  • 61. Data: 2010-05-24 19:43:17
    Temat: Re: Komputery z Castoramy
    Od: "G Nowak" <g...@g...com>

    > Ale chcesz porównywać ceny podawane w sklepach, czy już te
    > oclone/ovatowane itd?

    > Ktoś chyba za to wszystko płaci i nie jest to zapewne amerykański rząd.

    Ta zwykle oddajacy bez powodu placi jakiestam restocking fee.

    --
    pozdr

  • 62. Data: 2010-05-25 09:20:54
    Od: knrdz <p...@v...cy>

    Maciek pisze:

    > Pewnie chodzi o tych drapieżnych kapitalistów, bo przecież 22% samego
    > VATu to nie jest jakaś straszna różnica :->

    Porównaj więc cenę *detaliczną* takiego iPada w sklepie Apple'a (ztcw
    cena ta zawiera przy okazji koszt transportu) z "hurtową" ceną *netto*
    (to po to, żebyś przestał się tak tym VATem podniecać, gdyby cena w
    Polsce była o 20% wyższa niż w USA nikt by nie narzekał, niestety ta
    różnica jest 3-5 krotnie wyższa) naszego "dystrybutora", np. Action.

  • 63. Data: 2010-05-25 09:33:48
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    knrdz napisał(a):

> [...]
    > Polsce była o 20% wyższa niż w USA nikt by nie narzekał, niestety ta
    > różnica jest 3-5 krotnie wyższa) naszego "dystrybutora", np. Action.

    Apple oficjalnie w Polsce iPada nie sprzedaje. Nieoficjalnie będzie w
    Vobisie - przynajmniej tak napisano o tym tutaj:
    http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,78844
    15,.html.
    Porównajmy więc cenę ze sklepu Apple:
    http://store.apple.com/us/configure/MC349LL/A?mco=MT
    cyMTgwOTQ
    czyli 629 usd (kurs średni NBP to 2,99) czyli 1880 zł. Vobis ustawił
    cenę brutto na 2699 zł co daje cenę netto ok 2200 zł. Różnica jest ok
    20%, więc czego się czepiasz?

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 64. Data: 2010-05-25 09:54:51
    Od: knrdz <p...@v...cy>

    Maciek pisze:

    > A możesz jakieś konkretne liczby podać, bo zdaje się, że to też mocno od
    > stanu zależy. W sumie podatek federalny+stanowy może pewnie wynieść i
    > koło 20%, ale może i koło 10%. Dodatkowo jest to podatek _dochodowy_,
    > czyli mający niewielki wpływ na cenę produktu.

    Nie wiem o jakim podatku teraz piszesz, ale ten doliczany do ceny towaru
    przy zakupie (stanowiący jakiś ustalony procent jego ceny) spełnia
    definicję podatku obrotowego, a nie dochodowego (jego obliczenie byłoby
    przecież znacznie trudniejsze, niemożliwe bez znajomości wysokości marży
    sprzedawcy).
    Pisze że nie ma wpływu na cenę? W porównaniu do znacznie wyższego VAT
    (wyższego, bo z definicji zastępującego podatek obrotowy na wszystkich
    etapach produkcji/obrotu, w tym podatek od kosztów prowadzenia
    działalności przez producenta/importera i wszystkich pośredników) ma
    niewielki - ale dlaczego wspomniałeś te "nasze" 18% podatku dochodowego
    - te już mają wpływ? Podatek dochodowy, płacony zresztą nie tylko przez
    przedsiębiorców (ci zresztą mają w przeciwieństwie do szaraczków
    możliwość płacenia podatki liniowego 19% i nie przejmowania się progami
    podatkowymi), na dodatek od którego odliczają co tylko się da, w tym
    prawie całą składkę zdrowotną?

    > A wiesz jakiego rzędu są te marże?

    Potrafię porównać ceny w Polsce, na zachodzie Europy i w USA i wyciągnąć
    wnioski. Już tu jakąś dyskusję widziałem w której obrońca
    "przedsiębiorców" zapędził się aż tak, że stwierdził, że z powodu
    naszego "wysokiego VATu" niektóre polskie sklepy zaopatrują się (albo
    zaopatrywały) w czeskich czy słowackich hurtowniach. Biedaczek zapomniał
    gdzie i w jakiej wysokości VAT odprowadza się w takiej sytuacji. Kwestię
    ceł już omówiliśmy (o dziwo w USA tańsze są nie tylko amerykańskie iPady
    i procesory, ale i tajwańskie karty graficzne), ze zdziwieniem
    stwierdzam, że zapomniałeś wyskoczyć z kolejnym typowym wśród naszych
    "kapitalistów" sloganem pt. "wysokie koszty pracy". Znajdź w zachodniej
    Europie (ba, nawet w USA) frajera który pracowałby za taką jamłużnę, za
    jaką pracują w Polsce np. sprzedawcy w małych sklepikach (znam takich,
    którym płacą minimum ustawowe), nawet gdyby zaproponowano im na rękę nie
    tylko pensję brutto, ale i pozostałe koszta pracownika (np. składki
    ZUSowskie). Ile tego byłoby, 500 USD *miesięcznie*? 2,5 USD za godzinę?

  • 65. Data: 2010-05-25 10:01:41
    Od: "Santana" <s...@i...pl>

    Użytkownik "knrdz" <p...@v...cy> napisał w wiadomości

    > Potrafię porównać ceny w Polsce, na zachodzie Europy i w USA i wyciągnąć
    > wnioski.

    No to podziel się swoimi wnioskami :) Ile według ciebie wynoszą, mniej
    więcej, marże detaliczne w polsce?

  • 66. Data: 2010-05-25 10:01:56
    Od: knrdz <p...@v...cy>

    januszek pisze:

    > 20%, więc czego się czepiasz?

    Prawie wszystko się zgadza. Oprócz tego, że model 16GB WiFi (bez 3G)
    kosztuje 499USD:
    http://store.apple.com/us/configure/MB292LL/A?mco=MT
    cyMTgwODM
    czyli niecałe 1500 zł. Różnica między tą ceną, a 2699 z Vobisu to jakieś
    81%. "Trochę" więcej niż VAT.

  • 67. Data: 2010-05-25 10:34:05
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    knrdz napisał(a):

> [...]
    cyMTgwODM
    > czyli niecałe 1500 zł. Różnica między tą ceną, a 2699 z Vobisu to jakieś

    Tak czy inaczej, nawet w takim przypadku cena w Apple store jest o 30%
    niższa od ceny Vobisowej bez VAT. Inaczej: kupujesz w Apple store, do
    1500 zł doliczone zostanie cło 10% = 1650 zl, do tego VAT = 2013 zł -
    znowu, cena niższa od Vobisowej o 25%.

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 68. Data: 2010-05-25 10:34:06
    Od: knrdz <p...@v...cy>

    Santana pisze:

    > No to podziel się swoimi wnioskami :) Ile według ciebie wynoszą, mniej
    > więcej, marże detaliczne w polsce?

    Ale zdradź mi - co mnie (jako konsumenta) miałoby obchodzić na którym
    etapie dystrybucji komuś się przecinek w prawo przesunął? Wyzdychają
    sklepiki (jak frajerzy przestaną w nich przepłacać), to i dystrybutorzy
    zmiękną albo do nich dołączą. Próżni nie będzie, zaraz ktoś wypełni,
    zresztą już teraz im markety pokazują jakie mogą być ceny (choćby na
    promocjach, a skoro mogą być na promocjach to mogą i bez, nikt mi nie
    wmówi, że MM czy Careefour do swoich "-30%" dopłacają, czy choćby nic na
    tym nie zarabiają) i jakie może być podejście do kwestii reklamacji, w
    tym poruszonej przez OPa możliwości zwrotu nie używanego, a tylko
    gruntownie przetestowanego urządzenia w ciągu kilku dni/tygodni od
    zakupu. Wracając do tego tematu zacytuję obowiązujący w Polsce Art. 3.3
    Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej:
    "Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie
    warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru
    konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz
    funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów." i
    poproszę szanownych "handlowców" o interpretację np. na otwierającym
    wątek przykładzie kupna nowego notebooka. Czyżby nie tylko sklep
    wysyłkowy miał obowiązek przyjąć zwrot takiego uruchomionego komputera,
    który jednak nie sprawdził się w jakimś konkretnym interesującym
    konsumenta zastosowaniu, ale i każdy sklep stacjonarny ma obowiązek
    umożliwić taki test, choć już nie u siebie w domu, a w "miejscu
    sprzedaży", za to przed zakupem?

  • 69. Data: 2010-05-25 10:42:43
    Od: knrdz <p...@v...cy>

    januszek pisze:

> [...]
    > niższa od ceny Vobisowej bez VAT. Inaczej: kupujesz w Apple store, do
    > 1500 zł doliczone zostanie cło 10% = 1650 zl, do tego VAT = 2013 zł -

    I dalej uważasz, że wszystko gra? Zapominasz (czy udajesz że nie
    widzisz), że cena w Apple Store to nie jest cena dystrybutora (do której
    sprzedawca sobie jakąś marżę nalicza) a cena detaliczna, dla końcowego
    użytkownika, na dodatek z wliczonymi kosztami przesyłki? Już abstrahując
    od tego w jaki dziwny sposób (nie wątpię, że nie z braku wiedzy, a
    intencjonalnie, żeby wynik aż tak nie kłuł w oczy) liczysz te procenty:
    2699 zł (cena brutto z Vobisu) to te 2013 zł (które wyliczyłeś dodając
    do *detalicznej* ceny 10% cła i 22% VAT) plus kolejne 34%. Licząc ceny
    netto wyjdzie (bo musi) dokładnie tak samo: 34%. Pewnie, że "30" albo
    nawet "25" wygląda lepiej.

  • 70. Data: 2010-05-25 10:53:22
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-05-25 11:20, knrdz pisze:
> [...]
    > Polsce była o 20% wyższa niż w USA nikt by nie narzekał, niestety ta
    > różnica jest 3-5 krotnie wyższa) naszego "dystrybutora", np. Action.
    O ile wiem Action nie jest dystrybutorem sprzętu Apple'a, jak i wielu
    innych produktów. W wielu wypadkach jest kolejnym pośrednikiem.
    Dodatkowo nie wiem o jakim poziomie rabatów w Action piszesz, ale
    polityka tej firmy (jak i wielu innych tego typu firm) to odsiać małe
    firemki, a sprzedawać dużym. Dlatego właśnie ceny, które Action mi
    oferuje są wyższe niż ceny sklepów internetowych (takie morele.net, czy
    inne tego typu) :-)
    Jeśli już chcesz porównywać, to porównaj ceny z oficjalnego kanału
    Apple'a w USA i Polsce i wtedy zadawaj pytania, dlaczego nie są takie
    same. Tylko może wtedy wyjść, że to nie koniecznie nasi drapieżni
    imperialiści tak marże windują :->

    Maciek