  • Data: 2013-04-18 08:21:22
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-04-17 19:40, Honza pisze:

    > Tylko ze Wiekszosc dobrych wzmacniaczy estradowych wlasnie zbudowana
    > jest na lampach panie docent wlasnie dlatego ze dotad nie udalo sie
    > wyeliminowac znieksztalcen od tranzystorow.

    Panie student. Napisz pan jeszcze, co to jest "dobry", kryteriów jest dużo.
    Bo jeżeli chodzi o "dobre brzmienie", to się zastanów dlaczego one mają
    "dobre brzmienie", a inne tego nie maja? Ja tylko podpowiem, że na
    lampach masz generalnie sporo parzystych harmonicznych, które są
    odbierane jako "przyjemniejsze dla ucha". Na dobrych wzmacniaczach
    tranzystorowych (pracujących w klasie AB) generalnie masz zniekształceń
    znacznie mniej w ogóle, ale dominują w nich harmoniczne nieparzyste. No
    i w ogóle, to sprawdź poziom zniekształceń. Powiedz, dlaczego fuzz na
    diodach germanowych brzmi lepiej niż na krzemowych, nie wspominając już
    o tak oczywistym rozwiązaniu jak użycie komparatora. To nie o
    wyeliminowanie zniekształceń chodzi, ale o ich wprowadzanie w
    odpowiedniej ilości i charakterze. Taki "dobry wzmacniacz lampowy" jest
    po prostu instrumentem, i tak należy go traktować. Kiedyś mówiło się
    nawet o wzmacniaczach tranzystorowych z celowo wprowadzanymi
    nieliniowościami "typu lampowego". To się chyba w sumie nie przyjęło -
    jak już ktoś chciał wydawać kasę na "dobry wzmacniacz lampowy", to
    głupio byłoby kupować tranzystorowy udający lampowy. W sumie to i tak
    jest coś z pogranicza audiocośtamhiperduper, tyle, że tu wzmacniacz jest
    częścią systemu (instrument-wzmacniacz-głośnik) tworzącego dźwięk, więc
    uzasadnienie użycia w sumie kiepskiego wzmacniacza widzę. Dalej w torze
    akustycznym już nie ma żadnego uzasadnienia dla użycia technologii
    lampowej.
    Co innego w.cz dużej mocy - tu póki co lampy są niezastąpione, ale zanim
    do lamp się dojdzie, trochę trzeba posiedzieć nad innymi tematami. Lampy
    przy tym to pikuś.

    Pozdrawiam

    DD