    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Date: Wed, 23 May 2012 13:16:17 +0200
    <4fac217c$1@news.home.net.pl> <p...@n...chmurka.net>
    <4fad79fd$1@news.home.net.pl>
    <1jw2q02wfsd1y.xaqzpjnzoz06$.dlg@40tude.net>
    <4fafaa0a$1@news.home.net.pl> <m...@i...localdomain>
    <c1.01.3VrFwL$198@mike.oldfield.org.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <c1.01.3VsYrx$1BH@mike.oldfield.org.pl> <jp0ebg$9a8$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <c1.01.3Vt004$1C8@mike.oldfield.org.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <c5pe700hpzqs$.3wptn8f8tns4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    >Ale opłacało się wykorzystywać zepsute pamięci 64k jako pamięć 32k.
    >Do dziś uważam to za genialny pomysł. I to było kluczm do sukcesu
    >ZX Spectrum -- właśnie z powodu akceptowalnej ceny kości
    >wyciągniętych
    >ze śmieci, na ten komputer mogli sobie pozwolić ci, którzy by nie
    >kupili komputera produkowanego z pełnowartościowego RAM.

    Z tym ze to u nas.
    Nie wiem jak to wtedy bylo dokladnie na zachodzie, z rozpiska wrecz na
    miesiace - ale tam znali i kupowali i Apple II, i Atari 800, i C64 ..

    http://en.wikipedia.org/wiki/ZX-81#Comparisons_betwe
    en_ZX81_and_other_computing_devices
    Ceny niby na grudzien 82 .... nie, to nie moze byc prawda.
    Bo wiki zeznaje ze kwietniu wypuscili Spectrum 16K za 125 funtow
    (chyba ze 200$), w sierpniu zaczeli sprzedawac C64 za 595$, kto by
    dal za PETa 900$.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64
    "they proposed to Commodore CEO Jack Tramiel a true low-cost sequel to
    the VIC-20. Tramiel dictated that the machine should have 64 kB of
    RAM. Although 64 kB of DRAM cost over US$100 at the time, he knew that
    DRAM prices were falling, and would drop to an acceptable level before
    full production was reached. In November, Tramiel set a deadline for
    the first weekend of January, to coincide with the 1982 Consumer
    Electronics Show (CES). [...] The C64 made an impressive debut at
    the January 1982 Winter Consumer Electronics Show, as recalled by
    Production Engineer David A. Ziembicki: "All we saw at our booth were
    Atari people with their mouths dropping open, saying, 'How can you do
    that for $595?'" The answer, as it turned out, was vertical
    integration; thanks to Commodore's ownership of MOS Technology's
    semiconductor fabrication facilities, each C64 had an estimated
    production cost of only US$135."

    >A ZX-81 w wersji poddstawowej miał jednak 1k. I jako taki był
    >sprzedawany
    >jako "pierwszy komputer osobisty w cenie poniżej 200 funtów". Może
    >"oboiektywnie", jak na komputer i jak na tamte czasy, to było tanio,
    >ale tak w okóle, 200 funtów, to jednak trochę grosza (po tamtej
    >stronie
    >też).

    Z tym ze 1KB, z czego jeszcze kawal odpadal na pamiec wideo, powodowal
    ze to sie praktycznie do niczego nie nadawalo.
    Dopiero z memopakiem

    >Przyplątało mi się niepotrzebne "k". Chodziło o kości 4x256b. Te na
    >początku lat 80 tanie nie były.

    Oj, chyba juz byly, albo nie byly bo ich nikt juz nie produkowal.
    Google zeznaje ze byly plyty 1KB i 4 KB ... ale do Altaira w 1975r.

    http://www.jcmit.com/memoryprice.htm

    Podobnie jak sie nigdy nie dowiedzialem do czego sluzyly pamieci
    robione w CEMI, to chyba byly MCY7102.
    1k*1bit, jakas dziwaczna pinologia, wolne jak sk* - ktos to w
    czymkolwiek uzyl, czy po prostu jedna z licencji zakupiona w latach
    70-tych ?

    J.