    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Lakier, ale z chropowata powierzchnia
    Date: Mon, 01 Jun 2009 06:58:02 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Tzn jaki szablon? Chodzi mi o pokrycie plaskiego metalu lakierem ktorego
    > powierzchnia bedzie daleka od zdradzania niedoskonalosci i bedzie wygladadlo
    > to w porzadku. Cos takiego jak pokazywalem daje dobry efekt. Mat sam nie
    > wystarcza, potrzebna jest faktura na powierzchni.
    >
    > pzdr
    > Tmek

    Dobrze Ci Konrad sugeruje, szablon. Jest taka stara metoda - sitodruku.
    Nylonowa siatka o bardzo malych oczkach pokrywa sie emulsja swiatloczula,
    ktora naswietla sie kontrastowym obrazem tych grudek i potem wywoluje.
    Uzyskujesz matryce otworkow w siatce, przez ktore potem rakla przeciskasz
    farbe o dosc gestej konsystencji. Jest to metoda dosc upierdliwa i nie wiem
    czy dla naprawy jednego aparatu sie oplaci. W kazdym razie mozesz sie
    skontaktowac z ludzmi, ktorzy robia np. nadruki na koszulkach, oni to robia
    wlasnie metoda sitodruku i zapewne taka matryce na ramce formatu A4 za
    niewielkie pieniadze by Ci zrobili.
    Ja sie tym zajmowalem kilkanascie lat temu; sam pokrywalem okladke ksiazki.
    Ma to te zalete, ze praktycznie mozesz uzyskac grube powloki jak rowniez
    nakladac kilka warstw cienszych. Prawdopodobnie powloka, lakier musi zawierac
    jakis wypelniacz, miec odpowiednia lepkosc, napiecie powierzchniowe i byc
    troche tiksotropowa. W sumie jest to problem dosc zlozony ale w koncu nie
    swieci garniki lepia.
    Tu w Hameryce widuje sie wizytowki pokryte lakierem o jednorodnej fakturze
    takiej perelkowej, normalnie pod palcem czuje sie chropowatosc jak by
    powierzchnia byla pokryta drobnym maczkiem. Pytalem madrych ludzi jak to sie
    robi i uzyskalem tylko informacje, ze jest specjalna farba, lakier, ktory w
    czasie wysychnia czy zanim wyschnie, pecznieje, dajac efekt wypuklych liter.
    Byc moze na grupie znajdzie sie chetny do zdradzenia tych arkanow sztuki
    drukarskiej.
    I jeszcze przychodzi mi na mysl, ze na pewno na Swiecie ktos taki papier czy
    folie produkuje, sa ludzie, ktorzy jak Ty zajmuja sie renowacja zabytkowych
    nie tylko aparatow ale nawet produkuja ich kopie. Ale gdzie takiej firmy
    szukac nie mam pojecia. Moze napisac do canona czy "Ruskich", moze maja zapasy?
    Spotyka sie na Ebayu zorki czy fedy przerobione na leica. Chinczycy np.
    produkuja piekne zabytkowe trudne do odroznienia patefony w cenie
    kilkudziesieciu dolarow sztuka, plus przesylka okolo 300.
    Pzdr.