  • Data: 2011-05-14 14:13:23
    Temat: Re: Która lustrzanka Pentaxa.
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pozwolicie, że się włączę i wyrażę swoje prywatne zdanie?

    (idące w poprzek stanowisk obydwu stron :))

    "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:
    [...]
    > Tyle, że jeśli jedna z tych struktur - ta na fotografowanym obiekcie -
    > jest oddawana nieostro - mora nie jest zauważalna. I występowanie mory
    > w ustawianiu ostrości na ekraniku LCD lub w EVF bardzo pomaga -
    > sprawdzone wielokrotnie w praktyce.

    Robię jak Marek - cieszę się, gdy widzę morę na LCD, ale zgadzam
    się z Dominikiem - ostrość jest funkcją rozmiaru i po takim pomniejszeniu
    nawet nieostre staje się ostre, więc łatwiej o morę.

    > Owszem, ale chyba nie zaprzeczysz że jakość obrazu na ekraniku LCD ma
    > dużo większe znaczenie dla kogoś kto chce na nim kadrować i ustawiać
    > ostrość przed wykonnaiem zdjećia niż dla kogoś kto jedynie chce
    > sprawdzić zdjecie po jego wykonaniu.

    Bardziej się zgodzę z Dominikiem - po zrobieniu zdjęcia człowiek je
    ogląda i na niskorozdzielczym ekranie trudno "poczuć" obraz - dopiero po
    zrzuceniu zdjęć na komputer człowiek widzi, jak to naprawdę wyszło.
    Wysokorozdzielczy ekran pozwala zrobić to od razu, na miejscu i w razie
    czego od ręki poprawić zdjęcie.
    W razie potrzeby pozwala też pokazywać zdjęcia innym osobom - choćby modelce.

    Nie sprawdzałem, ale dla uświadomienia różnicy może wiarygodny byłby
    test: dobre, wysokorozdzielcze zdjęcie, którego nigdy wcześniej się nie
    widziało (to bardzo ważne!) zresamplować bez patrzenia do faktycznej
    rozdzielczości jednego i drugiego i rozciągnąć na cały ekran. Obejrzeć
    najpierw niskorozdzielcze i spróbować ocenić kadr, śmieci w kadrze,
    ostrość, etc. A następnie przejść na drugie i poczuć różnicę.

    > Pożyjemy, zobaczymy. Na razie konieczność podziału światła na lustrze
    > również podczas wykonywania zdjęcia jest dla mnie główną wadą tego
    > pomysłu.

    I zarazem jedynym źródłem zalet. :)) Póki co SLT nie dla mnie.

    [...]
> [...]
    > otwierając stosowną klapkę w aparacie zasłaniającą złącze, włączyc go
    > i dopiero wtedy wykonać zdjęcie. Trwa to nieco dłużej i motylek może w
    > międzyczasie znudzić się i odlecieć... a po zdjęciu składanie znów
    > wszystkiego do torby - a w tym czasie rodzina z którą wybrałeś się na
    > spacer marudzi kiedy wreszcie ruszysz dalej bo już maja dość
    > czekania...
    > Do tego dodatkowy monitorek to zapewne dodatkowy akumulator o którego
    > ładowaniu trzeba pamiętać, być może koniecznosć zabierania kolejnego
    > zapasowego akumulatorka, być może kolejnej ładowarki na wyjazd...

    Absolutnie, dokładnie tak! Wbudowany obrotowy ekran to ogromny plus
    i nawet w 10% nie zastąpią go żadne doczepiane bałagany (tak jak nie da
    się zastąpić niskorozdzielczego LCD noszeniem laptopa pod pachą).

    W aparatach z porządnym LV obrotowy LCD niesamowicie rozszerza
    możliwości kadrowania, jest superwygodny na statywie i przy makro i nie,
    nie jest podatny na uszkodzenia. Przeciwnie - chroni przed uszkodzeniami
    w odróżnieniu od LCD stale narażonych na rżnięcie po jakimś ostrym
    drobiazgu.

    [...]
    > Tego, że jest dobrym wyborem nie neguję i prawdopodobnie go kupię.
    > Ale... plułbym sobie w brodę, gdyby w tydzień po zakupie ukazał się K-3
    > z odchylanym ekranikiem (znów uwaga - żeby nie wywoływać plotek - nie
    > mam żadnych informacji o jakichkolwiek planach Pentaxa wyprodukowania
    > takiego aparatu).

    Myślę, że K-5 wyszedł w trybie przyspieszonym po nieudanym K-7.
    Zatem K-3 wyjdzie później, niż odstęp między tymi dwoma (u Nikona i Sony
    topowe FF nie wyszły już chyba od prawie trzech lat).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]