    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LTspice - FFT - szum fazowy/jitter - pomiar - problem
    Date: Thu, 9 Feb 2012 09:33:17 +0100

    Użytkownik "pgw" napisał w wiadomości grup
    net...
    > Chciałbym uzyskać możliwość dokładnej oceny szumu fazowego sygnału
    > dawanego przez generator w analizie FFT w LTspice IV. Analizuję
    > idealny
    > generator sinusa 100MHz (0dB). Szerokość prążka 100MHz jest
    > niezerowa -
    > kilkadziesiąt kHz dla -20dB. Co zrobić, żeby dokładniej to mierzyć,
    > tzn.
    > widzieć szerokość prążka nie więcej niż np. 100Hz..1kHz dla -20dB
    > dla
    > idealnego sinusa ?
    >
    >Zastosować inną funkcję okna w analizie FFT, ale którą to nie wiem.

    Raczej dobrac czestotliwosc probkowania tak, zeby okres FFT pokrywal
    sie z wielokrotnoscia okresu generowanego, a najlepiej i z samym
    okresem.
    Czyli np zakladamy 128 probek na okres przebiegu, wiec czestotliwosc
    probkowania 12.8GHz, i robimy FFT dla 65536 probek.

    Funkcja okna usunie wyzsze harmoniczne, ale chyba nie zwezi prazka.

    Problem poboczny dla powyzszego przykladu: rozdzielczosc tej
    transformaty to 195kHz (12.8G/65536). Wiec jesli chcesz sprawdzac
    kilkadziesiat kHz,
    to trzeba np 32 probki na okres. Ale czy mozna wtedy mowic o ocenie
    szumu fazowego ?
    Albo wydluzyc transformate - dac np 1024K probek .. tylko nie wiem czy
    spice pozwoli, i czy dokladnosci numeryczne cie nie zabija :-)

    No i cos tam jeszcze masz w tym generatorze ? Bo idealny sinus
    oczywiscie nie ma szumu fazowego. Idealny generator symulowany w
    programie
    ma szum wynikly jedynie z niedokladnosci symulacji :-) (i ewentualnie
    trafienia z FFT w okres).

    A tak nawiasem mowiac - to na ile mozna wierzyc podawanym wspolczesnie
    wartosciom - przeciez przyrzady pomiarowe maja te same problemy :-)

    A moze trzeba wierzyc ? Odkad sie doczytalem jak dziala odbiornik GPS,
    to uwierzylem w cuda :-)

    J.