    From: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LTspice - FFT - szum fazowy/jitter - pomiar - problem
    Date: Wed, 15 Feb 2012 16:19:11 +0000 (UTC)

    On czw, 09 lut 2012 09:33:17 in article news:<jh00cg$bqd$1@inews.gazeta.pl>
    J.F wrote:
    > Użytkownik "pgw" napisał w wiadomości grup
    net...

    > Raczej dobrac czestotliwosc probkowania tak, zeby okres FFT pokrywal
    > sie z wielokrotnoscia okresu generowanego,

    To jest nalepsze rozwiązanie zwane czasami przetwarzaniem koherentym czy
    synchronicznym. Wtedy dla idealnej sinusoidy niezerowy jest tylko jeden
    prążek.

    >a najlepiej i z samym okresem.

    Nie rozumiem, chcesz próbkować raz na okres sygnału?

    > Funkcja okna usunie wyzsze harmoniczne, ale chyba nie zwezi prazka.

    Hmm, jakim cudem usunie? Funkcje okna inne niż prostokątne poszerzają
    wierzchołek prążka, np: http://www.daqarta.com/eex06.htm

    ;)

    > Problem poboczny dla powyzszego przykladu: rozdzielczosc tej
    > transformaty to 195kHz (12.8G/65536). Wiec jesli chcesz sprawdzac
    > kilkadziesiat kHz, to trzeba np 32 probki na okres.

    Coś chyba pomieszałeś. Ilość próbek na okres (czy ekwiwaletnie częstotliwość
    próbkowania) wyznacza na szerokość obserwowanego widma (częstotliwość
    Nyquista). Zaś teoryteczna szerokość prążka (pomijając efekt rozmycia/przecieku)
    wynika wprost z czasu obserwacji - jak chce prążki np co 100Hz, to musi
    nagrywać przez 1/(100Hz) = 0.01 sekundy.

    > Ale czy mozna wtedy mowic o ocenie szumu fazowego ?

    Pojedyńcza obserwacja/nagranie szumu jako procesu losowego o niczym nie
    świadczy - trzeba np. uśrednić 100 widm z FFT.

    > Albo wydluzyc transformate - dac np 1024K probek ..

    Dokładniej: wydluzyc transformate przy danej częstotliwości próbkowania
    - czyli wydłużyć czas obserwacji.

    > tylko nie wiem czy spice pozwoli, i czy dokladnosci numeryczne cie nie zabija :-)

    to zgrać do pliku i użyć np. octave - autor FFTW (stosowana m.in tam i
    w matlabie procedura FFT) twierdzi, że transformaty od długości 10^6-10^7 nie
    stanowią problemu numerycznego - trzeba by to jednak sprawdzić bo nie
    pamiętam czy w wypowiedzi były podane dokładne wartości i kiedy to było na
    comp.dsp.

    > No i cos tam jeszcze masz w tym generatorze ? Bo idealny sinus
    > oczywiscie nie ma szumu fazowego.

    Tu coś piszą o modelowaniu spice i szumie fazowym:
    http://www.circuitsage.com/pll/plldynamics.pdf

    > Idealny generator symulowany w
    > programie
    > ma szum wynikly jedynie z niedokladnosci symulacji :-)

    Może być, że OP nie wie co robi ;)

    > A moze trzeba wierzyc ? Odkad sie doczytalem jak dziala odbiornik GPS,
    > to uwierzylem w cuda :-)

    Przecież to czysta matematyka :)