  • Data: 2012-05-22 22:00:56
    Temat: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > 1981 r. to nie był początek krzemowych pamięci, bez przesady.
    >
    > Scalaki były drogie dla kogoś, kto mieszkał po niewłaściwej stronie
    > żelaznej kurtyny (wszystko co pochodziło z Zachodu itp. było drogie,
    > nawet "odrzuty" z (polskiego) eksportu były drogie). Same ZX-8[01] były
    > "obiektywnie" tanie. BTW standardowym zestawem był ZX81 + 16 KB RAMu,
    > a zresztą po chwili pojawiły sie ZX Spectrum od razu z 16 KB RAM
    > (i 48 KB, przy czym nowe PCB miały 64 KB, bo się nie opłacało składać
    > 16+32 KB).

    Ale opłacało się wykorzystywać zepsute pamięci 64k jako pamięć 32k.
    Do dziś uważam to za genialny pomysł. I to było kluczm do sukcesu
    ZX Spectrum -- właśnie z powodu akceptowalnej ceny kości wyciągniętych
    ze śmieci, na ten komputer mogli sobie pozwolić ci, którzy by nie
    kupili komputera produkowanego z pełnowartościowego RAM.

    A ZX-81 w wersji poddstawowej miał jednak 1k. I jako taki był sprzedawany
    jako "pierwszy komputer osobisty w cenie poniżej 200 funtów". Może
    "oboiektywnie", jak na komputer i jak na tamte czasy, to było tanio,
    ale tak w okóle, 200 funtów, to jednak trochę grosza (po tamtej stronie
    też).

    > BTW te 44256 to chyba były znacznie później? Mam wrażenie że pojawiły
    > się pod koniec lat 80 (albo nawet na początku 90), i wtedy akurat nie
    > były wcale drogie (pamiętam, bo to były scalaki do kart VGA).

    Przyplątało mi się niepotrzebne "k". Chodziło o kości 4x256b. Te na
    początku lat 80 tanie nie były. Podejrzewam, że droższe niż 44256
    dekadę później. W połowie lat 70 1kB RAM kosztował około 500$. Nie
    wiem ile ferryt, ale rząd wielkości mógł się zgadzać, a może ferryt
    był tańszy.

    > Flash i RAM podtrzymywany bateryjnie używane są raczej do różnych
    > zastosowań.

    Jak nie było flasha, to się w tych zastosowaniach uzywało RAM z bateryjką.
    O tym właśnie cały czas piszę.

    --
    Jarek