  • Data: 2020-01-30 20:06:17
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 30.01.2020 o 18:09, t-1 pisze:
    > W LTE pasmo jest dzielone na wszystkich użytkowników, więc te 100MHz to
    > niewiele. Wprawdzie może być prawie nieograniczona liczba nadawców
    > treści ale odbiorcy konkurują ze sobą o pasmo.
    > Próbuje się to obejść zagęszczaniem stacji bazowych i nowymi pasmami
    > częstotliwości. Stąd 5G.
    LTE (i 5G) może nadawać w trybie rozsiewczym (LTE Broadcast/eMBMS, dla
    5G - FeMBMS), dzięki czemu można uzyskać cechy wspomnianego typu emisji:
    1. Można nie pobierać opłaty za przesłane dane,
    2. Do odbioru nie ma wymagania posiadania karty SIM.

    Bardzo dużą zaletą jest możliwość współużytkowania pasma przez telefonię
    komórkową i emisję rozsiewczą (TV, radio).

    https://www.rohde-schwarz.com/us/about/news-press/de
    tails/press-room/press-releases-detailpages/rohde-sc
    hwarz-on-the-way-to-5g-broadcast-the-world-s-first-t
    ransmission-of-lte-fembms-signals-in-a-dynamic-singl
    e-frequency-network-press_releases_detailpage_229356
    -577544.html

    Szkoda tylko, że jest to aktualnie tak mało popularne rozwiązanie.

    I takie moje przemyślenia w temacie.

    Osobiście jestem ciekaw, jak kwestia emisji rozsiewczej będzie wyglądać
    w przyszłości. Moim zdaniem prędzej czy później dojdzie do takiej
    sytuacji, że praktycznie całe pasmo UHF IV-V, używane dzisiaj przez
    telewizję naziemną, będzie użytkowane wspólnie z telefonią komórkową
    (lub ta druga "wygryzie" pierwszą).

    Na polskim rynku zaletą takiego rozwiązania mogłaby być też większa
    konkurencja - na rynku emisji rozsiewczych znaczące udziały (monopol?)
    ma EmiTel. A sieci komórkowych mamy 4. Do tego energetyka w paśmie LTE
    450 MHz i prawdopodobnie będzie Exatel z 5G w paśmie 700 MHz.

    Wadą tego typu rozwiązania wydaje się być wspominana w tym temacie
    kwestia tego, jak długo emisja będzie prowadzona w technologii X.
    Możliwe, że taki okres musiałby być dłuższy niż ten, w którym same sieci
    komórkowe chciałoby owej technologii używać. I co wtedy? Pozostawałoby:
    1. Zobligować sieć komórkową do utrzymywania infrastruktury w
    technologii X, dzięki obniżeniu wywoławczej ceny koncesji za pasmo
    częstotliwości albo jako dodatkowy warunek uzyskania koncesji,
    2. Zachęcić sieć komórkową do utrzymywania infrastruktury w tej
    technologii, np. dając rekompensaty za pasmo "zużywane" na emisję
    rozsiewczą, za utrzymywanie sieci,
    3. Budować do tego celu oddzielną infrastrukturę.