  • 1. Data: 2012-02-09 02:09:05
    Temat: LTspice - FFT - szum fazowy/jitter - pomiar - problem
    Od: p <a...@d...pl>

    Witam

    Chciałbym uzyskać możliwość dokładnej oceny szumu fazowego sygnału
    dawanego przez generator w analizie FFT w LTspice IV. Analizuję idealny
    generator sinusa 100MHz (0dB). Szerokość prążka 100MHz jest niezerowa -
    kilkadziesiąt kHz dla -20dB. Co zrobić, żeby dokładniej to mierzyć, tzn.
    widzieć szerokość prążka nie więcej niż np. 100Hz..1kHz dla -20dB dla
    idealnego sinusa ?

    Pozdrawiam, Paweł

  • 2. Data: 2012-02-09 07:48:08
    Temat: Re: LTspice - FFT - szum fazowy/jitter - pomiar - problem
    Od: pgw <s...@p...onet.poczta>

    Dnia Thu, 09 Feb 2012 03:09:05 +0100, p napisał(a):

> [...]
    > kilkadziesiąt kHz dla -20dB. Co zrobić, żeby dokładniej to mierzyć, tzn.
    > widzieć szerokość prążka nie więcej niż np. 100Hz..1kHz dla -20dB dla

    Zastosować inną funkcję okna w analizie FFT, ale którą to nie wiem.

    --
    pgw

  • 3. Data: 2012-02-09 08:04:07
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2012-02-09 03:09, p pisze:
> [...]
    > kilkadziesiąt kHz dla -20dB. Co zrobić, żeby dokładniej to mierzyć, tzn.
    > widzieć szerokość prążka nie więcej niż np. 100Hz..1kHz dla -20dB dla

    Trzeba wydłużyć czas trwania sygnału (analizy).

  • 4. Data: 2012-02-09 08:33:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pgw" napisał w wiadomości grup
    net...
> [...]
    > dla
    > idealnego sinusa ?
    >
    >Zastosować inną funkcję okna w analizie FFT, ale którą to nie wiem.

    Raczej dobrac czestotliwosc probkowania tak, zeby okres FFT pokrywal
    sie z wielokrotnoscia okresu generowanego, a najlepiej i z samym
    okresem.
    Czyli np zakladamy 128 probek na okres przebiegu, wiec czestotliwosc
    probkowania 12.8GHz, i robimy FFT dla 65536 probek.

    Funkcja okna usunie wyzsze harmoniczne, ale chyba nie zwezi prazka.

    Problem poboczny dla powyzszego przykladu: rozdzielczosc tej
    transformaty to 195kHz (12.8G/65536). Wiec jesli chcesz sprawdzac
    kilkadziesiat kHz,
    to trzeba np 32 probki na okres. Ale czy mozna wtedy mowic o ocenie
    szumu fazowego ?
    Albo wydluzyc transformate - dac np 1024K probek .. tylko nie wiem czy
    spice pozwoli, i czy dokladnosci numeryczne cie nie zabija :-)

    No i cos tam jeszcze masz w tym generatorze ? Bo idealny sinus
    oczywiscie nie ma szumu fazowego. Idealny generator symulowany w
    programie
    ma szum wynikly jedynie z niedokladnosci symulacji :-) (i ewentualnie
    trafienia z FFT w okres).

    A tak nawiasem mowiac - to na ile mozna wierzyc podawanym wspolczesnie
    wartosciom - przeciez przyrzady pomiarowe maja te same problemy :-)

    A moze trzeba wierzyc ? Odkad sie doczytalem jak dziala odbiornik GPS,
    to uwierzylem w cuda :-)

    J.

  • 5. Data: 2012-02-09 13:17:57
    Od: "wacek" <roman221@ poczta.onet.pl>

    Użytkownik "J.F" napisał:
    > A moze trzeba wierzyc ? Odkad sie doczytalem jak
    > dziala odbiornik GPS, to uwierzylem w cuda :-)

    opowiadaj! co to za cuda?

  • 6. Data: 2012-02-15 16:19:11
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On czw, 09 lut 2012 09:33:17 in article news:<jh00cg$bqd$1@inews.gazeta.pl>
    J.F wrote:
    > Użytkownik "pgw" napisał w wiadomości grup
    net...

    > Raczej dobrac czestotliwosc probkowania tak, zeby okres FFT pokrywal
    > sie z wielokrotnoscia okresu generowanego,

    To jest nalepsze rozwiązanie zwane czasami przetwarzaniem koherentym czy
    synchronicznym. Wtedy dla idealnej sinusoidy niezerowy jest tylko jeden
    prążek.

    >a najlepiej i z samym okresem.

    Nie rozumiem, chcesz próbkować raz na okres sygnału?

    > Funkcja okna usunie wyzsze harmoniczne, ale chyba nie zwezi prazka.

    Hmm, jakim cudem usunie? Funkcje okna inne niż prostokątne poszerzają
    wierzchołek prążka, np: http://www.daqarta.com/eex06.htm

    ;)

    > Problem poboczny dla powyzszego przykladu: rozdzielczosc tej
    > transformaty to 195kHz (12.8G/65536). Wiec jesli chcesz sprawdzac
    > kilkadziesiat kHz, to trzeba np 32 probki na okres.

    Coś chyba pomieszałeś. Ilość próbek na okres (czy ekwiwaletnie częstotliwość
    próbkowania) wyznacza na szerokość obserwowanego widma (częstotliwość
    Nyquista). Zaś teoryteczna szerokość prążka (pomijając efekt rozmycia/przecieku)
    wynika wprost z czasu obserwacji - jak chce prążki np co 100Hz, to musi
    nagrywać przez 1/(100Hz) = 0.01 sekundy.

    > Ale czy mozna wtedy mowic o ocenie szumu fazowego ?

    Pojedyńcza obserwacja/nagranie szumu jako procesu losowego o niczym nie
    świadczy - trzeba np. uśrednić 100 widm z FFT.

    > Albo wydluzyc transformate - dac np 1024K probek ..

    Dokładniej: wydluzyc transformate przy danej częstotliwości próbkowania
    - czyli wydłużyć czas obserwacji.

    > tylko nie wiem czy spice pozwoli, i czy dokladnosci numeryczne cie nie zabija :-)

    to zgrać do pliku i użyć np. octave - autor FFTW (stosowana m.in tam i
    w matlabie procedura FFT) twierdzi, że transformaty od długości 10^6-10^7 nie
    stanowią problemu numerycznego - trzeba by to jednak sprawdzić bo nie
    pamiętam czy w wypowiedzi były podane dokładne wartości i kiedy to było na
    comp.dsp.

    > No i cos tam jeszcze masz w tym generatorze ? Bo idealny sinus
    > oczywiscie nie ma szumu fazowego.

    Tu coś piszą o modelowaniu spice i szumie fazowym:
    http://www.circuitsage.com/pll/plldynamics.pdf

    > Idealny generator symulowany w
    > programie
    > ma szum wynikly jedynie z niedokladnosci symulacji :-)

    Może być, że OP nie wie co robi ;)

    > A moze trzeba wierzyc ? Odkad sie doczytalem jak dziala odbiornik GPS,
    > to uwierzylem w cuda :-)

    Przecież to czysta matematyka :)

  • 7. Data: 2012-02-15 19:15:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 15 Feb 2012 16:19:11 +0000 (UTC), Mirek napisał(a):
> [...]
    > prążek.

    > Nie rozumiem, chcesz próbkować raz na okres sygnału?

    chodzilo mi o to, ze jak mamy transformate np 1024 pkt i analizujemy np 4
    okresy sinusoidy - to probki trafiaja w te same miejsca kolejnych okresow
    przebiegu.

    a jesli bedziemy analizowac 5 okresow - to w inne. No i chyba sie to odbije
    na "czystosci" wyniku.

    > Hmm, jakim cudem usunie? Funkcje okna inne niż prostokątne poszerzają
    > wierzchołek prążka, np: http://www.daqarta.com/eex06.htm

    Usunie o tyle, ze jak nie masz synchronizmu, to analizujesz przebieg ze
    skokiem. tzn lapiemy np 5.2 okresu sinusoidy, zaczynamy od przejscia przez
    0, ale ostatnia probka to jest te 0.2 okresu i jest niezerowa. Nastepna
    jest de facto probka pierwsza - czyli w analizowanym przebiegu mamy ostry
    skok. A to oznacza duzo wysokich harmonicznych.
    Funkcja okna zlagodzi ten skok, wiec niejako usunie te falszywe
    harmoniczne.

    ale co zrobi z szerokoscia prazka ? przy przetwarzaniu synchronicznym masz
    racje - poszerza. ale przy niesynchronicznym ? Tu i tak jest poszerzony z
    uwagi na ten nieszczesny kawalek okresu.

> [...]
    > wynika wprost z czasu obserwacji - jak chce prążki np co 100Hz, to musi
    > nagrywać przez 1/(100Hz) = 0.01 sekundy.

    to samo napisalem, tylko innymi slowami :-)
    Czas obserwacji to ilosc probek/czestotliwosc probkowania.

    Tak czy inaczej - jesli kolega chce wysoka czestotliwosc probkowania i
    wysoka rozdzielczosc, to musi miec wielooooprobkowa transformate.

    > Pojedyńcza obserwacja/nagranie szumu jako procesu losowego o niczym nie
    > świadczy - trzeba np. uśrednić 100 widm z FFT.

    ten szum fazowy, o ile jest, jest najbardziej widoczny na zboczach
    sinusoidy. ale jak zmierzyc jaki on jest, jesli mamy np 4 probki na okres
    :-)

    > Przecież to czysta matematyka :)

    Katolicka chyba :-)

    Taki przykladowy zestaw Zarlinka
    -GP2015 RF frontend
    -GP2021 lub GP4020 correlator

    http://www.zarlink.com/zarlink/an4855-appnote.pdf
    http://www.zarlink.com/zarlink/hs/82_GP2015.htm
    http://www.zarlink.com/zarlink/hs/82_GP2021.htm

    1.5ghz z satelity jest heterodynowane do posredniej ~4.3MHz.
    To jest probkowane z czestotlitoscia 5.7MHz.
    Aliasingu sie nie boja - wykorzystuja go, sprowadza sygnal do ~1.4MHz.
    W tym pasmie nadaje naraz kilkanascie satelitow, tzn nadaje wiecej, odbiera
    sie kilkanascie.
    Ile bitow A/D trzeba zeby odroznic sygnal z jednego satelity od innego ?
    Oni uzywaja az dwoch.
    Korelator dopasowuje sygnal lokalny do nadawanego z satelity.
    Z ustawionych opoznien sygnalow wynika opoznienie sygnalu z konkretnego
    satelit. Z tego sie oblicza pozycje - z dokladnoscia rzedu metrow.
    Tylko ze korelator pracuje z czestotliwoscia 2MHz - jego cykl to 150m
    pozycji.

    Usrednianie, usrednianie i jeszcze raz wrozenie z fusow :-)

    J.

  • 8. Data: 2012-02-16 14:11:26
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On śro, 15 lut 2012 20:15:44 in article
    J.F. wrote:

> [...]
    > skok. A to oznacza duzo wysokich harmonicznych.
    > Funkcja okna zlagodzi ten skok, wiec niejako usunie te falszywe

    Trudno tu mówić o harmonicznych, przy przetwarzaniu niesynchronicznym mamy
    ciągłe rozmycie widma - nie pojawiają sie dodatkowe szczyty przy oknie
    prostokątnym.

    > ale co zrobi z szerokoscia prazka ? przy przetwarzaniu synchronicznym masz
    > racje - poszerza. ale przy niesynchronicznym ? Tu i tak jest poszerzony z
    > uwagi na ten nieszczesny kawalek okresu.

    Trzeba rozróżnić szerokość wierzchołka (powiedzmy posmo 3db), która wpływa
    na rozróżnialność bliskich częstotliwości, od poziomu widma daleko od danego
    prążka. W tym drugim przypdaku odpowiednio dobrane okna potrafią stłumić
    efekt przecieku widma o kilkadziesiąt dB.

    Innym problemem przy przetwarzaniu niesynchronicznym jest tak zwany efekt
    płota, czy jak to się po polsku nazywa (patrzysz przez sczeble na górę, gdy
    nie widzisz jej szczytu to możesz zgadywać jego rzeczywistą wysokość).
    Okna z rodziny flat-top umożliwiają określenie wysokości (pojedyńczego -
    odległego od innych) piku w widmie z błędem rzędu ułamków dB.

> [...]
    > pozycji.
    >
    > Usrednianie, usrednianie i jeszcze raz wrozenie z fusow :-)

    A w dodatku wraz ze wzrostem czułości często łapiesz co popadnie (chodzi tu
    o sygnały odbite). Jakiś facet z USA wchodzi co jakiś czas z nowym sprzętem
    do głębokiego kanionu i patrzy co się dzieje. Stary sprzęt nie odbierał, a
    nowy mówi, że jest OK - z tym że rzeczywisty błąd sięga jednej mili ;)