  • 41. Data: 2012-06-13 17:32:41
    Temat: Re: Kompakt idealny? Duza matryca w malym body
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-10 18:24:31 +0200, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > ? :)
    > Nie pamiętam, żebym kiedyś potrzebował mniejszej przysłony. Może,
    > gdybym nie miał 100iso...

    Bo nie lubisz słonecznej pogody ;-)
    Ja ostatnio potrzebowałem. Przy panningu, aby w jasny dzień zejść z
    czasem do 1/60-30. z f11, czy nawet 16 wyszło, na ISO 100.

    de Fresz

  • 42. Data: 2012-06-13 17:34:31
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-09 00:03:24 +0200, Paweł Pawłowicz

    > I na drugim marginesie :-) Praw fizyki nie przekroczysz. A te mówią, że
    > dyfrakcja zabije każde zdjęcie które zrobiono przy zbyt małym otworze
    > przysłony. Dla małych matryc ten minimalny otwór jest niepokojąco duży,
    > tu masz dane z literatury:
    >
    > Matryca Fmax
    > 1/2.5 3.5
    > 1/1.8 4.4
    > 2/3 5.4
    > 4/3 11
    > APSC 14
    > FF 21
    > 6x7 45

    Czemu mam wrażenie, że przytaczasz dane, które nie do końca rozumiesz?
    Napisz dokładnie cóż takiego straszliwego się stanie po przekroczeniu
    podanych wyżej magicznych granic.

    de Fresz

  • 43. Data: 2012-06-13 18:00:31
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-06-13 17:32, de Fresz pisze:

    > Bo nie lubisz słonecznej pogody ;-)
    > Ja ostatnio potrzebowałem. Przy panningu, aby w jasny dzień zejść z
    > czasem do 1/60-30. z f11, czy nawet 16 wyszło, na ISO 100.

    Są jeszcze filtry ND.
    --
    We all go a little mad sometimes.
    Norman Bates

  • 44. Data: 2012-06-13 18:05:23
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-13 18:00:31 +0200, Pawel Gancarz <y...@t...pl> said:

    > Są jeszcze filtry ND.

    Zakładając, że nawet miałbym pod ręką, czego używa się szybciej? A te
    filtry to aby napewno pozostają bez żadnego wpływu na jakość?

    de Fresz

  • 45. Data: 2012-06-13 18:20:07
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-06-13 18:05, de Fresz pisze:

    > Zakładając, że nawet miałbym pod ręką, czego używa się szybciej? A te
    > filtry to aby napewno pozostają bez żadnego wpływu na jakość?

    Mają wpływ, jak każdy element optyczny. Mimo tego, przy wysokiej
    jakości filtra i obiektywu, efekt sumaryczny może być lepszy -
    przysłaniając do minimum jesteś dość daleko od przysłony optymalnej,
    jeśli idzie o rozdzielczość.

  • 46. Data: 2012-06-13 20:20:37
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-13 17:34, de Fresz pisze:

    > Czemu mam wrażenie, że przytaczasz dane, które nie do końca rozumiesz?

    Może nie do końca rozumiesz to, co napisałem?

    > Napisz dokładnie cóż takiego straszliwego się stanie po przekroczeniu
    > podanych wyżej magicznych granic.

    Straszliwego nic. Po prostu po zmniejszeniu otworu przysłony poniżej
    podanego punktowe źródło światła (np. gwiazda) zostanie odwzorowane na
    plamkę o średnicy większej niż 1/1500 przekątnej matrycy.
    Oczywiście przy założeniu, że nie ma potrzeby robić zdjęć o jakości
    lepszej niż HD nie ma to najmniejszego znaczenia :-)
    Magii w tym żadnej. Chociaż fizyka to dla niektórych magia ;-)

    PP

  • 47. Data: 2012-06-13 21:49:19
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-06-13 20:20, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > lepszej niż HD nie ma to najmniejszego znaczenia :-)
    > Magii w tym żadnej. Chociaż fizyka to dla niektórych magia ;-)

    Niewykluczone, że dla Ciebie tak właśnie jest. To by nawet tłumaczyło
    ten dziwaczny pogląd, że dyfrakcja psuje obraz.

  • 48. Data: 2012-06-13 22:11:03
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-13 20:20, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Magii w tym żadnej. Chociaż fizyka to dla niektórych magia ;-)

    Nic to w porównaniu ze statystyką...

    --
    pozdrawia Adam
    /czasem nie ma sensu pisać czegokolwiek.../

  • 49. Data: 2012-06-13 23:07:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-13 21:49, Pawel Gancarz pisze:

    > Niewykluczone, że dla Ciebie tak właśnie jest. To by nawet tłumaczyło
    > ten dziwaczny pogląd, że dyfrakcja psuje obraz.

    Taaak. A wiedza o dyfrakcji nie jest do niczego potrzebna.
    Żałuję, że się odzywałem. Nie ma sensu dyskutować z towarzystwem, które
    edukację odbierało w czasie, gdy ministrem był człowiek o mentalności
    kaprala chwalący się tym, że miał trójkę z matematyki. A "zdrowe
    podejście" polega na robieniu wszystkiego byle jak, bez próby zrozumienia.
    Smutne to...

  • 50. Data: 2012-06-13 23:33:27
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-06-13 23:07, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Taaak. A wiedza o dyfrakcji nie jest do niczego potrzebna.

    Nie wiem, z czyim zdaniem tutaj dyskutujesz, bo ja napisałem wyraźnie,
    że IMO nie jest potrzebna do wykonywania poprawnych technicznie zdjęć.
    Swoje zdanie podtrzymuję.

> [...]
    > kaprala chwalący się tym, że miał trójkę z matematyki. A "zdrowe
    > podejście" polega na robieniu wszystkiego byle jak, bez próby zrozumienia.

    Nie pamiętam, kto był ministrem, kiedy uczyłem się w szkole średniej,
    myślę, że tak jak i dzisiaj nie ma to wielkiego znaczenia, sporo
    zależy od nauczyciela, a najwięcej od samego ucznia. W każdym razie
    wtedy wypadało wiedzieć, że obraz rejestrowany przez aparat foto
    powstaje właśnie dzięki zjawisku dyfrakcji.