    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Date: Thu, 10 Dec 2009 10:14:48 +0100

    BoDro pisze:

    > patrząc, jak ślamazarzy się DVB, mimo sporego rynku oglądaczy można
    > założyć, że radio FM zostanie zastąpione cyfrówką za x-dziesiąt lat

    Do tego czasu przechodzenie może zwyczajnie nie mieć sensu. Dlaczego?
    Popatrz na energiczny rozwój mobilnych usług internetowych. W ciągu
    zaledwie kilku lat telefon z prostego urządzenia do "dzwonienia i
    esemesowania" stał się małym terminalem dostępowym do internetu. Ten
    kierunek rozwoju dostrzegają już chyba nawet najwięksi puryści, mający
    niegdyś posiadaczy bardziej złożonego sprzętu za "szpanerów". ;)

    AccesPointy w miastach mnożą się na potęgę, zasięg 3G rozprzestrzenia
    się po kraju. Za x-dziesiąt lat może się okazać, że łatwiej i taniej
    będzie słuchać cyfrowego streama wysyłanego rozproszoną siecią. Wiem, że
    pasywny odbiór jest DUŻO bardziej korzystny pod względem energetycznym.
    Niemniej już teraz powstają smartfony (patrz: Androidowce) w przypadku
    których zalecane jest posiadanie dużego pakietu na transmisję danych i
    utrzymywanie cały czas aktywnego połączenia z siecią. ;)

    > bo tu jest totalna padaka - nikt nie ma pomysłu, co z tym paskudnym
    > radiem - w kontekście cyfryzacji - zrobić :-).

    IMO radio analogowe jeszcze sobie pożyje jakiś czas - może na przyciętym
    paśmie ale jednak. Z pewnością zostawią sobie AM i fale D/S/K. Głupotą
    byłoby całkowite porzucanie tej "antycznej" technologii, która może
    okazać się nieoceniona w przypadku sytuacji kryzysowych.
    BTW jestem ciekaw co z DRM. Jakoś nie może się przyjąć, a chętnie
    zobaczyłbym fabryczne odbiorniki z odpowiednim modułem w MediaMarkt.
    Może ludzie przypomnieliby sobie, że na UKF radio się nie zaczyna. No i
    młodsze pokolenie wiedziałoby, że wbrew temu co pokazują w amerykańskich
    filmach katastroficznych możliwa jest globalna komunikacja po utracie
    kontaktu z satelitami. ;)

    > Na mój gust nadal warto kupić przyzwoity tuner FM...
    > Dziesięć lat pogra bez problemu :-)

    Mam ten sam pomysł. ;) Ba... Powiedziałbym, że nawet to 10 lat to mocno
    zaniżone minimum.

    BTW w prognozy mówiące o wczesnym przełączeniu się na DVB-T też nie
    wierzę. Jak znam życie to w praktyce będzie to wdrażane powoli i z oporem.