    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Date: Wed, 15 Nov 2017 11:13:57 +0000 (UTC)

    Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Tylko nie Kreta. On posiada dodatki w postaci jakiś aktywatorów. Nie
    > znam się na chemii więc wypowiadam się jako praktyczny użytkownik
    > metody. Kret (oryginalny) po rozpuszczeniu zostawia mnóstwo syfu. Działa
    > to jak pilnik na delikatną warstwę fotoczułą płytki. No chyba, że w
    > pionie wywołujesz PCB, choć wtedy pędzla nie użyjesz.
    >
    > Nigdy nie stosuj Kreta lecz czystą sodę kaustyczną.

    Ok, kupię.

    > Olej takie porady. Czysta soda po 3 minutach przebywania w wodzie o
    > temperaturze pokojowej znika. Oczywiście trzeba zamieszać aby nie
    > dopuścić do zróżnicowania stężenia roztworu w różnych miejscach kuwety.

    To był AGT, nie wiem czy zawiera sodę :)

    Czyli jak NaOH, to wywoływać od razu po przygotowaniu roztworu?

    > Aha - jeszcze jedno. Efekt wywoływania bardzo zależy od stężenia. Gdy
    > stężenie sody jest niskie, to kolor wywoływanej powierzchni staje się
    > szaro-brązowy. Przy wyższych stężeniach - intensywnie fioletowo/różowy.

    Ja miałem różowy.

    > Ja dobieram stężenie tak aby znaleźć się na początku tego drugiego
    > wariantu. Dodasz sody ciut więcej - efekt będzie taki, że nie zauważysz
    > reakcji. Wyżre ona wszystko. PCB pójdzie doi śmietnika.

    A ile dobierasz (gram)?

    > Nie ma czego zapisywać.

    Zapisywałem ze względu na akwarium :)

    > Albo filtruj wodę / stosuj destylowaną i do tego stałego chemicznie
    > poziomu dobierz stężenie, albo załóż, że masz stałą twardość wody i do
    > niej dopasuj stężenie.

    Mam Britę, tylko z filtrem magnezowym - dodaje magnez, nie wiem czy to
    voodoo czy nie, i nie wiem czy to zaszkodzi, czy nie...

    > LEDy masz pomiędzy świetlówkami?

    Tak, ale podczas naświetlania są wyłączone. Dodałem je żeby móc używać
    naświetlarki także do pozycjonowania folii przy wywoływaniu dwustronnym.

    Tak się teraz zastanawiam, czy użycie świetlówek UV to nie był zły pomysł.

    > Jeśli naświetlasz na szybie, to faktycznie przerób.

    Przerobiłem, wrzuciłem linka w poście obok. Dodatkowe 20 cm, ale dużo
    lepiej nie jest...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]