    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LTspice - FFT - szum fazowy/jitter - pomiar - problem
    Date: Wed, 15 Feb 2012 20:15:44 +0100

    Dnia Wed, 15 Feb 2012 16:19:11 +0000 (UTC), Mirek napisał(a):
    > To jest nalepsze rozwiązanie zwane czasami przetwarzaniem koherentym czy
    > synchronicznym. Wtedy dla idealnej sinusoidy niezerowy jest tylko jeden
    > prążek.

    > Nie rozumiem, chcesz próbkować raz na okres sygnału?

    chodzilo mi o to, ze jak mamy transformate np 1024 pkt i analizujemy np 4
    okresy sinusoidy - to probki trafiaja w te same miejsca kolejnych okresow
    przebiegu.

    a jesli bedziemy analizowac 5 okresow - to w inne. No i chyba sie to odbije
    na "czystosci" wyniku.

    > Hmm, jakim cudem usunie? Funkcje okna inne niż prostokątne poszerzają
    > wierzchołek prążka, np: http://www.daqarta.com/eex06.htm

    Usunie o tyle, ze jak nie masz synchronizmu, to analizujesz przebieg ze
    skokiem. tzn lapiemy np 5.2 okresu sinusoidy, zaczynamy od przejscia przez
    0, ale ostatnia probka to jest te 0.2 okresu i jest niezerowa. Nastepna
    jest de facto probka pierwsza - czyli w analizowanym przebiegu mamy ostry
    skok. A to oznacza duzo wysokich harmonicznych.
    Funkcja okna zlagodzi ten skok, wiec niejako usunie te falszywe
    harmoniczne.

    ale co zrobi z szerokoscia prazka ? przy przetwarzaniu synchronicznym masz
    racje - poszerza. ale przy niesynchronicznym ? Tu i tak jest poszerzony z
    uwagi na ten nieszczesny kawalek okresu.

    > Coś chyba pomieszałeś. Ilość próbek na okres (czy ekwiwaletnie częstotliwość
    > próbkowania) wyznacza na szerokość obserwowanego widma (częstotliwość
    > Nyquista). Zaś teoryteczna szerokość prążka (pomijając efekt rozmycia/przecieku)
    > wynika wprost z czasu obserwacji - jak chce prążki np co 100Hz, to musi
    > nagrywać przez 1/(100Hz) = 0.01 sekundy.

    to samo napisalem, tylko innymi slowami :-)
    Czas obserwacji to ilosc probek/czestotliwosc probkowania.

    Tak czy inaczej - jesli kolega chce wysoka czestotliwosc probkowania i
    wysoka rozdzielczosc, to musi miec wielooooprobkowa transformate.

    > Pojedyńcza obserwacja/nagranie szumu jako procesu losowego o niczym nie
    > świadczy - trzeba np. uśrednić 100 widm z FFT.

    ten szum fazowy, o ile jest, jest najbardziej widoczny na zboczach
    sinusoidy. ale jak zmierzyc jaki on jest, jesli mamy np 4 probki na okres
    :-)

    > Przecież to czysta matematyka :)

    Katolicka chyba :-)

    Taki przykladowy zestaw Zarlinka
    -GP2015 RF frontend
    -GP2021 lub GP4020 correlator

    http://www.zarlink.com/zarlink/an4855-appnote.pdf
    http://www.zarlink.com/zarlink/hs/82_GP2015.htm
    http://www.zarlink.com/zarlink/hs/82_GP2021.htm

    1.5ghz z satelity jest heterodynowane do posredniej ~4.3MHz.
    To jest probkowane z czestotlitoscia 5.7MHz.
    Aliasingu sie nie boja - wykorzystuja go, sprowadza sygnal do ~1.4MHz.
    W tym pasmie nadaje naraz kilkanascie satelitow, tzn nadaje wiecej, odbiera
    sie kilkanascie.
    Ile bitow A/D trzeba zeby odroznic sygnal z jednego satelity od innego ?
    Oni uzywaja az dwoch.
    Korelator dopasowuje sygnal lokalny do nadawanego z satelity.
    Z ustawionych opoznien sygnalow wynika opoznienie sygnalu z konkretnego
    satelit. Z tego sie oblicza pozycje - z dokladnoscia rzedu metrow.
    Tylko ze korelator pracuje z czestotliwoscia 2MHz - jego cykl to 150m
    pozycji.

    Usrednianie, usrednianie i jeszcze raz wrozenie z fusow :-)

    J.