    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Date: Fri, 17 Nov 2017 02:29:09 +0100

    W dniu 2017-11-16 o 23:31, Maciek pisze:

    > Jesteś pewny, że nie jest to kurz tak jak tutaj?

    Ale ja komentuję to co pokazałeś :-) Widzę porysowany czarny obszar w
    kilku miejscach. Światło przechodzi spod spodu przez nie.

    > Nie ma sensu zagłębiać w szczegóły. Uwierz, płytki wychodzą ok.

    Ok, zostawmy to. Ciekawi mnie bardziej następna kwestia.

    > O widzisz... Ścieżki tutaj mają 0,3mm.
    > Lutuje na paście WARTON Microprint 2006 PB Free do zestawu Jelly Flux.
    > Do nakładania pasty końcówka plastikowa końcówka Fisnar 0,41mm.

    Wow, bezołowiową? Jak ognia bezołowiowych unikałem bo to bardziej dla
    przemysłu, gdzie ochrona środowiska etc. Czytałem, że ryzyko powstania
    zimnych lutów jest bardzo duże bez ołowiu i temperatura lutowania wyższa.

    > Wykonanie:
    > 4 cienkie ścieżki na pady QFN + jedna kropka (nie za duża) na pole pod
    > procesor. Zgrubne ustawienie scalaka, no i grzanie hotem na 360.

    No właśnie tu też miałem zawsze sporo obaw. Gdy karty katalogowe
    scalaków czy diod czytam, to nierzadko hotair musi być znacznie niżej i
    to jeszcze przez krótki czas. Czy ignorujesz takie zalecenia czy też ten
    konkretny procek jest tak wytrzymały?

    > Po wygrzaniu scalak z zewnątrz ma polepione dookoła nogi.
    > Końcowo objeżdżam go fluxem a potem kolbą z grotem nożowym ściągam
    > naddatek. Efekt na obrazku.

    A już sądziłem, że to ja coś partolę robiąc poprawki po hotair :-)

    > Ostatnio myślałem również jak sobie uprościć życie z nakładaniem pasty
    > na płytki tak aby było to szybkie i precyzyjne.

    Jest do tego dozownik sterowany pedałem. Ustalasz "impuls pneumatyczny"
    i jedziesz. Jest to super fajna sprawa.

    https://www.youtube.com/watch?v=A1iRsq85gi4

    Z Chin będzie taniej :-)

    > Zrobiłem pewne próby i powiem Ci, że CNC daje radę.
    > Wziąłem laminat 1,5kę od strony miedzi frezem grawerskim wyfrezowałem
    > maskę na 0.15 od strony laminatu wyciąłem szablon w kształcie płytki na
    > 1.4mm. Przykłada się takie sito na płytkę i cynuje raklą, a potem tylko
    > układanie elementów.

    Pogubiłem się. Poniżej też o cynowaniu piszesz ale hotair. Jak to się ma
    do rakli?

    A co do CNC robię to zupełnie inaczej - wydaje mi się prościej. Żadnych
    formatek. PCB montuję byle gdzie na stole i pod dowolnym kątem. Maszyna
    jest po to by sama się męczyła z tym :-)

    > Pastą do rur i hotem.

    A toi tak jak ja. Ale tu mam pewien kłopot. Czasem powstaje bąbel a pod
    nim płytka nie będzie ocynowana dobrze. Jak postrępujesz?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek