    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Magister Inżynier elektronik
    Date: Sat, 20 Apr 2013 01:54:46 +0200
    <kkmcic$rlf$1@mx1.internetia.pl> <kkmmqg$7m0$1@speranza.aioe.org>
    <kkmo9q$21j$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <kko4or$gej$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <516fbcf1$0$1230$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkoku6$bjf$1@speranza.aioe.org> <kkrncu$1oa$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <kksetl$fcm$1@mx1.internetia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On 20.04.2013 00:32, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Pytanie było konkretne -- chodziło o "program do wysyłania poczty",
    > może niezbyt dokładnie odtworzyłem dialog. Pocztę wysyła u mnie
    > sendmail -- nie może być inaczej i nie chcę, by było inaczej.

    Ok. Chociaż ja wolę postfixa - daje większe możliwości.

    > No jasne, też tak umiem. Albo przez webmail -- jest również niezależny
    > od miejsca podpięcia. Ale tu nie o to chodzi.

    Web mail jest najwyżej do czytania a i tak wolę imap.

    Ja mam lokalnego postfixa na laptopie [*] który ma jako smarthost
    ustawiony ip tunelowe postfixa "zewnętrznego" - właśnie po porcie 25 (bo
    to w końcu serwer-serwer).

    [*] Dzięki temu nie mam debilnych komunikatów od programu pocztowego
    "nie udało się wysłać, spróbuj ponownie". Wysyłka jest lokalna a potem
    serwery zajmują się resztą.

    > Trzy lata temu szalało mallware, które wysyłało *bezpośrednio* pocztę
    > wprost z portu 25 komputera z Windows.

    No i właśnie ciągle jeszcze się takie zdarza. Mój "najbardziej
    procentowy" spam (15+ punktów od s-a) to w sporej części właśnie różne
    dynamiki. Z ostatniego czasu na 700 maili:
    $ grep RCVD_IN_SORBS_DUL Mail/SPAM |wc -l
    270

    39% to dynamiki, głównie korea. Kiedyś była głównie Polska.

    > Jedynym skutecznym
    > sposobem walki z tym paskudztwem jest użycie lokalnego MTA (np. sendmaila),
    > który monitoruje ruch i w razie potrzeby go blokuje.

    O ile się wie co się robi. Całkiem spora ilość spamu idzie z "lokalnych
    MTA" na przeróżnych słabo zabezpieczonych VPSach czy innych takich. Dla
    większości userów to tylko brzytwa leżąca na podłodze - prędzej czy
    później się potną.

    > Idioci z Netii
    > właśnie zlikwidowali możliwość walki ze spamem (przynakmniej utrudnili
    > i skomplikowali -- wiem, że czasem można użyć portu submision, ale nie
    > jest to zgodne z RFC).

    Zgodnie z RFC połączenie klient - serwer to właśnie submission. 25 jest
    na połączenia serwer-serwer.

    > W ogóle się nie spodziewałem absolwenta.

    Ot to. Fakt, że skończył akurat administrację nie ma dużo do rzeczy -
    skoro po 3 roku pracuje na helpdesku to wiadomo czego się spodziewać.

    Michoo