  • 41. Data: 2013-02-10 10:20:45
    Temat: Re: Kopia starego dysku twardego
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 9 lutego 2013 (23:53:56) napisano:

    > "BartekK" <s...@d...org>
    > Wygląda interesująco. Gdyby zadziałało to rozwiązało by mi problem
    > przenoszenia programu ze współczesnego koputera na ten zabytek. Wyjmuję CF i
    > wkłądam do czytnika w nowym komputerze.
    > Program to plik tekstowy. Teraz piszę go na tym zabytku w Norton Edytorze
    > (DOS). Straszna męczarnia.

    Poważnie, piszesz ręcznie program sterujący narzędziem obrabiarki?
    A nie generujesz go na automatycznie na podstawie rysunku w jakimś
    CADzie?

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 42. Data: 2013-02-10 11:08:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-09 23:59, Robert Wańkowski pisze:
    > A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.
    Na 99% nie ma żadnych sterowników. Jeśli jest tam jakiś tryb graficzny
    a nie tekstowy - to przez sterowanie rejestrami "vesa" karta graficzna
    jest obsługiwana "w locie" przez sam program, a nie system dos, co jest
    standardowe i pójdzie na dowolnej karcie zgodnej z vga.
    Jeśli chodzi o kartę I/O to również cała logika jej sterowaniem
    (zwłaszcza na ISA) jest zaszyta w programie, dos nie pośredniczy w
    komunikacji. Po prostu program zapisuje/odczytuje dane z niskich adresów
    I/O typu 0x387h, i tyle sterowania. Właśnie dlatego jest dos, by nic nie
    pośredniczyło w przekazywaniu danych, i niczego nie spieprzyło ;) Pod XP
    już trzeba kombinować z uzyskaniem przez program wprost dostępu do
    adresów niskich i portów sprzętowych.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 43. Data: 2013-02-10 11:58:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Yakhub" <y...@g...pl>
    Poważnie, piszesz ręcznie program sterujący narzędziem obrabiarki?
    A nie generujesz go na automatycznie na podstawie rysunku w jakimś
    CADzie?

    Teraz ręcznie. Ale to proste wiercenia i cięcia. Docelowo wymienię na nowe
    sterowanie pod Windowsem.
    http://youtu.be/WI4dOz443-o

    Robert

  • 44. Data: 2013-02-10 12:15:44
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > "nadir" <n...@h...org>
    > Karta sterująca sterownikami silników krokowych i pneumatyką, krańcówkami
    > itd jest ISA. Program jest pod DOS-em.

    Jak maszyna to może w Rack 19 cali komputer wsadzić?
    Mam też maszynki gdzie właśnie jest program pod DOS, karta pomiarowa ISA
    (prądy, sterowanie we/wy cyfrowe).
    Jest sobie rack, siedzi sobie tam takie backplane
    http://mediaserver.voxtechnologies.com/FileCache/VTC
    1763184-10.pdf
    do tego karta z PC'tem
    http://mediaserver.voxtechnologies.com/FileCache/IOW
    A-GX-R1-1763686481.pdf
    i jest współczesny komputer z ISA, typowa przemysłówka
    Nie ma problemu z dyskami, na USB 2.0 w DOS są sterowniki, itp, itd.

    Moszesz też poszukać backplane i karty PCI-ISA
    http://iei.industrialpartner.com/single-board-comput
    ers/half-size/

    Masz wtedy i stare ISA i nowe PCI

    > Docelowo i tak zmienię sterowanie na okienkowe. Potrzebuję tylko teraz
    > doraźnego rozwiązania.

    Jak okienka nie będą robiły problemu z kartą ISA i softem, ewentualnie soft
    piszesz sam, to czemu nie.

    --
    Irokez

  • 45. Data: 2013-02-10 12:59:09
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A sterowniki? Karty grafiki i tego kontrolera? Nie wiem czego jeszcze.

    Nawet gdyby to był Windows a nie Dos to nadal byłoby to możliwe. Ponieważ
    zmieniany jest tylko dysk, a cała reszta sprzętu pozostaje bez zmian to
    problem sprowadza się do popularnej (również na tej grupie) kwestii pt.
    "Kupiłem nowy dysk, jak przenieść Windows ze starego dysku bez
    reinstalacji". Windows 3.1 chyba wogóle nie rozpoznawał dysku na którym był
    instalowany, więc jego przeniesienie wygląda tak samo jak w Dosie. Windows
    95 / 98 juz dysk rozpoznawał, ale był dość tolerancyjny przy przenoszeniu z
    dysku na dysk. Dopiero Windows NT / XP / Vista / 7 były bardziej "narowiste"
    w takich sytuacjach.
    A co do przyszłej migracji na Windows - można rozpatrzyć czy zamiast na
    któreś z nowszych okienek nie przenieść się na "starego" Win95 lub 98. Na
    Windowsach od NT / XP wzwyż są problemy ze starymi programami dosowymi, na
    Win 95 / 98 te problemy są już znacznie mniejsze (bo to defacto takie mocno
    rozbudowane nakładki na Dosa). W przypadku Win 95 możnaby nawet zostawić
    aktualny komputer (bo on wymagał 386, a więc na 486 ruszy). Choć oczywiście
    można też zainstalować oba systemy (XP i Dos) obok siebie, nawet na tej
    samej partycji.

  • 46. Data: 2013-02-10 14:10:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "maX" <a...@i...pl>
    > A co do przyszłej migracji na Windows - można rozpatrzyć czy zamiast na
    > któreś z nowszych okienek nie przenieść się na "starego" Win95 lub 98.
    Przyszła migracja powiązana będzie z nowym (windowsowym) programem
    sterującym.
    Tak więc DOS nie będzie potrzebny.

    Robert

  • 47. Data: 2013-02-10 15:09:08
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > "maX" <a...@i...pl>
    > Przyszła migracja powiązana będzie z nowym (windowsowym) programem
    > sterującym.
    > Tak więc DOS nie będzie potrzebny.

    Czy ten 486 też zostanie wymieniony? Bo WinXP nie ruszy na 486.

  • 48. Data: 2013-02-10 15:10:33
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > itd jest ISA. Program jest pod DOS-em.
    > Docelowo i tak zmienię sterowanie na okienkowe. Potrzebuję tylko teraz
    Kup płytę ze złączem ISA. Szukaj wśród komputerów przemysłowych.

    Maciek

  • 49. Data: 2013-02-10 15:49:02
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-09 19:06, Robert Wa?kowski pisze:
    > Mam taki dysk
    > http://img18.imageshack.us/img18/5250/dyskd.jpg
    > Jest to dysk z komputera steruj?cego maszyn?.
    > Dysk chyba ma si? ku ko?cowi. Zacz?? wydawa? dziwne d?wi?ki i kilka razy
    > przy w??czaniu komputera pojawia? si? b??d disk fail 80.
    >
    > Koputer to jaki? 486 33 MHz.
    > Nie mog? odnale?? nazwy p?yty g??wnej.
    > http://img849.imageshack.us/img849/7870/plytac.jpg

    Obawiałem się że to jest rzeczywiście jakiś komputer przemysłowy
    specjalizowany, HDD jeszcze MFM itp. Ale to jest standardowa płyta 486
    (aż dziwne że w przemysłowym z VLB) i dysk IDE. Ustaw go na sztywno na
    starszej płycie na
    cyl: 1001
    heads: 15
    sect/track: 17

    i powinien działać + wskazany pod dos dyskietokowy ghost 7 itp.

    > Pr?bowa?em pod??czy? dysk pod przej?ci?wk? na USB. Ale nie dzia?a.
    > Pod??czony do wsp?czesnego komputera podczas startu pojawia si? komunikat
    > co? o firmware, ?e nieodpowiednie.

    Bo te przejściówki są o kant d*y potłuc. Poszukaj starszej płyty
    486/pentium, ew. pentium II/III z wbudowanym kontrolerem IDE i powinno
    być OK.

    > Jest szansa zrobieia kopi dysku, tak aby po pod??czeniu do starej p?yty
    > wszystko ruszy?o?

    Tak. Jak HDD jeszcze nie wyciągnął kopyt, ehm głowic.

    > Bo chyba problem jest tylko pod??czenie do koputera i kupienie dysku, kt?ry
    > b?dzie wsp?pracowa? z tym starym koputerem.
    > Tam jest DOS.

    Jak to taki mały dysk i DOS (czyt. to nie windows i nie ma dużo
    zapisów) to do komputera przemysłowego IMHO dużo lepiej kupić zamiast
    używanego, starego i w nieznanym stanie technicznym HDD mechanicznego
    adapter CompactFlash - IDE i kartę CompactFlash i z tego zrobić HDD.
    Używam w kilku specjalizowanych komputerach i bardo sobie chwalę. Koszt
    przejściówki po parę zł (3,5" kupowałem po AFAIR 7 zł/szt, ramki 2,5" na
    2x CF 21 zł) a sama karta CF o takiej pojemności to też grosze i do tego
    jest nowa, w odróżnieniu od takich dysków IDE.

    > I jeszcze jedno pytanie. Wyj??em procesor z podstawki. Ale nie wiem w jakiej
    > pozycji go w?o?y?. Bo pasuje w ka?dej co 90*.

    No to przyjrzyj się tej podstawce ZIF3 i samemu procesorowi. Zarówno w
    jednym, jak i drugim masz w jednym z rogów mały trójkąt. Już wiesz jak
    to dopasować?

    --
    /MB

  • 50. Data: 2013-02-10 17:08:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "maX" <a...@i...pl> >
    > Czy ten 486 też zostanie wymieniony? Bo WinXP nie ruszy na 486.
    Tak, będzie wymieniony. Zasadnicze modyły tej maszyny są poza komputerem.
    Nowy program na nowym koputerze z XP i z nową kartą sterującą będzie
    sterował tymi modułami (drivery silników krokowych, napęd wrzeciona,
    krańcówki, pneumatyka itd.)

    Kopia tego starego dysku to tylko rozwiązanie doraźne. Na miesięc, dwa, aby
    nie unieruchomić maszyny.
    Rozwiązanie zaproponowane przez BartekK
    http://www.epsilon.home.pl/test/index.php?page=suppo
    rt/cf_cfg.htm#cf_ide_diferences
    najbardziej mi pasuje. Wygodniej będzie mi przenosić pliki na ten dysk.
    Tylko muszę sobie poradzić ze zrobieniem tej kopii.
    Jak na teraz to sprubuję programem DMDE. Tu jest chyba krok po kroku opisane
    to może dam radę.

    Dziękuję wszystkim za pomoc.

    Robert