    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Manipulacja danymi wypadków - zabici w ostatnich 7 dniach
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <jo8sjg$3um$1@mx1.internetia.pl>
    Date: Mon, 7 May 2012 20:14:33 +0200

    On Mon, 07 May 2012 18:15:57 +0200, anacron wrote:

    > Skoro na co dzień mam zazwyczaj +20 do limitu poza zabudowanym i nie raz
    > i nie dwa przez pseudo zabudowany przeleciałem przy 120 bez wypadnięcia
    > z drogi to znaczy, że moja prędkość jest dostosowaną do warunków, czy
    > też, że miałem szczęście?

    Masz mało przejechanych kilometrów i nie da się jednoznacznie odpowiedzieć
    jak to jest w Twoim przypadku.

    Średni przebieg na drodze między wypadkami to są miliony kilometrów
    (szacowany sumeryczny przebieg wszystkich pojazdów podzielony przez ilość
    wypadków), a między wypadkami śmiertelnymi dziesiątki milionów kilometró.

    Więc gdybyś przejechał np. 300mln kilometrów bez wypadku, wtedy byłby to
    jakiś argument że prowadzisz bezpiecznie i jako dowód masz swoją
    bezwypadkową historię. A że takiego przebiegu pewnie nie doczekasz, to
    powoływanie się na brak wypadków jest bez sensu.

    Dlatego nawet jeżeli okaże się że ktoś ma styl jazdy masz wielokrotnie
    bardziej wypadkowy od przeciętnej, to nadal szansa że przeżyje całe życie
    bez wypadku jest bardzo duża, bliska jedności.

    Dlatego argument że ktoś miał czy nie miał wypadku jest statystycznie bez
    sensu.
    Jedynie jak ktoś miał wiele wypadków, no to lokuje go w takim ogonie
    rozkładu, że wtedy trzeba się na pewno nad sobą zastanowić.

    Ja mam o tyle większe doświadczenie, że z drogi wypadałem myślę że już
    dziesiątki razy, panowanie nad kierowcy traciłem pewnie setki razy i za
    każdym razem problemem była wyłącznie zbyt duża prędkość niedostosowana do
    warunków, umiejętności i możliwości samochodu - troszę wolniej i nie byłoby
    problemu. Z braku własnych doświadczeń możesz więc skorzystać z moich i
    uwierzyć że tak po prostu jest.

    > No popatrz, a przyczyna moich kolizji były źle działająca sygnalizacja
    > (zielone dla wszystkich kierunków) i brak pobocza (nie było gdzie uciec,
    > bo gdyby pół metra tam więcej było poszedłbym poboczem i nie zarysował
    > nawet lakieru).

    Ale sam widzisz że dzięki zachowaniu rozsądnej prędkości pomimo czyjegoś
    błędu (mniejsza o to czyjego, bo błędy zdarzać będą się zawsze) mogliście
    wyjść z kolizji bez szwanku.
    I w sumie temu służą te ograniczenia - żeby samochody wybaczały błędy w
    tych niezwykle rzadkich sytuacjach kiedy z czyjejkolwiek winy dochodzi do
    zderzenia.