    From: cichybartko <c...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Kusi mnie ten zoom
    Date: Wed, 29 Sep 2010 21:44:22 +0200

    W dniu 2010-09-29 20:49, J.F. pisze:
    > Użytkownik "cichybartko" <c...@g...com> napisał
    >
    > Ale wiesz - to kwestia podejscia - co ciekawego moge zrobic posiadanym
    > sprzetem, albo jak uwiecznic co ciekawego widze.
    >
    > Jak sie jest zawodowym fotografem-artysta z dorobkiem, to moze mozna
    > sobie pozwolic zeby fotografowac to co sie lubi, a nie to co sie
    > nawinelo albo za co placa :-)

    Są fotografowie którzy dokumentują rzeczywistość, są też tacy co tworzą
    fikcję. Poza nimi funkcjonuje Roger Ballen ;). Ten wielki fotograf
    twierdzi że najgorszą krzywdę jaką można sobie zrobić to zrobienie z
    fotografii zawodu. W tedy może i masz środki na pewne pomysły ale zawsze
    je musisz skonfrontować z cudzymi oczekiwaniami a najczęściej ścisłymi
    wytycznymi. Właśnie amatorstwo daje Ci totalną wolność w doborze tematu
    i sposobie w jaki go ujmiesz.

    > No ale zdjecie ciekawego detalu z wiekszej odleglosci tym nie wyjdzie, a
    > i objac dziecko z grupa na wystepach w przedszkolu tez sie nie uwieczni,
    > jak widownia za krotka :-)

    Od detali, reprodukcji i dokumentacji szczegółowej to są albumy. Masz
    tam zdjęcia na ogół wykonane przez ludzi którzy zajmują się zawodowo
    danym tematem, mają do tego dedykowany sprzęt, a przede wszystkim
    przeznaczyli na to odpowiednią ilość czasu, ba nawet mogli tam wrócić o
    innej porze a nie kombinować z HDR czy innymi PS'owymi cudami ;).

    > Pojedziesz na wczasy, wrocisz i zadnych zdjec na ktorych bedzie widac to
    > co widziales :-)

    No tak, bo amator ma przywieź 16GB gniotów którymi zarzuci rodzinę i
    znajomych z pracy. Amator ma uwiecznić swoją obecność w danym miejscu a
    nie robić dokumentację. Jeśli jestem z narzeczoną w Akropolu, to chcę
    pokazać jakie na nas to miejsc wywarło wrażenie , oddać atmosferę tej
    chwili. Ale nie będę robił setki fot do których nie wrócę albo będą
    słabe technicznie z setki powodów. Poza tym taka dokumentacja nikogo
    poza twórcą nie zainteresuje, dla ciekawskich są stosowne publikacje.
    Dlatego kiedyś kumaci ludzie na wczasy zabierali Olympusa Muju czy
    jakieś kompakty Contaxa ze slajdem i przywozili super materiał, który
    nikogo nie zabijał nudą. Dziś się przywozi gigabajty takich samych zdjęć
    które praktycznie nikogo nie interesują. Dlatego nadal będę uważał że
    zakres kita jest wystarczający dla amatora który realnie ocenia swoje
    możliwości i potrzeby.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.