    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ledy bezpośrednio z 230V - czy tak można
    Date: Fri, 9 Sep 2016 13:06:17 +0200

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

> [...]
    >badania EMC urządzenia. Dzwonię do labu (własny lab innej firmy),
    >gdzie normalnie to załatwiałem a tu się okazuje, że na żaden w miarę
    >szybki termin nie idzie się umówić - są zarobieni. Jak się w końcu
    >spotkaliśmy na badaniach to się pytam co się dzieje, bo nigdy tak nie
    >było.
    >Komuś jakaś LEDówka zakłócała TV. Zgłosił gdzie trzeba i się okazało,
    >że sieje jak złoto. Ktoś zarządził kontrolę wszystkich producentów
    >LEDówek. No
    >i w efekcie oni wszyscy lawinowo zwalili się między innymi do tego

    Mozliwe to ? Tzn ktos tam moze skontrolowac te deklaracje CE u
    importerow/producentow, ale tam to nie wiem - odbije sie od
    deklaracji, czy zacznie dopytywac o wyniki pomiarow.
    Bo jeszcze zlecic badania samemu ... ale one drogie sa :-)

    >Połowa z nich podobno dopiero podczas tej kontroli dowiedziała się o
    >istnieniu dyrektywy EMC.

    Dziwne troche, bo to juz troche obowiazuje, no ale nie wykluczam.
    W tym momencie kontrola byc moze sie nie odbila od deklaracji, tylko
    stwierdzila brak deklaracji zgodnosci z wymagana norma zharmonizowana.

    No coz - wierze, ze troche tego przebadali.

    Tylko ... ledowki moga miec przetwornice i rzeczywiscie siac az milo.
    Po mostku i kondensatorze sie tego nie spodziewam.

    > W labie mi mówili, że przy niektórych LEDówkach po raz pierwszy
    > mieli taką sytuację, że wyniki pomiaru emisji (przewodzona
    > 150kHz..30MHz) wychodziły ponad ekran odbiornika pomiarowego i
    > musieli zakres przestawiać (normalnie mają tak, że limity są nieco
    > powyżej połowy ekranu). Kierownik mi mówił, że sami byli zdziwieni
    > skąd taka emisja - zwykłe progowe przełączanie diod.

    Tez jestem zdziwiony, jesli naprawde tak.

    >Czytając kiedyś artykuły o EMC natknąłem się na informację, że zdarza
    >się, że sygnał cyfrowy 1kHz o bardzo stromych zboczach potrafi
    >spowodować przekroczenie norm w okolicy 1GHz. Wydawało mi się to
    >niewiarygodne, ale może, może .....

    Cyfrowy sygnal o stromym zboczu jak najbardziej moze miec harmoniczne
    w okolicy 1GHz (ale musi miec bardzo strome zbocza), tylko ze one beda
    ok milion razy slabsze niz te 1kHz. Jakies uV ... a moze uW ? Ale moze
    norme przekracza, jak ten sygnal 1kHz silny, a gdzies sie rezonator
    odpowiedni utworzyl.

    Ale w zestawie mostek-kondensator-opornik-led nie spodziewam sie
    stromych zboczy.

    Ale - nie spodziewam sie, aby jakas ledowka pracowala na ~325V, wiec
    moze to szeregowy kondensator, potem mostek i ledy.
    Przeplyw nadal bedzie impulsowy, ale znow niezbyt stromy.

    Wyjatkiem moga byc "swietlowki liniowe LED" - tam diod duzo, moze
    wpadli na taki pomysl, aby je wszystkie szeregowo.

    Hm, chociaz ...
    http://www.ledtechnics.pl/pl_PL/p/E27-80-SMD-3528H-C
    IEPLA/245
    80 LED. W sam, aby szeregowo polaczyc :-)

    Ale prad dosc malutki. I nawet jak zbocza ostre beda, to tysieczna
    harmoniczna tez juz znacznie slabsza ...

    J.

    P.G.