    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kto zna rezystancje termiczną radiatora typu RE
    Date: Sun, 13 Dec 2009 15:20:45 +0100

    On Sun, 13 Dec 2009 13:54:30 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Mało inżynierski? Ty naprawdę nie uznajesz tego, że czarne radiatory
    >lepiej oddają ciepło? Czy tylko sobie z nas tu jaja robisz, jak ten,
    >co to niby aluminium od miedzi nie odróżnia.

    A o ile lepiej oddaja ? Bo jak pamietam praktyke grot lutownicy
    [wielkosci rzedu palca] przez promieniowanie oddaje mniej wiecej tyle
    co przez konwekcje dopiero przy temperaturze rzedu 200 C.

    Cialo doskonale czarne w temp 60C emituje ~700W/m^2.
    Ale jednoczesnie przyjmuje ~400W z otoczenia ktore ma 20C.
    Czyli razem zostaje jakies 280W/m^2.

    Jesli wezmiesz pod uwage ze wielozebrowy radiator nie moze w pelni
    emitowac, bo sie zebra przeslaniaja, to taki typowy zasilaczowy
    radiatorek o wymiarze powiedzmy 5x5cm, moglby jakies 1.5W
    wypromieniowac.

    Jak dodasz do tego ze kolor farby nie musi odpowiadac jej
    wlasciwosciom w dalekiej podczerwieni, ze promieniowanie nie musi byc
    pozadane, bo podgrzewa okoliczne elementy, ze warstwa farby izoluje
    cieplnie, to sie nie ma co dziwic ze sporo jest nieczernionych.

    J.

    P.S. Miedz dobrze odbija w pasmie 10um. Czyli zle emituje.
    Ile utlenione aluminium to mi sie nie udalo wyguglac.

    Ale udalo sie ze dobre lustra laserowe sa z mozliwie czystej miedzi
    beztlenowej :-)