  • 71. Data: 2009-02-04 18:19:10
    Temat: Re: Licznik elektryczny, namagnesowania i konsekwencje
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Wodomierze się wymienia bo podobnież koszt legalizacji jest porównywalny
    > z zakupem nowego (a być przez jakiś czas bez bieżącej wody to trochę
    > głupio a przecież na czas legalizacji nie będzie się wstawiać
    > zastępczego wodomierza) a często w starszym budownictwie ludzie je
    > montowali na własny koszt więc i za legalizację musieliby z własnej
    > kieszeni płacić. Liczniki energii elektrycznej czy gazu są najczęściej
    > własnością dostawcy i to on go wymienia na nowy na swój koszt.

    W moim przypadku oba te mierniki są własnością dostawców...
    Gdański dostawca wody z wyjątkową regularnością wymienia
    wodomierze przed upływem 5 lat od poprzedniej wymiany.
    Nic za to nie płacę. Instalator mówił, że wymieniają właśnie
    z powodu 5-letniej legalizacji (a starych nie wyrzucają,
    tylko legalizują ponownie).

    Ale to off-topic, tematem jest miernik energii elektrycznej.
    A tu nie wiem, jaka długa jest legalizacja.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 72. Data: 2009-02-04 18:28:49
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    T.M.F. pisze:

    > I tu widac mafijny charakter panstwa - banki i energetyka maja forme
    > uproszczona i moga cie poddac egzekucji bez prawomocnego wyroku sadu.

    Hm, mógłbyś przytoczyć jakieś podstawy? Banki zgoda, zresztą w
    każdej umowie kredytowej jest o dobrowolnym poddaniu się
    egzekucji, ale energetyka? Pierwsze słyszę, grzebnąłem na chybcika
    i faktycznie, Zakłady Energetyczne próbują tak robić, ale
    na przykład:

    http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=27&id
    k=1&idp=1232
    <cytat>
    Sąd rozpatrujący skargę prezentuje pogląd, że nie do pogodzenia z zasadą
    państwa prawa jest stan, w którym egzekucja mogłaby być prowadzona w
    stosunku do odbiorców energii z tytułu nielegalnego jej poboru na
    podstawie tytułu wykonawczego wystawionego przez E. Spółka Akcyjna bez
    uzyskania orzeczenia właściwego sądu powszechnego.
    </cytat>

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 73. Data: 2009-02-04 19:41:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek Lewandowski napisał:

    > W (przynajmniej) PL i DE liczniki maja hamulec zwrotny, czyli jak
    > zaczniesz energie oddawac do sieci, to zrobisz to za frajer, bo prad
    > poplynie, a licznik sie nie cofnie.

    Od kiedy? Bo ja licznik kręcący się do tyłu widziałem. Nie przy
    oddawaniu energii do sieci, tylko przy odwrotnym włączeniu licznika
    i obciążeniu go na przykład żarówką. To było dawno, w latach '80 chyba,
    ale podobnie wyglądający licznik mam teraz w domu. Zresztą powieszony
    ledwie kilka miesięcy temu. Pewnego dnia przyszli panowie z elektrowni,
    powiedzieli, że w moim poprzednim liczniku skończył się termin
    przydatności do spożycia, więc wymienią mi na nowy (żadnych opłat
    z tego tytułu nikt mi nie naliczył).

    -- Jarek

    PS
    Magnesy neodymowe to ludzie kiedyś przykładali do wodomierzy. Taki
    magnes można było kupić na każdym bazarze. Sprzedawcy umieszczli
    obok towaru kartkę z napisem: "Magnetyzer do wody. Poprawia jakość
    wody z wodociągów, zminejsza osadzanie się kamienia, polepsza smak.
    Uwaga: nie umieszczać w pobliżu liczników, może to spowodować ich
    unieruchomienie lub wadliwą pracę".

  • 74. Data: 2009-02-05 09:54:33
    Od: Rafal <r...@o...pl>

    tornad pisze:
    <ciach>

    sprawdźcie jakie były rachunki z ostatnich miesięcy..lat
    jeżeli były w normie (poprawkę należy wziąć na sezonowe zużycie energii)
    to jest to poważny argument.
    Jeżeli nastąpiło zmniejszenie zużycia to będzie świadczyło o hamowaniu
    magnesem, natomiast zwiększenie rachunków będzie świadczyło o
    rozmagnesowaniu hamulca.
    Najgorszy wariant to najpierw zmniejszenie, później zwiększenie rachunków.
    Dowiedz się w jaki sposób zabezpieczyli licznik zabierając go z domu,
    czy zapakowali go w specjalną torbę, którą się nie da otworzyć bez jej
    niszczenia? czy do samochodu go po prostu wrzucili, czy raczej dbali o
    niego? czy są ślady(rysy na obudowie) po działaniu magnesem(namagnesować
    mogli go sami instalatorzy już w samochodzie, ale przez torbę nie będzie
    rys)? czy panowie jak pakowali licznik nie proponowali "polubownego"
    załatwienia sprawy?
    To tak tyle co mi się nasuwa po przeczytaniu podobnego tematu na
    elektrodzie.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 75. Data: 2009-02-07 13:22:48
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    J.F. wrote:

    > Użytkownik "Sylwester Łazar" <g...@a...pl> napisał w
    > wiadomości news:gm74j2$pai$1@mx1.internetia.pl...
    >
    > A co zrobisz jak przestanie wiac ?

    > A jestes wlascicielem wiezowca ?
    > Chyba nie zdajesz sobie sprawy ile to by wymagalo zachodu ..
    >
    > J.
    w ostatnim numerze National Geographic jest ciekawy projekt wiezowca
    z 'wbudowanym' wiatrakiem pionowym/
    cena tez jest ciekawa, jednak z tego co tam pisza chetnych nie brakuje.
    tyle ze to w ciut bogatszym kraju budowane ;)

  • 76. Data: 2009-02-07 13:36:14
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    sok marchwiowy wrote:

> [...]
    > prędkością 5km/h przez 100 metrów. Nawet go z miejsca nie ruszysz. I gdzie
    > te 800 watów jak ktoś pisał. Silnik do roweru o mocy 500W przy 12V
    > potrzebuje 40A. Żeby przez godzinę rozwijal taką moc potrzebuje
    > akumulatora o pojemności 100 Ah. On ma 500W po to żeby ruszył z miejsca.
    > Do jazdy z prędkością 15km/h wystarcza mu 15W. Czyli tyle ile człowiek
    > może wytworzyć.
    > Ale i tak nie uwierzysz. Zrób doświadczenie z pchaniem samochodu. Wiem że
    > go nie zrobisz bo po co masz się przekonać jaki jesteś słaby. Lepiej być

    nie raz pchalem malucha :) po ruszeniu go z miejsca mozna go rozpedzic do
    calkiem sporej predkosci :)

    poza tym policz, rozrusznik zeby _ruszyc_ ciagnie 200A. 200*12= jak byk
    2400W. to troche wiecej niz 800, 800 to potrzeba zeby tego malucha toczyc w
    ogole, i kazdy kto probowal na rozruszniku jechac wie jak szybko mozna
    tak 'zarznac' nawet dobry akumulator.

    dalej, pchanie to co innego niz uzywanie pedalow, w dodatku przy uzyciu
    przekladni.

    dalej, zeby rowerem jechac z predkoscia 20km/h , a taka predkosc rozwiniesz
    uzywajac silnika okolo 300-500W , potrzeba pokonac opory powietrza.
    czlowiek na rowerze wcale areodynamiczny nie jest.

    co do produkcji energii rowerem to wielu ludzi probowalo i wez np taki
    projekt , uzywajacy bardzo slabo wydajnej przekladni i slabo wydajnego (ale
    taniego i 'bezpiecznego' na zwarcia) silnika klatkowego, co w razem z
    uzytym (tanim) malo wydajnym regulatorem dalo taki efekt :

    http://ronja.twibright.com/exciter/

    20W da sie wyciagnac bez zadnego problemu . a teraz pomysl ze na samej
    przekladni masz z 5% strat, i to zwiekszajace sie wraz z obrotami, silnik
    klatkowy takich rozmiarow wymaga duzych obrotow i przy uzytym systemie
    wzbudzania osiaga rewelacyjna sprawnosc 40%, .. o regulatorze nie wspomne,
    bo w uzytecznym 'zakresie obrotow' powiedzmy ze jest nawet efektywny ;)

    znajomy nie tak dawno pokazywal mi solidny niemiecki trenazer (zaden bajer z
    allegro) z hamulcem elektrodynamicznym i procesorem liczacycm kalorie,
    dzule, i waty. wyciagal na nim 800W , a jest typem kolesia spedzajacego
    wiekszosc czasu przed komputerem i wychodzacego do sklepu w klapkach ;)

  • 77. Data: 2009-02-07 13:45:13
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    T.M.F. wrote:

    > Smieszne to bylo to 800-1200W.
    rowerzysta wlasnie mniej wiecej tyle potrzebuje zeby ruszyc z miejsca, nie
    mowiac o ruszeniu z miejsca pod dosc stroma gore.
    oczywiscie tyle mozna wytworzyc tylko przez chwile (5-30 sekund)

    z tego co wiem rower jest bardzo _wygodnym_ narzedziem do przekladania sily
    miesni na energie, wydajniejszym chyba tylko jest taka lodeczka gdzie
    wioslarz odpycha sie nogami i wiosluje jednoczesnie rekami (nie pamietam
    jak to sie nazywa, jest dyscyplina sportu taka)

  • 78. Data: 2009-02-07 13:49:17
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    T.M.F. wrote:

> [...]
    > chemicznej na mechaniczna nie przekracza 15%, to nam daje mozliwosc
    > teoretycznego stalego wysilku na poziomie 270W. Problem w tym, ze to
    > musi uwzgledniac wysilek miesni oddechowych i serca. Czyli wiekszosc
    > pracy idzie na to, zeby w ogole pobrac taka ilosc tlenu.
    > Oczywiscie ktos moglby powiedziec, ze MMV mozna zwiekszyc, ale w tym
    > wypadku praca miesni oddechowych pochlania co raz wiecej tlenu, az
    > calosc idzie wylacznie na pokrycie pracy miesni oddechowych.
    > Oczywiscie zdarzaja sie wyjatki, ktore maja nieco inna budowe
    > anatomiczna, ktore moge w jakis sposob te bariery przekroczyc.

    miesnie oddechowe nie konsumuja az tyle energii, proces oddychania to
    napelnianie i oproznianie worka :) ale jak widac jakbys nie liczyl i jakby
    ludzie nie mierzyli 100-200 (zauwaz ze podalem 200W jako gorna granice) to
    wartosci ktore mozna bez problemu uzyskac (dla zdrowego czlowieka
    oczywiscie a nie jakiegos chuchra co malucha nie moze popchnac ;)

  • 79. Data: 2009-02-07 13:57:13
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    entroper wrote:
    > 2) instalowanie wiatraka jest tylko i wyłącznie inwestycją. W przypadku
    > osoby prywatnej inwestycja ta powinna coś dać po przynajmniej 10 latach.
    > Horyzonty 20-30 letnie to już science fiction. Pytanie o ekonomiczny sens

    niestety mylisz sie, inwestycje dlugofalowe maja swoja 'moc' finansowa -
    mozna je bowiem sprzedac lub w inny sposob przekazac.
    w ten sposob 'oplacaja' sie koleje, banki, obligacje...

    pomijasz tez w swoich wywodach ze finansowa wartosc okresla sie nie tylko
    poprzez sam 'zysk' okreslany ile wyszlo ci watow z kabelkow. inaczej
    samochody malowaloby sie tylko lakierem przeciw rdzy , chodzilibysmy w
    workach z lnu i takie tam. dochodza korzysci w stylu np. w/w
    niezaleznosci - nikt nie moze dyktowac ci ceny energii, nie tracisz wiec na
    niestabilnosci rynku (ot przyklad, takie mozna mnozyc, ale nie maja
    uniwersalnego zastosowania, w innym przykladzie dla kogos moze byc istotne
    jest ze swoj domek w gorach zamiast agregatu na mieszanke olej-benzyna od
    spalin ktorej mozna dostac raka, ma cos co sie kreci i umozliwia mu
    ograniczenie odpalania agregatu do dni w ktorych wiatr nie wieje i np. moze
    isc na spacer gdy robi sie pranie.
    a sa tez ludzie ktorzy zyja sobie w klimatyzowanych palacach i to ze
    200x200km polski zostaje skazone spalinami , kwasnymi deszczami a gdzies
    indziej powstaje 20x20km dziura w ziemi interesuje ich mniej niz
    zeszloroczny snieg ;)

  • 80. Data: 2009-02-07 18:11:53
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Czyli walnąłeś off-topa i mnie drażnisz. A ja nie lubię
    > ekofaszystowskich off-topów ;-P

    a ja nie lubie skrajnie stronniczej krytyki ludzi ktorzy zakladaja jakias
    wielka, utopijna i utylitarna gospodarke , i zakladaja ze przekresla ona
    samodzielna inicjatywe. na wieki. w dodatku to takie wciskanie kitu, bo
    energetyka juz przechodzi proces transformacji i prywatyzyacji, co konczy
    czasy 'energii dla wszystkich' to _jeszcze_ jest energia dla wszystkich, a
    wkrotce moze byc tylko dla bogatych. i samo przylaczenie do sieci i
    transfer energii na olbrzymie odleglosci (w sumie juz teraz kosztujacy np.
    mnie wiecej niz sama energia, a mieszkam calkiem niedaleko olbrzymiej
    elektrowni).

    > Przez 1/10 czasu z wystarczająca wydajnością. A ja nadal pytam - co z
    > resztą czasu? To jest pytanie o zasilanie a nie stopę zwrotu z
    > nietrafionej inwestycji.

    lepiej miec 1/10 czasu niz nie miec nic. takie jest moje zdanie.
    w sytuacji kiedy 9/10 czasu mozna miec prad z bandyckiej kradziezy wegla (bo
    taka mamy polityke wydobywcza) poza etycznym problemem jest bardzo wygodna
    sytuacja
    poza tym nie widzisz drugiej strony medalu tej 'nietrafionej' inwestycji. ze
    kiedy wieje, wiatru mozna nalapac bardzo duzo. tyle ile zainwestujesz.
    postawisz jeden wiatrak za 1mln , masz 2MW (zdaje sie moga dac nawet troche
    wiecej mocy jak dobrze wieje, zalezy duzo od producenta i budowy, tyle to
    wychodzi bardzo 'srednio'). postawisz 10 - masz 20MW. limituje cie
    praktycznie ile masz ziemi pod te wiatraki i ile mozesz zainwestowac.
    pod nimi mozesz hodowac zboze, pasc kozy, miec las, staw , a nawet morze.
    co z 9/10 czasu kiedy nie wieje? magazynowanie sie nie oplaca, ale mozna
    produkowac z tej energii cos co bedzie mialo zbyt. destylowac wode,
    oczyszczac rude, produkowac kwas siarkowy . to mozna sprzedac i wymienic na
    paliwo do agregatow jesli jestes 'odciety' od sieci albo energie jesli
    jestes 'przypiety' do sieci. jesli jestes przypiety mozesz tez energie
    sprzedac a pozniej odkupic.

    nie mowie ze wiatr panaceum jest i ze zawsze sie oplaca, ale na posty
    probujace desperacko udowodnic ze sie nie oplaca i to _zawsze_ sie nie
    oplaca... pisane w celu odpowiedzi na uwage kogos kto zauwazyl ze oplacic
    sie moze, moze offtopicowo troche, ale jesli chodzilo ci o to ze jest to
    offtopic to trzeba bylo na to zwrocic uwage, inaczej sam otworzyles i
    rozbudowales nowy watek.

    a autor offa akurat mial sporo racji , w malym gospodarstwie gdzie prad
    potrzebny jest wcale nie 24/7 365 dni w roku i rzeczy typu kiedy nagrzac
    wode czy kiedy naladowac baterie w komorce mozna sobie przelozyc bez
    problemu w czasie, zamiast placic jakies wydumane koszta i byc oskarzanym o
    kradziez , w sytuacji kiedy dostep do prawa ma sie ograniczony i trzeba
    korzystac z pomocy z zewnatrz.
    wiesz ile kosztuje wnajecie bieglego, koszta procesu? zwlaszcza w polsce?
    w wielu rejonach kraju nie jest wcale rozowo i dostep do prawa jest bardzo
    kiepski, pomimo iz wielu ludzi chcialoby zeby bylo inaczej - na dzien
    dzisiejszy jest jak jest i niestety jest coraz gorzej.
    moze autor offa nie trafil, teraz ciezko sie dowiedziec bo zrobil sie taki
    offowy tasiemiec ze autor samego posta pewnie juz go dawno nie czyta. to
    miales na celu raz po raz krytykujac ? jesli tak to gratuluje podejscia i
    odsuniecia nas od informacji na ten temat z pierwszej reki i mozliwosci
    bezplatnej pomocy w ew. wyborze alternatywnego zrodla energii.
    wiatrak moze faktycznie jest drogi (blah, zeby miec ladowanie do komorki
    na 'awaryjny' czas to wystarczy konstrukcja za 3-4 tys ktora da z 500W
    mocy - to wystarczy zeby zapewnic komunikacje na czas procesu - telefon,
    internet.
    jesli np. energetyka sie uprze i odetnie zainteresowanym prad, to tyle
    wystarczy. ew. mozna kupic za 400 zeta agregat albo starego malucha i tez
    miec w d. energetyke.