    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Date: Sun, 13 Dec 2009 15:49:10 +0100

    J.F. pisze:

    > Nie martw sie - w srodku duzego miasta tez byl klopot.
    > 50-letnich zapoznien nie zlikwiduje sie w rok.

    W środku dużego miasta zapóźnienia mogą wynikać już z innych powodów,
    jakiejś drobnej niekompatybilności. Znajomy tak miał - w okolicy już był
    ADSL, a Neostrady ani niczego takiego nie dało się podpiąć u niego i w
    kilku domach w pobliżu. Jakiś drobny "problem techniczny" z którego
    usunięciem niespecjalnie spieszyło się TP.
    Ja tutaj mówię o kompletnym braku infrastruktury. W takiej sytuacji nie
    jest wesoło.

    BTW ktoś z was się orientuje jak wygląda kwestia elektryfikacji kraju?
    Są na mapie jeszcze jakieś białe plamki, gdzie ludzie nie mają prądu,
    chociażby chcieli? Jeśli nie, to kiedy ostatnia znikła?

    > Teraz jest zupelnie inaczej. TP ma obowiazek podlaczyc kazdego
    > chetnego w ciagu roku. Za tych bardziej odleglych dostaje doplaty od
    > reszty operatorow. Ale i tak czasem wybiera opcje ich niepodlaczenia,
    > i wyplaca co miesiac stosowne odszkodowanie.

    To ledwie sam telefon...

    > Ma w tym mozliwosc podlaczyc przez radio, gdzie byly stare systemy,
    > potem kombinowali z Centertelem, teraz chyba GSM wykorzystuja.

    Wiem. Znałem jedną osobę, którą przyłączyli za pomocą NMT. Linia
    telefoniczna była, ale najwyraźniej Telekomunikacji nie opłacało się
    pociągać linii o długości około 500m pod stromą górę. Po jakimś czasie
    zmienili zdanie i zrobili jak należy.
    Generalnie jak powiedziałem powyżej - problem jest taki, że to daje
    dostęp jedynie do telefonu i ewentualnie koszmarnie powolnego Internetu.

    > Tylko wez pod uwage ze NZ jest niewiele mniejsza od Polski i
    > zamieszkuje ja 4 mln ludzi.

    Myślisz, że gdyby to rozsądnie zorganizować to nagle dziesiątki tysięcy
    ludzi rzuciłyby się na to? Już sama konieczność zdania egzaminu i
    zrobienia licencji (a'la krótkofalarska) zrobiłaby przesiew usuwając
    większość panów w szerokich spodniach, chcących puszczać polski hiphop i
    nadawać audycje o "jaraniu zioła". ;) Zostaliby głównie pasjonaci, ci z
    których obecnie robi się przestępców określanych mianem "piratów radiowych".
    W USA zresztą też w jakimś stopniu ograniczono restrykcje co do
    nadawania małą mocą na FM. Prywatne osoby co prawda nie mogą cały czas,
    ale lokalne władze i organizacje non-profit o charakterze edukacyjnym
    już tak AFAIK.

    > W sumie to nie bardzo rozumiem do czego ma to prowadzic - calej masy
    > domoroslych radiowcow ?

    Oczywiście, że nie. Chodzi o to, żeby Ci, którzy jednak mają taką pasję
    mogli to robić w sposób legalny. Obecnie mamy do czynienia z
    paranoidalną sytuacją - pod niebiosa wychwala się (w 100% słusznie)
    ludzi od "Radia Solidarność" albo powstańczej "Błyskawicy". Jeśli mała
    garstka ludzi w "wolnej, niepodległej i demokratycznej Polsce" zdecyduje
    się na to samo - założenie radiostacji są traktowani jak zbrodniarze.
    Wypadałoby z tym skończyć. Krzywdy nikomu nie robią, a że ich
    działalność może skutkować bałaganem w paśmie? Na bałagan najlepsze są
    regulacje. Wykroić im maleńki fragment, opracować procedury i tyle. ;)

    > Juz i tak trudno znalezc wolny kanal na wlasny
    > nadajniczek w samochodzie :-)

    Tfu! Te transmitery to jakaś pomyłka. Nie wiem o co ludziom chodzi, ja w
    tym sensu nie widzę. Najbardziej rozśmieszył mnie ostatni hit na Allegro
    - odtwarzacz MP3 do samochodu. Z jednej strony wtyk do gniazda
    zapalniczki, z drugiej gniazdko USB do pendrive'a. Na obudowie kilka
    przycisków do sterowania muzyką, która po FM idzie do radioodtwarzacza
    samochodowego. I w tym momencie pytam: po co? Czy 20cm kabla do AUX by
    komuś wadziło? A o ile lepsza jakość... ;)

    > P.S. A moze by tak wyczyscic jeden czy dwa kanaly w calym kraju
    > wlasnie na takie nadajniczki ?

    W samochodzie to pół biedy. Te transmitery mają mniejszy zasięg nim
    popularne kiedyś mikronadajniki (pojedyncze metry, a nie dziesiątki lub
    setki) a więc raczej specjalnie otoczeniu nie przeszkadzają. Problem w
    tym, że jadąc samochodem możemy wejść w zasięg innej stacji, która
    zakłóci naszą muzykę. Jak dla mnie pomysł bez sensu. Kawałek kabla byłby
    w tym wypadku sto razy lepszy.
    Sens by to miało w innej postaci - jakieś A2DP od strony odbiornika
    samochodowego.

    > A jak sam piszesz .. jest internet, moze sobie "radiowiec" dzialac bez
    > radia.

    Przy czym to nie do końca to samo. Zauważ, że pomimo tego, iż mamy
    Internet wciąż istnieją krótkofalowcy. Tak samo są jeszcze pirackie
    stacje na FM - ich liczna co prawda zmalała, ale jednak. Wypadałoby coś
    zrobić z ludźmi mającymi takie hobby, a nie spychać ich do rangi
    kryminalistów...

    > SMS sie udaje wyslac. Pare prob i wychodzi.
    > Gorzej z zadzwonieniem :-)

    Mówimy o wysyłaniu życzeń. To jeszcze nie jest taka kiepska sytuacja. W
    przypadku kryzysu ogromna rzesza ludzi rzuci się do telefonów chcąc
    sprawdzić czy z ich bliskimi wszystko jest ok lub zwyczajnie wzywając
    pomocy. Efekt? Linie zapchane w parę chwil...

    > SMS na wszystkie komorki, a moze nawet i zadzwonic z automatu :-)

    I jak sądzisz, jak długo infrastruktura będzie funkcjonowała? Nie mówimy
    o żadnej globalnej katastrofie w rodzaju wojny atomowej, końca świata
    czy ataku kosmitów. Wystarczy wielka zamieć śnieżna w połączeniu z
    wichurą. Pozrywane linie telefoniczne i energetyczne = generalny
    blackout. BTSy mają zasilanie awaryjne, ale twoim zdaniem jak długo ono
    wytrzyma? A jeśli z powodu zasypanych dróg technik nie zdoła dojechać z
    agregatem prądotwórczym? Jak chcesz zadzwonić do wszystkich? ;)

    > No ale wydaje sie ze 600m antene latwiej wiatr obali niz 2 metrowa :-)

    Cały czas ignorujesz to co piszę i zakładasz scenariusz globalnej
    katastrofy. To o czym mówisz jest prawdą jeśli katastrofa będzie miała
    miejsce na samych Kujawach. Polska to duży kraj i do nich się nie
    ogranicza. W Solcu Kujawskim mogłaby być ładna pogoda, podczas gdy w
    innej części kraju szalałaby wichura. ;)

    > Sa i na to technologie broadcatowe, aczkolwiek moga doprowadzic do
    > zapchania routerow :-)
    >
    > TP jakos rozsyla przez Neostrade kilkadziesiat kanalow TV.

    Hmm... Nie orientuje się w sytuacji, kiedyś faktycznie myślałem, iż
    wygląda to tak jak mówisz. Sąsiad jednak zamówił tą TV z Neostradą.
    Okazało się, że dostał w pakiecie talerz satelitarny. ;)

    TV przez Internet nie sprawdza się idealnie nawet w przypadku takich
    rozwiązań jak SopCast.