  • 31. Data: 2013-02-09 22:57:57
    Temat: Re: Kopia starego dysku twardego
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-02-09 22:39, Użytkownik JoteR napisał:

    > Adyć już ma stary komputer ;->
    > Pytanie, czy znajdzie do niego dysk...

    Można i z tej strony.
    Sugerował bym przelotkę IDE-CF i jakąś małą kartę.

    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2013-02-09 23:12:35
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-09 19:06, Robert Wa?kowski pisze:
    > Mam taki dysk
    > http://img18.imageshack.us/img18/5250/dyskd.jpg
    > Jest to dysk z komputera steruj?cego maszyn?.
    > Dysk chyba ma sie ku koncowi. Zacz?? wydawaae dziwne d 1/4 wieki i kilka razy
    > przy w??czaniu komputera pojawia? sie b??d disk fail 80.
    > Jest szansa zrobieia kopi dysku, tak aby po pod??czeniu do starej p?yty
    > wszystko ruszy?o?
    > Bo chyba problem jest tylko pod??czenie do koputera i kupienie dysku, który
    > bedzie wspó?pracowa? z tym starym koputerem.
    > Tam jest DOS.
    Co do dysku i płyty - możesz mieć duży problem z dostaniem takiego
    dysku, który by pracował z tą płytą (limit wielkości dysku). Nawet jak
    dostaniesz jakiś (żywy! a nie takiego samego starego trupa) dysk IDE, to
    będzie on za duży, najbezpieczniej byłoby brać <2GB,
    Ale można to prosto, szybko, i niezawodnie rozwiązać - przejściówka
    IDE-CF oraz karta CF (compact-flash), gdzie są nadal dostępne karty np
    512MB czy 1024MB, a będzie widoczna z taką przejściówką - po prostu jako
    dysk twardy. Parametry do ustawienia w biosie (gdyby nie rozpoznał karty
    automatycznie):
    http://www.epsilon.home.pl/test/index.php?page=suppo
    rt/cf_cfg.htm

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 33. Data: 2013-02-09 23:28:03
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Znalazłem w domu komputer, który przyjął ten dysk. I wcale nie jakiś
    > zabytek.

    Co to za maszyna, że tylko zabytek ją obsłuży.
    Nie może toto działać pod XP w okienku? Rozwiązało by to problemy
    sprzętowe w mig.

    > Teraz myślę kupić jakiś dysk około 100 MB. Identycznego jak mój na
    > Allegro nie widzę.

    Bo to pod konserwatora zabytków podlega. ;)

    > Teraz tylko potrzebny program do zrobienia kopii/obrazu.
    > Możecie coś polecić? Abym to ogarnął, bo zbyt biegły w tym nie jestem.

    Generalnie to pod DOSem nie ma jakiś specjalnych wymogów robienia obrazów.
    Możesz przejść normalną ścieżkę instalacji DOSa.
    1. Tworzysz partycję nie większą niż 2GB.
    2. Instalujesz system.
    3. Kopiujesz wszystko.
    i powinno działać.

    A jeżeli chcesz robić to z obrazu to jakiś starszawy Norton Ghost.

  • 34. Data: 2013-02-09 23:53:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "BartekK" <s...@d...org>
    > Ale można to prosto, szybko, i niezawodnie rozwiązać - przejściówka IDE-CF
    > oraz karta CF (compact-flash
    Wygląda interesująco. Gdyby zadziałało to rozwiązało by mi problem
    przenoszenia programu ze współczesnego koputera na ten zabytek. Wyjmuję CF i
    wkłądam do czytnika w nowym komputerze.
    Program to plik tekstowy. Teraz piszę go na tym zabytku w Norton Edytorze
    (DOS). Straszna męczarnia.

    Robert

  • 35. Data: 2013-02-09 23:59:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "nadir" <n...@h...org>
    http://img210.imageshack.us/img210/885/widokp1.jpg
    > Nie może toto działać pod XP w okienku? Rozwiązało by to problemy
    > sprzętowe w mig.
    Karta sterująca sterownikami silników krokowych i pneumatyką, krańcówkami
    itd jest ISA. Program jest pod DOS-em.
    Docelowo i tak zmienię sterowanie na okienkowe. Potrzebuję tylko teraz
    doraźnego rozwiązania.

> [...]
    > Możesz przejść normalną ścieżkę instalacji DOSa.
    > 1. Tworzysz partycję nie większą niż 2GB.

    A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.

    Robert

  • 36. Data: 2013-02-10 01:27:24
    Od: nadir <n...@h...org>

    > A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.

    W DOSie nie ma z tym takich ceregieli jak w Windowsach, kopiujesz całe
    katalogi z miejsca na miejsce i działa, tak na 99,99 procent.
    Z tym 0,01% miałem osobiście do czynienia i podmiana sprzętu nie
    powiodła się, ale to było dawno, jeszcze w poprzednim tysiącleciu.

  • 37. Data: 2013-02-10 02:13:17
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
    > Jeszcze jedno, masz w tym zabytku kontroler dyskietek?
    > Jeżeli tak, to spróbuj wystartować z dyskietki i na dyskietki przekopiować
    > to co Cię interesuje, jak tam działa DOS to może na kilku dyskietkach się
    > zmieścisz po skompresowaniu plików.

    Jak to maszyna przemysłowa to niemal napewno ma wyprowadzone RS232 (lub
    można wyprowadzić Seriala bezpośrednio z płyty głównej). Potem tylko wrzucić
    Norton Commandera. NC miał opcję łączenia się z drugim komputrem przez
    RS232. Po uzyskaniu linku można wszystko przekopiować na drugi komp (co
    prawda z prędkością 30 kb/s, ale to tylko 10 MB, pozatym i tak będzie
    szybciej niż przez FDD).

  • 38. Data: 2013-02-10 02:16:18
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > 1. Tworzysz partycję nie większą niż 2GB.

    To i tak pewnie będzie dysk kilkaset MB. Ważne żeby była to partycja FAT16
    (starsze wersje Dosów nie rozpoznawały FAT32).

    > 2. Instalujesz system.

    Nie sądze żeby po 20 latach miał jeszcze pakiet instalacyjny tego Dosa.
    Ta "instalacja systemu" sprowadza się do stworzenia dyskietki startowej na
    tym kompie ("format a: /s"), a potem wystartowaniu z tej dyskietki i
    zainicjowaniu w ten sam sposób nowego dysku ("format c: /s").

    > 3. Kopiujesz wszystko.

    Zgadza się, wszystko razem z plikami "hidden".

  • 39. Data: 2013-02-10 02:35:22
    Od: "Kamil" <n...@g...com>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał:

    > Dysk wpięty jest do kontrolera na krcie ISA.

    PZDR

  • 40. Data: 2013-02-10 02:37:58
    Od: "Kamil" <n...@g...com>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał:

    > Taśmę mam. Tak na marginesie dlaczego nazywa się 40 pinowa? Tam pinów jest
    > 39 :-)

    Jeden jest "ślepy" dla uniknięcia pomyłki. I nie pinowa, a żyłowa :) Jeśli
    dasz 80 żyłową to nic złego się nie stanie.

    Pzdr