  • Data: 2016-09-09 10:26:59
    Temat: Re: Ledy bezpośrednio z 230V - czy tak można
    Od: HF5BS <h...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 09.09.2016 o 08:42 ToMasz <N...@o...pl> pisze:

    > dalej niemam odpowiedzi czy taki układ będzie działał 10 lat czynie. czy

    Jak nie przekroczysz prądów, to czemu miałby nie działać?

    > wstawienie kondensatora po stronie DC coś poprawi. Jak wspominałem

    Na pewno zmniejszy migotanie, a twoje oczy, układ nerwowy i znajomi z
    problemami neurologicznymi, będą ci wdzięczni.

    > większość "żarówek" diodowych ma takie same diody jak moje, z tą
    > różnicą że ma kondensator (ograniczający prąd w parze z rezystorem) po
    > stronie AC. czy taki układ mniej promieniuje? Jest z jakiegoś powodu

    Nie ma po stronie DC? Oszczędni Chinole... 20 groszy na kondziołka
    żałują...

    > lepszy?

    To z pewnością zależy od tego, jak będzie wyglądać wykres prądu w
    przewodach, im ostrzejsze zmiany, tym bardziej się rozsieją. Ale, jeśli to
    jest zwykły układ bez przetwornicy, to ewentualne sianie powinno być
    bardzo małe, poza tym, poblokowanie diod prostowniczych kondziołkami rzędu
    10-100 nF, pamiętaj o zapasie na napięcie ich pracy, powinno przyciąć
    składowe w.cz. (1), co uodporni też układ na zaciętego sąsiada z CB :)

    > ToMasz
    >
    > Ps kondensatory nie wybuchają, tylko puchną, albo wystaje im gejzerek,
    > albo nóżka odpada

    Nie zawsze to zabezpieczenie mechaniczne tak zadziała, widziałem parę razy
    bardzo nieźle wysmarkane takie elektrolity, ale przyjmijmy założenie, ze
    jest, jak piszesz.

    (1) Kojarzysz zjawisko, że odbiornik dostrojony do silnej stacji nagle
    zaczyna brumić przydźwiękiem sieciowym? Nic nie da zwiększenie filtra, bo
    to nie jego wina. Otóż, sygnał stacji dostaje się również na przewody
    zasilające, a przez nie na diody prostownicze w zasilaczu. Dioda, jak
    wiemy, jest elementem nieliniowym i powoduje mieszanie się sygnału stacji
    ze składową przemienną prostowanego prądu. Produkt mieszania jest
    wypromieniowywany przez kolejne przewody, miesza się z sygnałem właściwym
    i w tej postaci jest odbierany. Kondensatory zwierają składową w.cz. tego,
    co się dostaje na diodę, nie występuje wtedy mieszanie się składowych
    w.cz. i m.cz. i nie brumi w głośniku. Kondzioły powinny mieć jednakową
    wartość, by odpowiednie wektory napięć, prądów, zeszły się do zera. Z tego
    też powodu, warto zablokować diody w lampce, nie staną się wtedy mimowolną
    przyczyną niewyjaśnionych zakłóceń radiowych (a jak się do tych zakłóceń
    przylepi UKE, to mogą być upierdliwi). Wytrzyma na lata, byle prądów nie
    przekroczyć.
    Wydaje mi się, że lwia część przetwornic sieje dlatego właśnie, bo ma
    prostowniki (zarówno te dla napięć pierwotnych, jak i prostujących
    napięcie ostateczne) niepoblokowane dla składowych w.cz.

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"