    From: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lustrzanka, czyli przeżytek? [Gaz Wyb + Chip]
    Date: Sun, 21 Feb 2010 16:33:51 +0100
    <hkl0dg$ot8$1@sunflower.man.poznan.pl> <hkm7mf$ei6$1@inews.gazeta.pl>
    <hkm9p5$94t$1@sunflower.man.poznan.pl> <hkmbt7$8a$1@inews.gazeta.pl>
    <hkmi30$gmt$1@sunflower.man.poznan.pl> <hkps26$sig$3@inews.gazeta.pl>
    <hkq2gd$gsh$1@sunflower.man.poznan.pl> <hkskfe$gnj$1@inews.gazeta.pl>
    <1ovt0nzt86c10.1hhiebi18xvue$.dlg@40tude.net>
    <hku6t7$fqe$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@4...net>
    <hkvnl4$b5d$1@inews.gazeta.pl>
    <19jo22vf90pyt.1rftcj6uiak85$.dlg@40tude.net>
    <hl9jhj$god$1@inews.gazeta.pl>
    <1taaj2rkv3a3t$.nn0xoh3l7zmc.dlg@40tude.net>
    <hl9rr9$mau$1@inews.gazeta.pl>
    <1rho5f5myc10h$.ruxavn67k4eu.dlg@40tude.net>
    <hla980$lf$1@inews.gazeta.pl>
    <12dsi3ziars4h$.288sourk5avw$.dlg@40tude.net>
    <hli25a$jn3$1@inews.gazeta.pl> <g...@4...net>
    <hlqb7a$rhn$1@inews.gazeta.pl> <hlr37r$q3r$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hlrfim$f5v$1@inews.gazeta.pl>

    W dniu 21-02-2010 15:22, dominik pisze:

    > Dla sprostowania - mówisz o programie czy galerii na www?
    > Pierwszego nie znam, to drugie mnie tak wkurza.

    A widzisz, warto było zapytać - chodzi o program. Używam lokalnie, www
    okazjonalnie do szybkiego pokazania i skasowania.

    Do galerii używam DeviantArt.

    > Pokaż mi w takim razie coś dokładnie takiego - że ma duży ekran, że ma
    > system taki, że budzi się od razu do pełnej funkcjonalności, działa ok.
    > 10h lub czuwa ok miesiąca.

    10h działania to da netbook z dobrą baterią. Asus 1005P choćby jest w
    stanie tyle dociągnąć. Wstaje z uśpienia w 4 sekundy. Czasu uśpienia nie
    testowałem i mi specjalnie nie zależy na jakichś ekstremach, bo jak już
    się oddalę od gniazdka na tak długo, to z całą pewnością BEZ laptopa,
    telefonu i tym podobnych.

    > Innowacją jest to, że ktoś w końcu nie zrobił laptoka z niepotrzebną
    > uniwersalnością a długim startem, dużymi rozmiarami i zbyt dużym poborem
    > prądu.

    Iphone pracuje (jak się na nim coś robi) zaskakująco krótko na baterii.
    Nie spodziewaj się jakiejś rewelacji w ipadzie.

    > OK, ale trzymam Cię za słowo, chociaż aluzja była oczywista.

    > Nieprawda. Weź stare urządzenie i namaluj kwiatka - dowiesz się jak
    > nieprecyzyjne były kiedyś. Często łapały też dotyk na chwilę gdzieś w rogu
    > ekranu, a prosta linia wyglądała jak nasz wykres giełdowy. Dlatego
    > napisałem - dzisiaj jest znacznie lepiej.

    Ale klawiatura nie służy do rysowania kwiatków. Klawiatura ma zapewnić
    sprawne pisanie. Zresztą zdaje się, że nie mówimy o sprzęcie muzealnym?

    > Ale to o czym mówisz jest na stół i z dodatkiem piórka, czyli coś co się
    > nie sprawdzi jako notatnik do szybkiego dostępu.

    Nie próbowałem sugerować, że się nadaje. Podałem jako przykład wysokiej
    precyzji.

    > Po drugie zasada
    > działania jest inna, bo to piórko jest różnie naciskane, a nie sam tablet.

    Szczegółów technicznych aż tak dobrze nie znam - niemniej piórka wacoma
    nie wymagają w ogóle zdaje się, zasilania i podłączenia do urządzenia?
    Działają też w jakiejś odległości od powierzchni tabletu, wykrywają też
    kąt ustawienia piórka, zdaje się?

    > Oczywiście masz rację - wacom będzie lepszy w tej kwestii, ale myślę że to
    > tylko kwestia czasu zanim to się zmieni - tzn. ekrany iPadopodobne będą
    > miały jeszcze lepszą dotykowość.

    Wątpię czy ta technologia stanie się konkurencją dla tej z tabletów.

    > Teraz potrafią tylko kilka stopni nacisku
    > rozróżnić, czas i może obszar. W sumie nie jest tak źle co nie znaczy że
    > idealnie.

    Otóż to.

    > Ale widzisz - teraz jak masz klawiaturę to musisz się jej nauczyć. Jak Ci
    > nie pasuje jakiś klawisz, to albo kombinować jak przemapować (keymap i
    > inne) albo tego nauczyć.

    Nie, to nie tak. Nie muszę się jej nauczyć - klawiatury nauczyłem się
    dawno temu. Zaadoptować się muszę do _małych_ zmian w typowym układzie.
    Sposób działania też nie ulega znaczącym zmianom, choć przecież wielkość
    i skok klawiszy bywa różny. To jednak nie przeszkadza za bardzo. Jak
    połączę zmiany w układzie ze zmianami w metodzie działania (brak
    dotykowego feedbacku) to przestaje to być łatwe i przyjemne. Teraz piszę
    tego posta bezwrokowo na klawiaturce badziewiastego Lenovo N100, wrócę
    do domu będę pisał na dużo większej G15. Żaden problem się przestawić.

    > Nie wiem czy zwróciłeś uwagę gdzie jest jedynka w eee. Jest to mega
    > wkurzające i niestety trzeba z tym żyć. Tego nie ma nawet jak przemapować.

    Nie, nie zwróciłem i nie zauważyłem żeby mi układ eee przeszkadzał w
    czymś.

    > Ale to urządzenie do całkiem innego zastosowania. Oczywiście masz rację -
    > wacom jest precyzyjny, ale w oparciu o piórko. Gdyby w ipadzie taki
    > chcieli - to by było pewnie identycznie, ale tu miało być w oparciu o
    > palucha z całymi konsekwencjami tego. I świetnie.

    No i nie czepiam się obsługi elementów typu paski przewijania itp. Moje
    wątpliwości (narzekania, jeśli wolisz) dotyczą specyficznego zakresu
    działania, czyli pisania.

    > Ipada zazwyczaj będziesz trzymał jedną ręką, a pisał drugą,

    Wątpię. Jest za duży na taką zabawę - chociaż mogę się mylić. Jak
    pomacam, to będę pewien.

    > też trzymając
    > przed siebie i oczywiście mowa o niewielkim wprowadzaniu tekstu. Jak ktoś
    > będzie musiał poza domem napisać jakiegoś maila to pewnie położy go na
    > kolanach i wtedy owszem patrzenie w dół, ale masz zaraz obok siebie
    > klawiaturę i litery (wszystko duże).

    Dalej nie sądzę, żeby to było wygodne.

    > Do jeszcze szybszego wprowadzania możesz sobie kupić to coś z klawiaturą,
    > ale dla mnie to nie ma sensu, bo nie ma Ci iPad zastąpić komputera, a go
    > uzupełnić o miejsca gdzie komputera byś nie wyciągał i tak. Czyli tam
    > gdzie będziesz miał stację, będziesz miał normalny komputer.

    Ja też nie sądzę, żeby kupowanie ipada z klawiaturą miało sens. Bo to
    będzie ubogi i niewygodny netbook za większe pieniądze.

    > Tak, ale się sprawdza. Z regulowaną czułością dotyku nie jest w sumie tak
    > źle.

    DGCC. Może i się sprawdza tobie, mi nie bardzo.

    > Ale to droga do nikąd, bo można po prostu zrobić cały ekran.

    No właśnie nie, bo ekranu nie czujesz przy pisaniu tak jak wciskanego
    klawisza.

    > Zresztą w
    > sumie ktoś by mógł wymyślić jedną prostą rzecz - gumową (przezroczystą)
    > klawiaturkę nakładaną na ekran - dzięki temu masz to co chcesz i masz
    > ekran. To mogłoby się sprawdzić, tyle że ciągle masz jeden układ.

    Efektem będzie kiepsko reagująca klawiatura przy bardzo marnych
    wrażeniach z działania. Gumową klawiaturę (nie nakładkę) miałem okazję
    używać jakiś czas, nic przyjemnego.

    > To zależy co rozumiesz przez "przyjęło się. Dzisiaj standardem w PC jest
    > dwa przyciski + rolka + trzeci w rolce. To takie minimum, ale reszta jest
    > dla potrzeb użytkownika - jak ktoś chce mieć jeszcze przyciski
    > back/forward w myszce (u mnie takie są, ale przeprogramowałem) to nie ma
    > przeszkód. Coraz popularniejsze są jeszcze odchylane kółka. W każdym razie
    > myszkę możesz ustawić sobie odpowiednio i mieć jakieś dodatkowe funkcje.

    Mam mysz z 7 przyciskami i rolką, nieodchylaną, bo taka była dla mnie
    bezużyteczna. Natomiast wynalazki odkrywające kółko na nowo (kulka,
    touchpad, koło zamachowe) oceniłem jako nieprzydatne i niepraktyczne i
    szczerze mówiąc nie znam nikogo kto by tego używał normalnie.

    > Tam gdzie nie masz klawiatury lub masz ją szczątkową.

    Ależ tak. Jak nie ma klawiatury to jest problem.

    > Wiem, ale coraz mniej używam tej klawiatury, a zamiast tego ekranowej.
    > Dlatego wymieniłbym sobie tę klawiaturę na cienki wymiar, zamiast
    > cegłówkowatości urządzenia.

    Rzecz gustu. W telefonie to zresztą do przeżycia, bo pisze się jednak
    tam mało.

    > Oj Ironia kopła w tył.. A ja Ciebie skoro piszesz na klawiaturze netbooka
    > w rękawiczkach :D

    Dośpiewałeś sobie. Pisałem o używaniu telefonu w rękawiczkach. Chyba
    przyznasz, że scenariusz realny?

    > Tak samo mówili ludzie, którzy obserwowali pierwsze samochody, a sami
    > mieli dorożki. Myślę, że dożyjemy czasów gdy trudno będzie o tradycyjną
    > klawiaturę do jakiegokolwiek urządzenia, skoro będzie można wepchać ekran.

    Ja chętnie zmienię przyzwyczajenia (nie po raz pierwszy) o ile w
    bilansie zysków i strat przeważą u mnie zyski. W podobnej dyskusji
    (tylko o software) stałem nie tak dawno po stronie zmian w Win7 kontra
    tradycyjny interface z win2k czy nawet XP. Ale w tamtym bilansie
    widziałem sporo zysków, a w tym o czym rozmawiam z tobą jakoś głównie
    minusy.

    > Kiedyś pewnie zmienisz :)
    > Tylko może jeszcze za wcześnie.

    Jak się sprzęt udoskonali eliminując wady o których mówiłem to być może
    zmienię zdanie. Zmienianie tylko dlatego że coś jest nowe uważam za...
    przedwczesne.

    > Już pisałem sto razy.
    > Proponuję Ci, żebyś wybrał się na spacer i idąc odpisał na następną
    > wiadomość, ciekawe jestem czy dalej będziesz uważał, że netbook jest
    > idealnym narzędziem jeśli chodzi o poręczność.

    A uważasz, że jakbym zabrał na spacer ipada byłoby mi wygodniej ci
    odpisać? Bo ja sądzę, że jednak nie, zwłaszcza że posty są raczej dość
    długie :)

    > A możesz mi przesłać wprost cytat z jakiejś oficjalnej strony? (tylko nie
    > video, bo nie chce mi się oglądać).
    > Bo aż poszukałem i wszędzie się odgradzają od netbooków.

    Wygooglaj.

    > Z wielozadaniowością mi się niezbyt podoba, ale w sumie to wymusza to
    > pewien schemat używania. Przeczytaj proszę "zen of palm" - może zrozumiesz
    > dlaczego (znajdziesz pdf na google).
    > Co do prądożerności - jest ok - 10h lub miesiąc czuwania. Czyli świetnie.
    > Który netbook ma miesiąc czuwania na sleep?

    Ale po co miesiąc czuwania w sleep? To jakiś wyścig? Przecież tego
    sprzętu się normalnie używa, czasem parę razy dziennie. Jak ma leżeć
    bezużytecznie, to może lepiej nie kupować?

    > Po pierwsze tryb sleep ma inne wady (mówiłem - żre prądu jak nieszczęście).
    > Po drugie pozornie to jest sekunda czy dwie dłużej - w praktyce system się
    > inicjuje, odpytuje urządzenia itd. wychodzi jakieś 3-4s przy bardzo
    > szybkich komputerkach (np mój z SSD runcore).

    Na mojej powolnej stacjonarce z HDD to jakieś 4 sekundy od naciśnięcia
    klawisza do ekranu z hasłem.

    > Zresztą to by było do wytrzymania gdyby nie to zżeranie prądu.

    To też się da ograniczyć. Jak nie w starszych maszynach to w kolejnej
    generacji sprzętu.

    uje-flash/

    > "UPDATE: Apple podmieniło już materiał promocyjny na ten bez flasha. Także
    > nie ma mowy o flashu w iPadach."
    >
    > Zresztą, niech sobie flasza wkładają lub nie. IMHO to tylko kwestia czasu
    > zanim się pojawi coś do obsługi jego. Ale na szczęście w standardzie go
    > nie będzie. Da to do myślania wszystkim flashorobom, którzy tworzą swoje
    > strony mega nieużyteczne.

    Nie sądzę. Jak ktoś jest bezmyślny to rynek nic nie zmieni.