  • 11. Data: 2009-06-15 12:59:35
    Temat: Re: Kompakt Canon, a SDHC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "QkamCoSieDzieje" <q...@H...onet.pl>
    napisał w wiadomości news:h13ia0$nkn$1@inews.gazeta.pl...
    > W tym miejscu wypada wspomniec, ze standard SD oparty jest na
    > systemie plikow FAT16, a SDHC na FAT32. Jednym z "mankamentow"
    > systemu FAT16 jest to, ze wielkosc obslugiwanej pamieci
    > ograniczona jest do ok 2,1GB. Transcend w jakis sposob ominal to
    > ograniczenie i stad wlasnie karty SD o wielkosci 4GB, ale jak
    > wspomnialem czasem przytrafiaja sie problemy z obsluga przez
    > niektore aparaty czy nawet czytniki kart.

    IMO to karte mozna sformatowac dowolnie, a czy aparat obsluzy
    FAT32, to sie trzeba jego spytac.

    FAT16 po pewnym nagieciu specyfikacji moze obsluzyc 4GB.

    Wiecej roznic
    http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card

    J.

  • 12. Data: 2009-06-15 14:58:29
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik wrote:
    > W poście <h134s5$sru$1@atlantis.news.neostrada.pl>,
    > 085 nabazgrał:

    > Bo niemarkowemu producentowi żal było tuszu na literki HC...

    Żal to takie androny jak Twoje czytać ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 13. Data: 2009-06-15 15:03:37
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Kell a wrote:

    > Mam Platinium 4GB SD.
    > 4GB SD sa poza standardem,

    Nie są ponad standardem.

    > stad moga wystapic problemy z ich osbluga.

    Problemy wynikaja z niewłaściwej/niepełnej obsługi standardu SD.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 14. Data: 2009-06-16 11:58:36
    Od: Kell a <k...@n...com>

    "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com> napisał(a):

    >Nie są ponad standardem.
    >Problemy wynikaja z niewłaściwej/niepełnej obsługi standardu SD.

    Zauwaz, ze niewlasciwa - jak to nazywasz - obsluga, to jest wlasnie nie trzymanie sie
    standardu.

  • 15. Data: 2009-06-16 13:47:14
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Kell a wrote:

    > Zauwaz, ze niewlasciwa - jak to nazywasz - obsluga, to jest wlasnie
    > nie trzymanie sie standardu.

    Czyli problem jest z uzadzeniami, a nie z kartami SD 4GB.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 16. Data: 2009-06-17 07:07:13
    Od: Kell a <k...@n...com>

    "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com> napisał(a):

    >Czyli problem jest z uzadzeniami, a nie z kartami SD 4GB.

    Obsluga karty musi byc inna, bo karta sie rozni od zwyklego SD :)
    Gdyby byla standardowa, kazdy czytnik czytalby ja z "automatu"

  • 17. Data: 2009-06-17 08:39:15
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Kell a wrote:

    > Obsluga karty musi byc inna, bo karta sie rozni od zwyklego SD :)
    > Gdyby byla standardowa, kazdy czytnik czytalby ja z "automatu"

    Oczywiście mijasz się z prawdą, przeczytaj sobie np. tutaj:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card

    In older 1.x implementations the standard capacity block was exactly 512
    bytes. This gives 4096 x 512 x 512 = 1 gigabyte of storage memory. A later
    revision of the 1.x standard allowed a 4-bit field to indicate 1024 or 2048
    bytes per block instead, yielding more than 1 gigabyte of memory storage.
    Devices designed before this change may incorrectly identify such cards,
    usually by misidentifying a card with lower capacity than is the case by
    assuming 512 bytes per block rather than 1024 or 2048.

    Czyli jeśli uzadzenie ma zaimplementowany standard SD w wersji nie
    archaicznej to powinno obsługiwać karty z blokami o długości 2048 i 4096
    (maksymalnie 2GB i 4GB). Obsługa kart 2GB bez obsługi kart 4GB to
    implementacja tego standardu w połowie...

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 18. Data: 2009-06-17 09:47:45
    Od: Kell a <k...@n...com>

> [...]
    >(maksymalnie 2GB i 4GB). Obsługa kart 2GB bez obsługi kart 4GB to
    >implementacja tego standardu w połowie...

    Nie, nie mijam sie z prawda. Cytujesz tylko wybiorcze informacje,
    aby udowodnic czesciowa prawde.Standard kart SD zostal zaprejektowany
    do 2GB (wlacznie), wszystko co jest poza 2GB jest _poza_ standardem (tak, zwiekszono
    wielkosc bloku - ale te zwiekszenie jest poza standardem samego FS)
    To jest jak z FAT16 - moze byc na partycjach wiekszych niz 2GB, tylko,
    ze to wychodzi poza specyfikacje i pojawiaja sie problemy.

    To, ze starsze czytniki nie czytaja kart SD 4GB wynika z tego, ze sie
    trzymaja scisle standardow. I tyle. W nowych zaimplementowana obsluge
    wiekszych blokow, ale to jest bardziej uklon w strone konsumentow
    (obslugi wiekszych kart). Zwroc uwage, ze granica jest na 2GB
    (to od 2GB, a nie od 1GB czy 4GB sa juz karty SDHC).

    --
    "Jeśli pozwolisz, by robactwo się rozmnożyło, rodzą się prawa robactwa.
    I rodzą się piewcy, którzy będą je wysławiać."

  • 19. Data: 2009-06-17 10:33:26
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <h15nmq$536$1@atlantis.news.neostrada.pl>,
    Mikolaj Tutak nabazgrał:

    > Żal to takie androny jak Twoje czytać ;-)

    Heh, okazuje się, że masz jednak rację. Standard SD pozwala na max
    dwa miliony bloków, ale można zrobić większe bloki. Ciekawe ile urządzeń
    potrafi obsłużyć te większe bloki ;)

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 20. Data: 2009-06-18 13:58:34
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Kell a wrote:

> [...]
    > To jest jak z FAT16 - moze byc na partycjach wiekszych niz 2GB, tylko,
    > ze to wychodzi poza specyfikacje i pojawiaja sie problemy.

    Owszem klamiesz ;-) SD 1.0 był projektowany do 1GB (słownie: jeden GB).
    Potem dołożnono możliwość stosowania bloków ponad 512bajtów, czyli 1024 oraz
    2048 bajdtów - czyli karty 2GB i 4GB. To że niektorzy producenci uwzględnili
    tylko te mniejsze jest ich winą, gdyż standard obejmuje zarówno karty 2GB
    jak i 4GB.

> [...]
    > (obslugi wiekszych kart). Zwroc uwage, ze granica jest na 2GB
    > (to od 2GB, a nie od 1GB czy 4GB sa juz karty SDHC).

    Srali muchi bedzie wiosna ;-) Pierwsze czytniki SD (wg. standardu 1.0) nie
    czytały ani kart 2GB ani kart 4GB (tak mam takie czytniki w szpargałach).
    Dopiero potem pojawily sie czytniki wg. poprawionego standardu czytające
    karty do 4GB oraz te ułomne czytające tylko do 2GB.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj