  • Data: 2012-05-21 00:40:45
    Temat: Re: Kratownice. Sposób Bowa-Cremony
    Od: "W.Kr." <s...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    WM <c...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > Przedrostek 'Bowa' jest chyba przez pomylke tlumacza :) ,
    > bo tam zapewne chodzilo o zapis lukowy (Bow's notation)
    > http://tiny.pl/hp8lg

    Bowa nie jest przedrostkiem. Piszę o tym w liście. Jest reguła Bowa.

    > Zeby bylo jeszcze smieszniej niektorzy nazywaja wykres inaczej:
    > ''Maxwell-Cremona diagram''

    I mają rację. Bowiem wczesniej było twierdzenie Maxwela o figurach wzajemnych.
    Maxwel tak je sucho wyłożył, że przez pewien czas nie było kojarzone z kratownicami
    bo
    zostało sformułowane w dwu suchych zdaniach:
    "Dwie płaskie figur sa wzajemne, gdy składaja się z jednakowej liczby odcinków, tak
    że
    odpowiednie odcinki w obu figurach są równoległe, a odpowiednie odcinki schodzące sie
    punkcie jednej figury tworza zamknięty wielobok w drugiej. Jeżeli siły, których
    wielkość jest
    jest przedstawiona dwoma odcinkami figury, działaja między krańcowymi odpowiednimi
    odcinkami figury wzajemnej, to wszystkie punkty figury wzajemnej będą w stanie
    równowagi
    pod działaniem tych sił "
    I dalej: Takie abstrakcyjne sformułowanie ważnych własności figur wzajemnych
    przyniesie
    małą korzyść inżynierowi praktykowi i musimy się zgodzić z profesorem Jenkinem, który

    po zacytowaniu obu powyższych zdań zuważył: " Niewielu inżynierów podejrzewałoby, że
    te
    dwa cytowane zdania dają im do dyspozycji nadzwyczaj prostą i dokładną metodę
    obliczania naprężeń w kratownicach. Po tej uwadze Jankin podaje szereg przykładów
    konstrukcji wykresów wzajemnych zodnie z regułami opracowanymi przez kreślarza,
    praktyka W.P. Taylora, który pracował w biurze przedsiębiorcy budowkanego."
    Za: S.P. Timoszenko, Historia wytrzymałości materiałów. str.218. Wyd. Arkady Warszawa

    1966 r.
    Zatem używanie nazwy metoda Maxwla-Cremony-Taylora ( bo i taką spotkałem) jest
    uzasadniona.

    > http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Maxwell-C
    remona+Diagram
    > http://gluedideas.com/content-collection/encyclopedi
    a-americana-13/Iii.html

    > Gadzet:
    > http://demonstrations.wolfram.com/CremonaDiagramForT
    russAnalysis/
    > Mozna myszka przesuwac punkty kratownicy i obserwowac zmiany wykresu Cremony.
    >
    > Pozdrawiam WM
    Z pozdrowieniami,
    W.Kr.