  • Data: 2017-11-18 01:43:07
    Temat: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: Maciek <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Wow, bezołowiową? Jak ognia bezołowiowych unikałem bo to bardziej dla
    > przemysłu, gdzie ochrona środowiska etc. Czytałem, że ryzyko powstania
    > zimnych lutów jest bardzo duże bez ołowiu i temperatura lutowania wyższa.

    Akurat taką pastę mam ;-) Jakbym nie miał, pewnie kupiłbym ołowiówkę.
    A tak poważnie, nie ma co popadać w paranoję, dobrej jakości spoiwa
    bezołowiowe + dobry flux dają dobre rezultaty. Nie przegrzejesz, nie ma
    problemu, ładnie siada. Zresztą widzisz jaki jest lut ze zdjęcia.

    > No właśnie tu też miałem zawsze sporo obaw. Gdy karty katalogowe
    > scalaków czy diod czytam, to nierzadko hotair  musi być znacznie niżej i
    > to jeszcze przez krótki czas. Czy ignorujesz takie zalecenia czy też ten
    > konkretny procek jest tak wytrzymały?

    Ignoruje. Odnośnie procków. Nie udało mi się nigdy ukatrupić ani jednego
    czy to Microchipa czy to Atmela. Wbrew pozorom to bardzo twarde sztuki.
    Robiłem test do momentu smrodu laminatu. Procki nie padały, program
    działał. Nie raz też przenośiłem po kilka razy z płytki na płytkę jakiś
    procesor.
    Jednak normalnie lutując nie przeciągam struny, pilnuję czasu
    minimalnego do poprawnego położenia starając się nie przegrzać ani
    spoiwa ani elementu.
    Ogólnie wygląda to tak, np. TQFP, dysza okrągłą na rozmiar krzemu
    procka, podgrzewam centralnie na środku, jak nogi zaczynają chwytać,
    przejazd po padach. Jak siądzie tak siądzie, nie ma się co przejmować.
    Potem flux, kolba i jest ładnie.

    > A już sądziłem, że to ja coś partolę robiąc poprawki po hotair :-)

    Przy scalakach to norma, ciężko dozować pastę aby siadł idealnie.
    Co nie oznacza, że się nie da ale o tym za chwilę.

    > Jest do tego dozownik sterowany pedałem. Ustalasz "impuls pneumatyczny"
    > i jedziesz. Jest to super fajna sprawa.
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=A1iRsq85gi4

    Tak, widziałem ten filmik. Sorry ale to też takie papranie za 6 stówek ;-)
    Poza tym człowiek się stara ale na moje oko pastę ma tragiczną. Do tego
    dmucha za mocno.
    Przy microprincie wyglądałoby to tak, że pasta dochodząc do temperatury
    wysuszyłaby się przytrzymując cały czas element a potem zespoiła się z
    nim trzymając go i pozycjonując, żadnych fruwających i poprawianych
    kondensatorów przy odrobinie praktyki ;-)

    > Pogubiłem się. Poniżej też o cynowaniu piszesz ale hotair. Jak to się ma
    > do rakli?

    Co do rakli, chodziło mi o nakładanie pasty na pady pod elementy smd, na
    zasadzie:

    https://youtu.be/nLZrPamuv5c?t=32s

    Przykładowy szablon:
    http://www.majstar.com.pl/?t=szablony

    Właśnie nad czymś takim myślę i tak jak pisałem zrobiłem kilka testów w
    laminacie robiąc takie szablony.
    Elementy na paście tak nałożonej lutują się ładnie. TQFP w większości
    przypadków wyglądało dobrze i nie wymaga już poprawek.

    A niżej miałem na myśli sposób cynowania miedzi całej powierzchni
    wytrawionej płytki.

    > A toi tak jak ja. Ale tu mam pewien kłopot. Czasem powstaje bąbel a pod
    > nim płytka nie będzie ocynowana dobrze. Jak postrępujesz?

    Papram to samo miejsce jeszcze raz i pod hota.

    Tylko wiesz, ja się jakoś bardzo z protypami nie cackam ;-)