  • 21. Data: 2010-05-15 09:43:30
    Temat: Re: Kompakty cyfrowe - obiektywy
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 15 maja 2010 11:10, Krzysztof Chajęcki wyraził następujacą opinię:

    > powiedzmy, że to wyjątek potwierdzający regułę :P :) bo jak inaczej
    > sklasyfikować PEN-a???? Lustro to przeca nie jest, rozmiarami mały, tyle
    > że szkiełka wymienne :)

    W pełni zautomatyzowana cyfrowa lustrzanka bez lustra - prawda jakie proste
    ;-)

    Jak się toto rozpleni to na pewno jakaś nazwa do takiej kategorii aparatów
    przylgnie, ale marketingowcy raczej będą się bronić przed "kompaktem" który
    nie ma zbyt ambitnych konotacji :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 22. Data: 2010-05-15 10:09:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 May 2010, Krzysztof Chajęcki wrote:

    > bo jak inaczej
    > sklasyfikować PEN-a????

    Do nowej przegródki.
    Zacząć trzeba od tego, że podział na lustra, dalmierzowce
    i kompakty jest jak podział na warzywa, owoce i różowe.
    To ostatnie ni przypiął ni przyłatał (wg *innego* kryterium),
    a stosowane było, bo wszystkie masowo produkowane aparaty
    przypadkiem tak pasowały: jak nie warzywo i nie owoc,
    to było różowe ;)

    > Lustro to przeca nie jest

    Może być "nielustro"? ;) (i oczywiście dalmierzowce będą
    w tej samej szufladce, a że rynkowo dostępny był dotąd
    zdaje się cały jeden model, to problem jest równie
    mały :D).

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2010-05-15 10:12:31
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 15 maja 2010 10:27, Gotfryd Smolik news wyraził następujacą
    opinię:

    > Te, w których zdjęcie obiektywu nie wymaga młotka ani śrubokręta
    > jak najbardziej są kompaktami - tylko mało popularne ostatnio
    > są :) (w archiwach ktoś mi w przeszłości wrzucił przykładowe
    > modele kompaktowych lustrzanek - po prawdzie na film, ale były).

    Aha, znaczy np. taki Olympus OM to według Ciebie kompakt czy nie? Mały
    przecież jest ;-)

    > Ale w ten sposób wrócimy do problemu wypolerowanego języka ;)
    > ("polish(ed) language" :>)
    > "Kompaktowy" ma *naprawdę* znaczenie "zintegrowany".

    Tak, ale tu chodzi o integrację funkcji a nie zwartość konstrukcji, kompakt
    z założenia jest _bezobsługowy_. Nie decydujesz o ustawienie żadnych
    parametrów naświetlania, nie musisz nawet wiedzieć że istnieją, wystarczy
    wiedzieć gdzie nacisnąć i kompakt _zawsze_ zrobi zdjęcie.

    "Nie kompakt" to aparat w którym takie postępowanie pozwoli uzyskać poprawne
    zdjęcia tylko przypadkiem.

    Owszem, większość współczesnych konstrukcji lustrzanek umożliwia pracę w
    trybie "kompakt" {marketingowo poprawnie jest to "Auto"} a sporo kompaktów
    ma tryb "manual", ale wystarczy uważniej wczytać się w specyfikację i nagle
    okazuje się, że w "wypasionym kompakcie" można co prawda ustawić
    naświetlanie z dokładnością do 1/10EV ale przysłon masz raptem tylko dwie
    ponieważ aparat nie był projektowany do trybu "manual".

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 24. Data: 2010-05-15 10:27:12
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 15 maja 2010 12:09, Gotfryd Smolik news wyraził następujacą
    opinię:

    > Zacząć trzeba od tego, że podział na lustra, dalmierzowce
    > i kompakty jest jak podział na warzywa, owoce i różowe.

    IMHO nie masz racji ponieważ to nie jest płaska struktura tylko drzewiasta,
    najpierw jest podział na kompakty {konstruowane do pracy w trybie
    automatycznym} i inne {konstrukcyjnie przystosowane do ręcznego ustawiania
    parametrów} a dopiero te inne dzielą się ze względu na sposób ustawiania
    ostrości na lustra {jedno lub dwuobiektywowe}, dalmierzowce i inne.

    Można wprowadzić klasyfikację ze względu na rozmiar klatki, nośnik,
    możliwość wymiany obiektywów czy nawet kolor {skoro tak Ci na tym zależy}
    ale będzie to tylko dodanie pewnej cechy do głównego podziału.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 25. Data: 2010-05-15 10:31:31
    Od: w...@p...onet.pl

    > To tak samo jak spora część lustrzanek - a raczej nie nazywa się ich
    > kompaktami  :-)

    Sek w tym, ze "lustrzanka" i "kompakt" (w rozumieniu aparatow fotograficznych)
    anotimami nie sa, wbrew temu co niektorzy probuja przyjac - dla ulatwienia
    sobie zycia. Dlaczego? A bo nie ma ladnych nazw na nie-lustrzanki i nie-
    kompakty. A dlaczego nie ma? Bo do tej pory raczej nie bylo to potrzebne
    (zwykle jak cos nie bylo lustrzanka to mialo konstrukcje kompaktowa, a
    niekompaktowe - z wymienna optyka - byly tylko lustrzanki.

    Zatem jeden podzial to:
    1) lustrzanki,
    2) nie-lustrzanki.

    Drugi zas to:
    a) kompakty,
    b) nie-kompakty.

    Mozemy zatem wyroznic:
    1a) kompaktowe lustrzanki - malo tego, zeby powiedziec, ze nie ma wogle, to
    mozna przywolac - Olympusy E-10 i E-20 (ktore konstrukcyjnie i co do zasady
    przypominaly lustrzanki, choc w rzeczywistosci podnoszone lustro zastapione
    bylo pryzmatem).
    1b) niekompaktowe lustrzanki to te, ktore mamy na mysli mowiac obecnie
    o "lustrzankach",
    2a) kompakty bez lustra - to te aparaty, ktore maja konstrukcje zwarta i brak
    im mozliwosci zmiany obiektywu - to co do tej pory nazywalismy kompaktami.
    2b) nie-kompakty bez lustra - to cos co ostatnio zawojowalo rynek, czyli
    Olympusowe PENy, Panasonicowe Gie, Sony NEXy itd., ale rowniez Ricoh GXR.

    Zatem odpowiedz na pytanie czy istnieje kompakt z wymienna optyka brzmi "nie".

    Pozdrawiam
    Darek

  • 26. Data: 2010-05-15 10:38:05
    Od: w...@p...onet.pl

    > Tak, ale tu chodzi o integrację funkcji a nie zwartość konstrukcji, kompakt
    > z założenia jest _bezobsługowy_.

    To juz chyba zbyt dalekoidaca nadinterpretacja wyrazu "kompaktowy".

> [...]
    > wiedzieć gdzie nacisnąć i kompakt _zawsze_ zrobi zdjęcie.
    > "Nie kompakt" to aparat w którym takie postępowanie pozwoli uzyskać poprawne

    IMHO bredzisz.

> [...]
    > naświetlanie z dokładnością do 1/10EV ale przysłon masz raptem tylko dwie
    > ponieważ aparat nie był projektowany do trybu "manual".

    A co z "hybrydami" (dslr-like)?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 27. Data: 2010-05-15 10:42:34
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > możliwość wymiany obiektywów czy nawet kolor {skoro tak Ci na tym zależy}
    > ale będzie to tylko dodanie pewnej cechy do głównego podziału.

    a wg jakiej definicji slownikowej wyrazu "kompakt" badz "kompaktowy"
    przyjales, ze ten wyraz moze odnosic sie do integracji funkcji a nie tylko do
    integracji fizycznych elementow (Slownik Jezyka Polskiego PWN nie uwzglednia
    takiej interpretacji)?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 28. Data: 2010-05-15 11:36:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 15 May 2010 12:12:31 +0200, Dariusz Zygmunt wrote:

    >Tak, ale tu chodzi o integrację funkcji a nie zwartość konstrukcji, kompakt
    >z założenia jest _bezobsługowy_.

    Nie mylisz okreslenia "kompakt" z "Idiotenkamera" :-)

    >Nie decydujesz o ustawienie żadnych
    >parametrów naświetlania, nie musisz nawet wiedzieć że istnieją, wystarczy
    >wiedzieć gdzie nacisnąć i kompakt _zawsze_ zrobi zdjęcie.

    No coz, lustrzanki od dawna maja tryb pelnej automatyki, a kompakty
    miewiaja troche recznych ustawien.

    Poza tym zeby zrobic zdjecie pioruna, to nawet na moim idioten-sloniku
    trzeba wybrac odpowiedni program.

> [...]
    >naświetlanie z dokładnością do 1/10EV ale przysłon masz raptem tylko dwie
    >ponieważ aparat nie był projektowany do trybu "manual".

    Jakis wypasiony model. Panaslonic LS-85 ma przyslon zero :-)
    Mozna przyslone regulowac zoomem :-)

    J.

  • 29. Data: 2010-05-15 11:45:04
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 15 maja 2010 12:38, w...@p...onet.pl wyraził następujacą
    opinię:

    > IMHO bredzisz.

    Niezwykle jasno wyraziłeś swoją opinię czym są albo czym nie są kompakty,
    definicja jak znalazł.

    > A co z "hybrydami" (dslr-like)?

    Jak sam zauważyłeś są hybrydami :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 30. Data: 2010-05-15 11:47:53
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 15 maja 2010 13:36, J. F. wyraził następujacą opinię:

    > Nie mylisz okreslenia "kompakt" z "Idiotenkamera" :-)

    Gdzieś trzeba postawić granicę, jeśli zaczniemy mówić że kompaktem jest
    właściwie każdy aparat to taka definicja przestanie mieć jakiekolwiek
    znaczenie.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --