mikrokontrolery,
    NesC też jest bardzo przyjemne i wydajne, znajdzie się pewnie jeszcze
    kilka innych języków. Jest w czym wybierać.

    j.