  • Data: 2010-06-07 21:47:30
    Temat: Re: Kto odpowiada za szkody? (właściciel czy kierujący)
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl> szukaj wiadomości tego autora

    jerry pisze:
> [...]

    Bylo to ostatnio walkowane. Ustawa o ubezpieczeniach obowiazkowych nie
    przewiduje wymogu posiadania waznego przegladu technicznego:

    [...]
    2. Umowa ubezpieczenia obowiązkowego odpowiedzialności cywilnej, o którym
    mowa w art. 4 pkt 4, obejmuje również szkody wyrządzone w wyniku rażącego
    niedbalstwa ubezpieczonego lub osób, za które ponosi on odpowiedzialność.

    3. Zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo dochodzenia od ubezpieczonego lub
    osób, za które ponosi on odpowiedzialność, zwrotu wypłaconego z tytułu
    ubezpieczeń
    obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 4, odszkodowania za
    szkody określone w ust. 2, a także w przypadku, jeżeli szkoda została
    wyrządzona
    przez ubezpieczonego lub osoby, za które ponosi on odpowiedzialność, w
    stanie po użyciu alkoholu albo pod wpływem środków odurzających, substancji
    psychotropowych lub środków zastępczych w rozumieniu przepisów o Art.

    43.
    Zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo dochodzenia od kierującego
    pojazdem mechanicznym
    zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów
    mechanicznych
    odszkodowania, jeżeli kierujący:
    1) wyrządził szkodę umyślnie lub w stanie po użyciu alkoholu albo pod
    wpływem
    środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych
    w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii,
    2) wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa,
    3) nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym,
    z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia
    albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią
    przestępstwa,
    4) zbiegł z miejsca zdarzenia.przeciwdziałaniu
    narkomanii.

    [...]

    W zwiazku z powyzszym nie ma problemow z wyplata odszkodowania
    poszkodowanemu z Twojej polisy o ile Ty/szwagier czy ktokolwiek nie
    jechal po pijaku czy prochach. Bedzie to jak sadze skutkowalo w
    nastepnym roku utrata czesci znizek.

    Wszystkie inne teorie, ze nie wyplaci, ze wyplaci i bedzie sciagac od
    sprawcy (z powodztwa cywilnego) - z wyjatkiem przytoczonych fragmentow,
    ze nie ma OC bez przegladu etc nie zostaly poki co poparte zadnymi
    obowiazujacymi przepisami.

    --
    jarek