  • 1. Data: 2009-06-05 18:55:04
    Temat: Kwarc przez PLL czy kwarc bezposrednio - ktory stabilniejszy?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Załóżmy że interesuje Was uzyskanie stabilnego przebiegu zegarowego
    80.0000MHz
    Pracujecie z FPGA i taktujecie tym zegarem zatrzaski zbierające dane i CPU.
    Pracujemy z oscylatorem kwarcowym w standardzie +/-50ppm bez termostatu:
    http://www.ctscorp.com/components/Datasheets/008-025
    6-0_F.pdf

    Macie do wyboru dwie opcje:

    1. zasilić procesor i FPGA z zatrzaskami bezpośrednio z kwarca/oscylatora
    80MHz.
    2. wpuścić do FPGA sygnał z kwarca 10MHz i pomnożyć go wewnątrz FPGA na PLL.

    Która opcja lepsza i dlaczego? Na pierwszy rzut oka opcja z PLL ma dodatkowe
    komponenty wnoszące jitter, wahania temperaturowe, więc powinna być gorsza.
    Ale wersja z PLL pracuje z powolniejszym kwarcem, to powinno pomóc?

  • 2. Data: 2009-06-05 19:08:22
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Pszemol pisze:

> [...]
    > komponenty wnoszące jitter, wahania temperaturowe, więc powinna być gorsza.
    > Ale wersja z PLL pracuje z powolniejszym kwarcem, to powinno pomóc?

    Zależy od pętli fazowej wewnątrz FPGA. Jeśli VCO ma duże szumy fazowe i
    filtr w pętli fazowej jest wąski, to wynikowy zegar będzie gorszy.
    Myślę, że zegar bezpośrednio z generatora 80 MHz może być lepszy niż
    powielanie. Mierzyłem kiedyś taki
    http://www.tme.eu/generator-kwarcowy-smd-7x5mm-80mhz
    -5v-rakon/arts/pl/a09/cfps-73-4m.html
    generator (80 MHz) i miał przyzwoite szumy fazowe.

    --
    Filip.

  • 3. Data: 2009-06-05 19:23:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Jun 2009 13:55:04 -0500, Pszemol wrote:
> [...]
    >komponenty wnoszące jitter, wahania temperaturowe, więc powinna być gorsza.

    Wahania temperaturowe beda tu bez znaczenia.

    PLL polepsza stabilnosc jesli stabilnosc krotkokresowa wewnetrznego
    generatora jest lepsza niz czestotliwosci odniesienia.

    Na oko tu bedzie odwrotnie.

    J.

  • 4. Data: 2009-06-06 12:53:36
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Pszemol wrote:
> [...]
    > kwarca/oscylatora 80MHz.
    > 2. wpuścić do FPGA sygnał z kwarca 10MHz i pomnożyć go wewnątrz FPGA na

    Jak chcesz uzyc oscylator bezposrednio, to musisz sobie cos dolozyc do
    sprawdzania czy juz wystartowal (albo odpowiednio opoznic reset). Jak
    uzyjesz PLL to sie to robi z wyjscia 'locked'.
    Nigdy z PLL w Alterach nie mialem problemu.

    Aha - chcesz miec 80.0000MHz (zakladam ze chcesz miec to z dokladnoscia
    do 100Hz, co jest 1ppm), wiec z podanym oscylatorem to niemozliwe jest.
    IMHO 50ppm z 80MHz to 4kHz.

    --
    Jerry1111

  • 5. Data: 2009-06-06 20:01:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> wrote in message
> [...]
    > uzyjesz PLL to sie to robi z wyjscia 'locked'.
    > Nigdy z PLL w Alterach nie mialem problemu.

    Tak jest, dzięki za tą uwagę.
    Reset jest z definicji opóźniony przez RTC o 200ms - sądzę że oscylator
    już za ten czas będzie stabilny. Ale sprawdzę to.

    Co do "problemów" to ja tez nie mam :-) Ale mi gostek z "quality controll"
    zarzuca że w moim nowym produkcie zegar pływa bardziej niż w starym
    co to chodził na kwarcu 64MHz "wprost". Mogę mu to samo na szybko
    zrobić w FPGA, podmienię kwarca 10 na 80 i niech się bawi w sprawdzanie ;-)

  • 6. Data: 2009-06-06 20:53:50
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Filip Ozimek napisał:

> [...]
    > http://www.tme.eu/generator-kwarcowy-smd-7x5mm-80mhz
    -5v-rakon/arts/pl/a09/cfps-73-4m.html

    > generator (80 MHz) i miał przyzwoite szumy fazowe.

    Odpowiedź brzmi zupełnie inaczej (znaczy całkiem w drugą stronę...) -
    widmo pętli PLL nie może być lepsze od widma jej wzorca - z g..a bicza
    nie ukręcisz!.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2009-06-06 21:25:01
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Dariusz K. Ładziak pisze:

    > Odpowiedź brzmi zupełnie inaczej (znaczy całkiem w drugą stronę...) -
    > widmo pętli PLL nie może być lepsze od widma jej wzorca - z g..a bicza
    > nie ukręcisz!.

    Czyli nawet jeśli w pętli jest wąski filtr, to pętla przedrukuje
    wszystkie szumy fazowej z zaszumionego wzorca na niskoszumne VCO?

    --
    Filip.

  • 8. Data: 2009-06-06 21:47:41
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Pszemol wrote:

> [...]
    > co to chodził na kwarcu 64MHz "wprost". Mogę mu to samo na szybko
    > zrobić w FPGA, podmienię kwarca 10 na 80 i niech się bawi w sprawdzanie ;-)

    Ile plywa? Moze on sie czepia, albo nie rozumie? No i plywa czy tylko ma
    jitter? Wiem, czepiam sie, ale pojac nie moge skad takie problemy moga
    byc (a z drugiej stroni i mnie moze kiedys trafic ;-( )

    > No jasne, napisałem sobie o jedno zero za dużo :-)

    Raczej o 2. A jak o 2, to prosze odpowiedz o ile plywa, chyba ze czegos
    nie rozumiem.
    Jesli gostek zaakceptuje 4kHz, to powinienes to osiagnac na 'wszystkim'
    - znaczy niewazne czy z PLL czy direct. Jak gosc nie polubi 4kHz to ten
    generator odpada.
    Z drugiej strony - jesli masz duzy jitter to sprawdz Vpll_a/Vpll_d, bo
    mi raz sie PLL w Cyclone3 restartowal (nie przylutowany kondensator przy
    Vpll_a) od czasu do czasu.

    --
    Jerry1111

  • 9. Data: 2009-06-10 15:07:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@w...pdi.net> napisał w
    wiadomości news:h0eliv$5p$3@nemesis.news.neostrada.pl...
    -5v-rakon/arts/pl/a09/cfps-73-4m.html

    >Odpowiedź brzmi zupełnie inaczej (znaczy całkiem w drugą
    >stronę...) - widmo pętli PLL nie może być lepsze od widma jej
    >wzorca - z g..a bicza nie ukręcisz!.

    No jak nie jak tak ?
    Moze nie tak jak Filip napisal, ale PLL ze stabilnym VCO moze
    odfiltrowac szumy fazowe ze zrodla odniesienia.

    W tym przypadku nie podejrzewam zeby kwarcowy oscylator mial jakies
    duze szumy, powinien byc sporo lepszy niz wbudowane VCO,
    no chyba ze przy 80MHz przebieg juz nie taki, a konwersja w FPGA z
    "prostokata wejsciowego" na "prostokat wewnetrzny" powoduje duzy
    jitter tego ostatniego ..

    J.