    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Która lustrzanka Pentaxa.
    Date: Sat, 14 May 2011 00:33:55 +0200

    On 2011-05-13 23:40, Marek Wyszomirski wrote:
    > Ja morę też w niektórych sytuacjach dostrzegam - np. na strukturach oka
    > złożonego owadów. I jest ona dla mnie ważna informacją - pojawienie sie
    > mory oznacza, że motyw na którym się pojawia załapuje się w głębi ostrości.

    Jak nałożysz dwie regularne struktury na siebie to masz morę nawet w
    niskiej rozdzielczości, tak że niekoniecznie tak jak piszesz musi być. Mi
    chodziło o to, że rozdzielczość LCD w idealnym przypadku powinna być min.
    2x większa niż jesteś w stanie zobaczyć by uniknąć artefaktów związanych z
    pikselami i ich wielkością. Ot twierdzenie nyquista w codzienności :)

    > Właśnie do LV i filmów potrzebny jest ekran o dobrej rozdzielczości. Bo do
    > oceny jakości zdjęcia po wykonaniu można sobie spokojnie wybrany fragment
    > powiększyć. A menu aparatu są tak przez producentów projektowane, ze przy
    > rozdzielczości ekranika są dobrze czytelne

    Ale to jest właśnie ta wygoda o której piszę - bo widać od razu i nie
    trzeba powiększać. To że się da wyskalować i przybliżyć fajnie to wiadomo,
    ale to zajmuje czas i trzeba sobie poklikać.

    > Za które się płaci półprzepuszczalnym lustrem na drodze światła rysującego
    > obraz - ze wszelkimi konsekwencjami dla jego jakości - w/g mnie dość
    > wysoka cena.

    To raczkujące rozwiązanie jeszcze, prędzej czy później pojawią się również
    tryby do podnoszenia tego. Na dobrą sprawę tylko w filmie z AF to jest
    niezbędne opuszczone, resztę spokojnie tam się da zrobić. Mogę się
    założyć, że zaawansowany model będzie posiadał możliwość kłapania :)

    > Gdyby było tak tanio - miałbyś we wszystkich dostepnych aparatach ekraniki
    > 1.44Mpix albo i lepsze. Pamietaj, ze ksozt to nie tlko cena samego
    > ekranika ale i elektroniki niezbędnej do płynnego wyświetlania na nim
    > obrazu, oraz konsekwencje zwiększonego poboru mocy - zarówno przez tą
    > elektronikę jak i podświetlanie ekranika.

    Ależ dokładnie tak się dzieje - K-r który jest najniższą półką pentaksa
    dostał taki ekran. W canonie 600D ma ten panoramiczny, a to aktualnie
    środkowa półka (niegdyś była budżetową).
    Z tymi układami i poborem mocy to też jest różnie :) Producentowi czasem
    taniej projektować nowe wersje z konkretnymi już parametrami i nawet
    wsadzić w tańszy aparat lepszą część niż dbać o kompatybilność i obsługę
    starego. Pobór mocy też wciąż nie jest dramatycznie inny, a coraz to
    nowsze technologie pomagają wiele :)

    > Sama rozdzielczość nie wystarczy - dodaj do tego odpowiednio płynne
    > wyświetlanie obrazu z niezauważalnym opóźnieniem. Obawiam się, że jeszcze
    > sporo wody w rzekach upłynie zanim się tego doczekamy.

    Może w kategorii filmów i LV, przy normalnym użytkowaniu nie widzę by było
    to problemem :)

    > Jak dla mnie głównym brakiem K-5 jest nieodchylany ekran. Do makro byłby
    > bardzo przydatny.

    Ale po co? Boom na filmowanie dodaje do repertuaru miliony ekraników,
    które mogą być po hdmi na kabelku, może z czasem i bezprzewodowo nawet.
    Uchylny ekran to gorsza konstrukcja mechanicznie - mniej trwała i zwarta,
    podatna na uszkodzenia. Myślę, że nie ma co nad tym płakać więc, bo nic
    nie stoi na przeszkodzie by mieć to zrobione solidnie dodatkowymi
    akcesoriami i mieć swobodę - jak niepotrzebne to odpiąć i gotowe :)

    > Zgadza się - aparaty tanieją. Za swojego pierwszego DSLR (Pentax *istD)
    > płaciłem w 2004r prawie 7000zł (sam korpus).

    Ale to były początki tematu luster cyfrowych i od tego czasu wiele się
    zmieniło. Teraz już technologia jest w miarę stabilna i nie ma co
    oczekiwać, że kolejny model dostanie 3x więcej Mpix i 6 razy lepsze iso
    albo jeszcze stabilizację wydajniejszą o 3-4 EV, teraz to są już małe
    kroczki i warto zatrzymać się na modelu, który jest udany, z pewnością
    starczy po prostu na długo. Dlatego K-5 jest dobrym wyborem w obrębie aps-c.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564